Page 1 of 1

Kommer du som kört 4T gå tillbaka till 2T?

Posted: 4 April 2008, 11:59
by Bearcat
Jag kommer då inte gå tillbaka! :D

Posted: 4 April 2008, 13:02
by Mikael
Det känns inte som att det finns något behov för det just nu. :D

Posted: 4 April 2008, 14:37
by ranchn
I min värld så finns inga andra alternativ än just 4T.

Posted: 14 April 2008, 19:42
by TurboTorung
Jag kommer då att behålla 4T livet ut......ljudet och lukten och förbrukningen ligger på många plus med 4T

Posted: 16 April 2008, 12:13
by Mordecaien
Om jag skulle ut på seriösare klätteräventyr skulle nog en tvåtakt passa lite bättre eftersom yammor är lite tunga att brottas med då det ska gå fort uppför. Eller om man kör fast för den delen.

Annars känner jag att 4takten är överlägsen på de flesta plan.

Re: Kommer du som kört 4T gå tillbaka till 2T?

Posted: 15 December 2008, 23:21
by berrob
Var grymt nöjd med Lynx RAVE 550F -06. Gick riktigt bra och med rätt olja var lukten minimal. Fjädringen den har får tyvärr vi Yamaha ägare drömma om i evighter :(

Gillar dock RX'1an ingen fråga om det men kan mycket väl tänka mig ett det blir en Lynx i framtiden för helt andra syften.
RX'en duger som en Grand touring maskin, en del lek och bus också.
Nu blir den ju kvar ett tag till då man moddat den rätt hårt. Sen är ju en tungmaskin alltid fin att dra pulkan med ;-)

Men den är ju inte lätt :-)

Ju sämre leder det var desto roligare var 550n att köra.. kan mycket väl tänka mig en sådan som andra maskin i framtiden.
Eller en 600'a för den delen. Det är rätt kul när man kan bära iväg en maskin på två pers..

Eller varför inte lyfta upp den framtill...Prova det på RX'en hehe...
Visst den saknar Nästan 100hk. 600an saknar ca 30 hk.

Re: Kommer du som kört 4T gå tillbaka till 2T?

Posted: 16 December 2008, 04:48
by ranchn
MIn krigare 4T ska säljes :mozilla_cry: till förmån för husköpet.
Visserligen skulle jag kunna köpa en billigare 2-T, men ikke!
Jag kommer aldrig att köpa annat än en 4-T. Och troligt vis inget annat än än RX heller. :)

Re: Kommer du som kört 4T gå tillbaka till 2T?

Posted: 28 December 2008, 20:23
by ranchn
Så där ja... Nu är skotern såld. :mozilla_cry:
Min första skoterfira vinter på läääänge.
Jag har visserligen tillgång till skoter, men det är ju bara 2T.

Re: Kommer du som kört 4T gå tillbaka till 2T?

Posted: 29 December 2008, 13:03
by Mikael
ranchn wrote:Så där ja... Nu är skotern såld. :mozilla_cry:
Min första skoterfira vinter på läääänge.
Jag har visserligen tillgång till skoter, men det är ju bara 2T.
Jadu, har du någon som helst aning om vad du ger dig in på?

Re: Kommer du som kört 4T gå tillbaka till 2T?

Posted: 30 December 2008, 09:06
by ranchn
Mikael wrote:
ranchn wrote:Så där ja... Nu är skotern såld. :mozilla_cry:
Min första skoterfira vinter på läääänge.
Jag har visserligen tillgång till skoter, men det är ju bara 2T.
Jadu, har du någon som helst aning om vad du ger dig in på?
Jag kommer med all säkerhet att lida av djupa depressioner och svåra abstinesbesvär. Min psykiatriker kommer troligtvis att ta kontakt med min sambo och föreslå ett skoterköp (läs Warrior). :lol:

Re: Kommer du som kört 4T gå tillbaka till 2T?

Posted: 18 July 2009, 20:45
by ltfrebac
Ja risken är överhängade tyvärr men det har inget med antalet takter att göra utan mer på att japanerna väldigt sällan verkar köra sina alster på snö utan fortsätter att släppa skotrar med kanonmotorer men med inte ens halvfärdiga chassin.

Kör Nytro MTX där jag:

1. Moddat/kapat de sinnessjuka fotstegen över bakre delen av förlängningen
2. Rätat upp styrstången... (den liggande positionen kombinerat med fast Puch dakota-styre kan endast en japan som aldrig stått/suttit/sett en skoter konstruerat)

Vad som återstår för att få en SNÖskoter:

3. ny matta, ny matta ny matta. Återigen ett excellent val av Yama. Vi konstruerar en ny mtn-skoter men vi sätter inte dit en matta som alla vet fungerar och har fungerat i 10 års tid (= Camoplast Challenger) utan vi ska vara smartare än andra och sätter dit 2000-talets mesta skitmatta (Maverick)istället .... Ja man funderar hur dom tänker i den uppåtgående solens rike...
4. På något sätt åtgärda snösamlingen som blir under bukskyddet som i sin tur smälter och till slut spränger lös nämnda bukskydd.
5. Mesha igen alla luftinsläpp som på japaners vis är placerade mitt där det här vita lösa, vad hette det nu igen, jo SNÖN virvlar för vidarebefodran in i luftrum och över variatorer.
6. Löjligt stort slidesslitage... att en skoter kan ta så mycket slides år 2009 är en gåta. Mmm det är en lössnöare men att inte ens kunna transportera sig över leder i sakta mak, med isrivare, utan slidesbränna är en stor svaghet. INGEN annan lössnöare har samma grava problem med detta enligt min erfarenhet. Här ska observeras att MTX:en har rätt skapligt med hjul i boggin framförallt om man jämför med konkurrenternas i princip hjullösa lössnöboggis.
7. 0 och absolut 0 förvaring. Man får inte ens med sig en Snickers utan ryggsäck. Detta är 4t-motorns enda nackdel, det bakåtriktade avgasröret som effektivt förstör alla möjligheter till vettig pakethållare
8. Räckvidden. 27 liters tank Yamaha? Whats up with that? I normalt crosscountry-tempo ger det en räckvidd på 8-9 mil. Kombinera detta med punkt 7 (ingen pakethållare=ingen reservdunk) så innebär det att den snåla 4t:aren begränsar hela sällskapets körsträcka.