Page 1 of 2

Montana 650t problem

Posted: 27 March 2012, 08:36
by X-ride
Har skickat ett "felmeddelande" till Garmin som vill att jag skickar in GPSén, detta händer;

Under körning så switchar skärmbilden till en "grå sida" som säger " Unknown battery not supported by Garmin" och när jag trycker på "OK" knappen så kommer jag tillbaka till kartan sedan går det bara en kort stund, så är jag på denna bild igen. (Orginal batteri som kom med GPSén)

Därutöver så "hoppar kartsidan" när jag har navigation på och även om jag står på en skoterled så kommer en kartsida upp med texten "kör till närmsta skoterled". När GPSén hoppat till denna sida trycker jag på "retur knappen" och är åter på rätt kartsida med inlagd navigations tur. Efter en stund så har den återigen hoppat över till denna sida vilket syns dels för att jag förlorat kontakten var jag är "just då pilen" samt att "returknappen" istället för "krysset" finns på sidan för att backa.

Den är uppdaterad till 3.9 och i övrigt allt orginal. // Bara att lämna in för att se om det kan bli bättre till nästa säsong......

Re: Montana 650t problem

Posted: 27 March 2012, 18:42
by Mikael
Lustigt.
Det jag upptäckt, som endast verkar hända med Frilufts V3, är att GPSen ibland 'glömmer' rita in kartan när man förflyttar sig.
Det liksom åker in ett mörkgrått område från det håll man kör åt. Händer ytterst sällan.

Rör man zoomknappen (+ eller -) så fixar det till sig.
Har testat utan Skoterledskartan och felet uppkommer fortfarande så jag utgår från att det är nån liten bugg.

Re: Montana 650t problem

Posted: 28 March 2012, 14:31
by HMR
Jag har stött på problemet med kartsegment som slumpmässigt inte ritas vid flera tillfällen, på olika GPS:er och med olika kartor. Jag har inte kunna se något speciellt tydligt mönster och har ingen klar bild av när det händer.

Två teorier är:

- Att GPS:ens programvara p g a tillfällig överbelastning hoppar över vissa kartsegment och istället prioriterar annat.

- Läsfel på minneskortet. Det är stora datamängder och jag utgår från att programvaran har någon strategi för att hantera läsfel. Typ "försök 3 gånger, skippa därefter segmentet". Bättre det än att plottningen hänger sig.

Re: Montana 650t problem

Posted: 28 March 2012, 17:22
by Mikael
Kartan ligger på internminnet. Och som sagt, endast med V3.
Händer även samma sak med en bekants Montana med V3 som också har kartan på internminnet.

Sedan borde den ju börja rita nästa segment, men inget ritas förrän man rör zoomknapparna.
Kanske bugg både i Frilufts och i Montanan som samarbetar och då resulterar i detta fenomen.

Montana 650t problem

Posted: 28 March 2012, 19:31
by fredrikl
Lite offtopic, men är det mycket nytt i v3:an?

Re: Montana 650t problem

Posted: 28 March 2012, 21:37
by Mikael
fredrikl wrote:Lite offtopic, men är det mycket nytt i v3:an?
Inte direkt, tycker det är bättre färgval, liksom klarare karta på nått sätt.
Nackdelen är väl att V3an också har ruttning vilken ibland kan ha lite hyss för sig. Gpsen har ju ingen aning om att du vill rutta endast efter Skoterledskartan. SÅ den kan lika gärna ta Frilufts om det visar sig vara en bättre väg.

Med lite inställningar så undviker man det problemet till nästan 100%
Dvs Bilkörning, slå på undvikande och endast ha motorvägar som ej undvikande (skoterleder är motorvägar i GPSens värld) samt bort med lås på väg och bort med automatisk ruttomberäknaing vid utanflr rutt.

Re: Montana 650t problem

Posted: 29 March 2012, 13:05
by HMR
Mikael wrote: Inte direkt, tycker det är bättre färgval, liksom klarare karta på nått sätt.
Nackdelen är väl att V3an också har ruttning vilken ibland kan ha lite hyss för sig. Gpsen har ju ingen aning om att du vill rutta endast efter Skoterledskartan. SÅ den kan lika gärna ta Frilufts om det visar sig vara en bättre väg.
Lite förvånad att du tycker v3 är klarare. Jag tycker tvärt om p g a den idiotiska grå dimma som Garmin lagt över v3. Har med Terrain Shading att göra. Kanske har du jämfört på en GPS som kan stänga av Terrain Shading?

När jag kör rutter, gjorda med City Navigator, så föredrar jag definitivt att visa dom ovanpå v2. Blir konstiga konflikter om jag använder den ruttbara v3.

Har kört ett tag nu med dubbla GPS'er. 278 med rutter som jag visar ovanpå v2 samt eTrex med spårkartor som jag visar ovanpå v3. Jag kan konstatera att skillanderna mellan v2 och v3 är marginella kartmässigt. Den enda fördelen med v3 är ruttbarheten i glesbyggd. Dvs för oss som kör offroad-MC är v3 klockren.

Men om jag kört skoter på skoterledskartan så hade jag nog nöjt mig med v2. En uppgradering till v3 verkar helt meningslös.

Vidare har jag noterat att v3 ruttar mycket bra på skogsvägar - dvs för fordonsbruk. Men ruttingen funkar inte alls till fots eftersom stigarna inte hänger ihop.

Re: Montana 650t problem

Posted: 29 March 2012, 18:51
by Mikael
Jämför man mellan otypad V2 och V3 så är V3 tydligare, iaf på Montanan. Speciellt med tanke vatten/skog.
När det gäller GPSMAP278 så låter jag det vara osagt då jag ej kört V3 på min 278.

Det jag vet är att V2 är betydligt klarare på 278an än på Montanan.

Tycker inte att V3 har någon dimma över sig.

Montana 650t problem

Posted: 31 March 2012, 15:17
by fredrikl
Det skulle vara intressant att se sen på Astro 320, på den gillar jag inte v2:an.

Re: Montana 650t problem

Posted: 31 March 2012, 21:21
by HMR
fredrikl wrote:Det skulle vara intressant att se sen på Astro 320, på den gillar jag inte v2:an.
Jag tror du har betydligt mer att vinna i tydlighet genom att prova olika typ-filer till v2 än att byta till v3.

Re: Montana 650t problem

Posted: 7 April 2012, 21:29
by Mikael
Nu råkade jag ut för det inkompatibla batteriet-meddelandet.
Skulle tro att det är nån programbugg i Montanan.

Slog på guidning och då kom inte varningen fram. Så fort jag slog av guidning så började den blippa om batteriet.
Testade betan av programvaran men den blev en smula skogstokig då, slog av sig ibland osv.

Re: Montana 650t problem

Posted: 10 April 2012, 12:39
by X-ride
Välkommen tillbaka till ursprungsfrågan, tyckte ett tag att tråden kom att behandla ett flertal andra roliga saker. Som sagt, det enda svar som "Garmin support" gett är att jag ombeds skicka in GPSén till dem för översyn. Kul med produkter som inte är helt funktionsdugliga och dessutom till ganska höga priser. Ungefär lika kul som då en mobiltelefon "låser sig" regelbundet dvs. enheten blir oanvändbar såvida inte omstart sker eller annan handgriplig insats.

Inväntar senare programvarureleaser och ser om det blir bättring inom skälig framtid...... säsongen är ändå nästan till ända.

Re: Montana 650t problem

Posted: 10 April 2012, 14:09
by Mikael
Har också varit i kontakt med Garmin och fått samma svar.
Felet uppkommer inte om man kör med AA-batterier.

När felet uppstått och man plockar ur GPSen från hållaren så dör den omedelbart, precis som att det inte finns något batteri.
Jag fick rycka batteriet och stoppa in det igen för att kunna starta GPSen.
Om jag då monterade den i hållaren och sedan tog bort den så dog den inte.

Alltså, bugg i programvaran som sedan kopplar bort batteriet.
Som jag ser det så är det ingen ide att skicka in den. Bara att vänta på ny programvara.

Eller så provar man att backa i programversionerna.
Ex. så hade v3.50 lite fixar kring powerup/shutdown.
"Fixed possible shutdown on powerup with mount related profile changes"

Även andra versioner av programvaran har lite småfixar kring nedstängningar.

beta3.97 har också en batterifix.
"Fixed issue with charging indication when unit is fully charged"
Kan vara så att 3.90 flippar då batteriet är full-laddat och tror att batteriet är paj istället.

Dock så var beta3.97 lite darrig kändes det som.

Re: Montana 650t problem

Posted: 1 January 2014, 22:59
by J.creutzer
Hej!

Har problem med att montanan inte laddar fram vissa delar ifrån Fri Pro V2 när man har ledkartan framme, har samma kartuppsättning i min 278 och där funkar det perfekt. har just laddat in nyaste mjukvaran i montanan tyvärr så löste det inte problemet.

Några förslag?

Re: Montana 650t problem

Posted: 3 January 2014, 20:03
by Mikael
Har du markerat kartdelen "Naturreservat Nationalparker"?
Dem kartdelen fungerar bra på 278 men Montanan kräver TYP-fil för att den skall fungera.

Testa skicka om skoterledskartan, fast skippa Nationalpark-delen.