Extern gpsantenn, erfarenheter?

Frågor, problem och annat rörande GPSn

Moderator: Mikael

Post Reply
runte
Ledjägare
Ledjägare
Posts: 358
Joined: 13 May 2008, 09:16
Location: Sävast

Extern gpsantenn, erfarenheter?

Post by runte »

Hej, fick min externa gpsantenn igår avsedd för bla. Garmin GPSMAP 478 och efter ca 40 dagar leveranstid
Har inte ännu gjort något fälttest men vid jämförelsetest i garaget (papptak) så får jag till min förvåning se att signalstyrkan är svagare från alla satelliter med den externa antennen
Fick nästan full stapel av dom kraftigtaste signalerna med originalknubben och bara ca halv stapel med den externa, (samma lägesplacering)

Devisen "man får vad man betalar för" kanske gäller i högsta grad i detta fall, från HongKong, sprillans ny 70 SEK inkl. frakt och med BNC-ansl

Skulle vara intressant att få veta era erfarenheter runt detta
Garmin 45
Garmin Nuvi 55
Locus Map
Garmin Tread 8"
Skidoo Expedition Sport
Domsjo
Nybörjare
Nybörjare
Posts: 8
Joined: 6 October 2010, 19:53
Location: Domsjö

Re: Extern gpsantenn, erfarenheter?

Post by Domsjo »

Hej
Jag har en 276C och köpte exakt samma externa antenn, antar att det var den det stod om här på forumet.

Nu är jag så ny på GPS men jag tyckte det blev bättre mottagning, den står oftast på 5 till 6 meters noggrannhet nu.
Tog bara någon kort tur med original antenn så jag vet inte riktigt vad den visade då men vill minnas runt 10 meter.

Om man tittar på Malux artnr 40955 så förstärker den 26db, det låter väldigt mycket men jag har dålig koll på det.

http://www.malux.se/se/uploads/antenn_g ... tenner.pdf

Har svårt att tro 70:- antennen förstärker så mycket men vem vet, det kanske går att kolla i så fall köper jag en till.

Mvh.
Per
runte
Ledjägare
Ledjägare
Posts: 358
Joined: 13 May 2008, 09:16
Location: Sävast

Re: Extern gpsantenn, erfarenheter?

Post by runte »

På min nylevererade gpsantenn står inget fabrikat, ej heller på ebay (säljarens hemsida) inget heller om förstärkningsgrad
Lite lustigt ser jag nu, han levererar världen över men inte längre till Sverige, vi kanske inte är så nöjda med antennen :(
http://cgi.ebay.com/GPS-Antenna-Garmin- ... 4aa740035d

Ser att det på ebay bla. finns en Gilson antenn, i allafall ett känt märke och där utlovas en förstärkning av 28db, antagligen ett bättre köp
Garmin 45
Garmin Nuvi 55
Locus Map
Garmin Tread 8"
Skidoo Expedition Sport
User avatar
Mikael
Moderator
Moderator
Posts: 5408
Joined: 13 April 2006, 21:17
Location: Kalix
Contact:

Re: Extern gpsantenn, erfarenheter?

Post by Mikael »

Verkar vara lite olika med antenner. Den jag köpte från Soltek verkar vara mycket bra. Får nästan max på varenda satellit när jag ansluter den. Kör utan problem med satellitmottagning inomhus.

Fast den kostade å andra sidan lite mer än 70SEK, tros den gick lös på ca 400:- för några år sedan.
/Mikael Nordlund - KartMan
Yamaha Apex X-TX MCX290 -11
Yamaha RX Warrior -04
runte
Ledjägare
Ledjägare
Posts: 358
Joined: 13 May 2008, 09:16
Location: Sävast

Re: Extern gpsantenn, erfarenheter?

Post by runte »

Mailade till HonKong och antydde att antennen kanske inte var helt OK eftersom signalstyrkan var svagare med hans externa antenn
Han svarade direkt att det kunde vara så beroende av att originalantennen var av bättre kvalitet.
Hur som helst så höll jag på att trilla av stolen, i samma veva hade han återbetalt på PP vad jag betalade, utan det minsta krav från min sida.
All heder åt en sådan affärsman, nu rörde det sig bara om $9.99 men ändå................

Kanske testar med en Gilson men av mina erfarenheter så långt med 478:an så har det inte på något sätt varit befogat med en extern antenn

Men som Micke säger vore det inte dumt med hyfsade gpssignaler hemma i kammaren
Garmin 45
Garmin Nuvi 55
Locus Map
Garmin Tread 8"
Skidoo Expedition Sport
HMR
Kung
Kung
Posts: 203
Joined: 2 January 2009, 11:42
Location: Österlen, Scania, Sweden

Re: Extern gpsantenn, erfarenheter?

Post by HMR »

Köpte nyligen min 5:e antenn från Kjell & Co. Kostar visserligen 200 kr men funkar perfekt.

Mottagningen med den aktiva antennen är identisk som med 278:ans passiva antenn. Under förutsättning att båda är exakt rätt orienterade och inget är i vägen. Problemet på motorcykeln är att jag dels har GPS:en kraftigt lutande och dels att jag själv är ivägen för antennen när jag står och kör. Därför funkar externantennen, monterad på baklyktan med fri sikt, mycket bättre i praktiken.

Min senaste antenn har jag på bilen. Sitter inuti bakluckan som är av plast. Koppad till min Nüvi 760. Även om Nüvin funkar utan extern antenn så blir mottagningen dramatiskt förbättrad. Har normalt 7-9 staplar som är i topp. Mycket snabb satellitfix i alla lägen. Precisionen är så bra att jag överväger att flytta fram antennen till bilens nos. Det gör faktiskt skillnad med antennen 4 m framåt! Problemet med bilen är metallfilm i framrutan. Utomhus har Nüvin perfekt mottagning redan med inbyggda antennen.
HMR
Montana, GPSMAP 278, Nüvi 760, eTrex HCx, Nüvi 765, Street Pilot on Android
J.creutzer
Expert
Expert
Posts: 99
Joined: 29 January 2010, 12:37
Location: Säter, Dalarna, Sweden

Re: Extern gpsantenn, erfarenheter?

Post by J.creutzer »

Är lite missnöjd med Kjelles antenner till min 278:a.

Den första antennen funkade skit bra ett tag, sen försämrades mottagningen och tillslut fick jag ett meddelandet "Antenn kortsluten till jord". Köpte en ny antenn samma lika. och nu har jag skit kass mottagning och tappar även satelliterna helt ibland. Med Orginal antennen så är det prima mottagning. Men den kan jag inte ha när gpsen sitter på skotern.

Image
Nuvarande placering av antenn.

Undra om drivdornen till xenon lyset kan vara med och störa? Precis innan första antennen gav upp så hade jag monterat nya drivdorn pga att båda hade gett upp.
Man kanske skulle flytta antennen bakom sadeln eller fram i nosen ist.
To Be Old And Wise You Must First Be Young And Stupid!....
joakim@creutzer.eu

Renegade 1200 4-tec -11;420 Mil :D [Såld]
XRS 600-E-tec -12; 102 Mil [Såld]
Summit X 154" -13; I väntans tider
[- GPSmap62s - GPSmap278 -]
runte
Ledjägare
Ledjägare
Posts: 358
Joined: 13 May 2008, 09:16
Location: Sävast

Re: Extern gpsantenn, erfarenheter?

Post by runte »

Du kanske får testa med denna
http://cgi.ebay.com/GPS-Antenna-Garmin- ... 483a9fd518

Köpte en sådan för några veckor sedan och den verkar funka bra, kör iofs med org.knubben fram till dess jag får dålig mottagning vilket inte skett ännu

Du har 3 olika längder på antennkabeln att välja på samt att det är satt ett lågt pris på förpackningen så moms, tull inte tas ut
Garmin 45
Garmin Nuvi 55
Locus Map
Garmin Tread 8"
Skidoo Expedition Sport
HMR
Kung
Kung
Posts: 203
Joined: 2 January 2009, 11:42
Location: Österlen, Scania, Sweden

Re: Extern gpsantenn, erfarenheter?

Post by HMR »

J.creutzer wrote:Är lite missnöjd med Kjelles antenner till min 278:a.

Den första antennen funkade skit bra ett tag, sen försämrades mottagningen och tillslut fick jag ett meddelandet "Antenn kortsluten till jord". Köpte en ny antenn samma lika. och nu har jag skit kass mottagning och tappar även satelliterna helt ibland. Med Orginal antennen så är det prima mottagning. Men den kan jag inte ha när gpsen sitter på skotern.
Jag ser att du har en övergångskontakt. Det har inte jag fått att funka. Oklart varför. Det borde funka. Jag brukar
klippa kabeln och sätta på kontakten 39-704. Först förstorar jag kabeln till rätt tjocklek med krympslang.

Viktigt är att smörja kontakterna på både han- och honsida med vattenfast fett. T ex Biltemas vita lithiumfett.

Kanske skulle din övergångskontakt funka om den var ordentligt infettad?
HMR
Montana, GPSMAP 278, Nüvi 760, eTrex HCx, Nüvi 765, Street Pilot on Android
J.creutzer
Expert
Expert
Posts: 99
Joined: 29 January 2010, 12:37
Location: Säter, Dalarna, Sweden

Re: Extern gpsantenn, erfarenheter?

Post by J.creutzer »

HMR: Jag antar att det var 39-705 du menade. kanske värt ett försök iaf då det är 5m kabel å man behöver mad 3dm ;) och har man kortare kabel så kanske man "vinner" lite mottagning.
To Be Old And Wise You Must First Be Young And Stupid!....
joakim@creutzer.eu

Renegade 1200 4-tec -11;420 Mil :D [Såld]
XRS 600-E-tec -12; 102 Mil [Såld]
Summit X 154" -13; I väntans tider
[- GPSmap62s - GPSmap278 -]
HMR
Kung
Kung
Posts: 203
Joined: 2 January 2009, 11:42
Location: Österlen, Scania, Sweden

Re: Extern gpsantenn, erfarenheter?

Post by HMR »

J.creutzer wrote:HMR: Jag antar att det var 39-705 du menade. kanske värt ett försök iaf då det är 5m kabel å man behöver mad 3dm ;) och har man kortare kabel så kanske man "vinner" lite mottagning.
39-705 är bättre om man har en crimptång. Men det har inte jag så jag kör med 39-704. Monteringen måste dock ske med största noggrannhet.
HMR
Montana, GPSMAP 278, Nüvi 760, eTrex HCx, Nüvi 765, Street Pilot on Android
Post Reply