Rita in spår i Mapsource

Lite av varje kring kartor, leder, gpsspår (tracks), waypoints (landmärken) och rutter.

Moderator: Mikael

Post Reply
Holm
Nybörjare
Nybörjare
Posts: 9
Joined: 25 September 2010, 18:05
Location: Grängesberg

Rita in spår i Mapsource

Post by Holm »

Har ett fint område där vi brukar friåka några gånger varje vinter. Problemet är att det går en del skidspår i området som vi helst vill hålla oss ifrån.
Har fått fatt på en vanlig karta där spåren är inritade.
Det jag nu vill göra är att lägga in dom på en karta i mapsource så man kan se var spåren är när man är ute och åker, då slipper man stöta på spåren i onödan...

Vad är bäst, rita med spårverktyget eller ruttverktyget?
Prövade lite med spårv. igår men tycker inte det funkar som jag vill.
Spårområdet ser ju ut som en nät med spår. Problemet är att spårverktyget vill rita ett enda långt sammanhängande spår. Jag lyckas inte göra ett nytt spår annat än från änden av det gamla spåret. Lite svårt att förklara...
Gör man ett nytt spår så blir ju det en ny fil i browsern och det vill jag inte, jag vill ju ha alla spår i samma fil...

Mikael måste ju göra som jag vill göra när han lägger in spår i skoterledskartan...
User avatar
Mikael
Moderator
Moderator
Posts: 5408
Joined: 13 April 2006, 21:17
Location: Kalix
Contact:

Re: Rita in spår i Mapsource

Post by Mikael »

Man kan rita flera spår med spårverktyget i Mapsource.
När du ritat ett spår klart, tryck på knappen Escape så avslutas ritningen av spåret och du kan rita nytt.

Du får flera spår men det kommer att sparas i en och samma Mapsourcefil.

Om du sedan tänkt skicka in spåren i GPSen så är det inte säkert att det går. Eller jo, du kan skicka in spåren i GPSen men de kommer inte upp på vissa modeller.
/Mikael Nordlund - KartMan
Yamaha Apex X-TX MCX290 -11
Yamaha RX Warrior -04
Holm
Nybörjare
Nybörjare
Posts: 9
Joined: 25 September 2010, 18:05
Location: Grängesberg

Re: Rita in spår i Mapsource

Post by Holm »

Jo, det är jag med på, det går ju att göra fler spår/rutter och spara i en fil, inga problem...
Problemet är ju att det blir ju att lagras som flera spår när man sen lägger över dem i GPS:en...
Man kan ju då bara visa spåren ett och ett, jag vill ju se alla på samma gång?
User avatar
Mikael
Moderator
Moderator
Posts: 5408
Joined: 13 April 2006, 21:17
Location: Kalix
Contact:

Re: Rita in spår i Mapsource

Post by Mikael »

Ser du inte alla spåren som finns i GPSen?
Vad har du för GPSmodell?

Tyvärr så är det så att spåren alltid blir sammanhängande. Man kan inte ha ett spår med 'gluggar' i.
/Mikael Nordlund - KartMan
Yamaha Apex X-TX MCX290 -11
Yamaha RX Warrior -04
Post Reply