*VARNING* "Lås på väg" eller "Fäst på väg"

Lite av varje kring kartor, leder, gpsspår (tracks), waypoints (landmärken) och rutter.

Moderator: Mikael

Post Reply
User avatar
Mikael
Moderator
Moderator
Posts: 5408
Joined: 13 April 2006, 21:17
Location: Kalix
Contact:

*VARNING* "Lås på väg" eller "Fäst på väg"

Post by Mikael »

Ni som skickar in spår, kolla så att GPSen inte har inställningen "Lås på väg" eller "Fäst på väg" aktiv.

Finns oftast i menyn System->Kartor i GPSen. Om denna är aktiv så kommer GPSen kämpa för att komma till vägar och hittar den en väg så hoppar den dit, även om vägen är 100 meter bort.

Och det riktigt JÄKLIGA i hela kråksången är att Garmin har gjort så att även GPSSPÅRET korrigeras efter detta.

Mao, det fina GPSspåret som du kör för att sedan skicka till mig för att lägga in i kartan kommer att hoppas till närliggande vägar.
/Mikael Nordlund - KartMan
Yamaha Apex X-TX MCX290 -11
Yamaha RX Warrior -04
leo_zvar
Nybörjare
Nybörjare
Posts: 6
Joined: 29 December 2010, 17:27
Location: UMEÅ

Re: *VARNING* "Lås på väg" eller "Fäst på väg"

Post by leo_zvar »

finns både för & nackdelar med dendär funktionen...

friluftskartan PRO v2 stöder inte autorouting, så borde det inte fungera även om man har lås på väg aktiv iomed att skoterkartan stöder autorouting.
Hade det igår & såg inte nå fel mer än att en bit av en leden jag körde var fel pga ledkartan.
User avatar
Mikael
Moderator
Moderator
Posts: 5408
Joined: 13 April 2006, 21:17
Location: Kalix
Contact:

Re: *VARNING* "Lås på väg" eller "Fäst på väg"

Post by Mikael »

"Lås på väg" eller "Fäst på väg" har inget med autorouting att göra.
Det är en funktion i GPSen som gör att din position hoppar till närmaste väg om vägen är nära, dessutom så hoppar även spåret med och det kommer sedan se ut som att du körde efter vägen istället för bredvid.

Hur nära man är vägen innan den hoppar dit varierar beroende på GPS, dessutom varierar det också om GPSen har olika lägen.
Ex. så tycker jag funktionen inte märks så mycket om man kör en Zumo660 i vespa läge jämfört med billäge.
/Mikael Nordlund - KartMan
Yamaha Apex X-TX MCX290 -11
Yamaha RX Warrior -04
Post Reply