Touch funktion Nuvi 500

Frågor, problem och annat rörande GPSn

Moderator: Mikael

Post Reply
kankonkan
Nybörjare
Nybörjare
Posts: 3
Joined: 2 February 2021, 10:09

Touch funktion Nuvi 500

Post by kankonkan »

Jag har en äldre Nuvi 500 liggande som jag tänkte montera på skotern, den har bl.a friluftskartan installerad på minneskort.

Men nu när jag laddat upp den och startar den fungerar inte touch över huvud taget, jag har testat beskrivna metoder för kalibrering av skärmen, men får ingen respons alls, som att touch är trasig.

Har använt mig av Garmins egen instruktion enligt
https://support.garmin.com/en-US/?faq=9 ... aYujEkpfM8

Är det någon som haft liknande problem och kan dela med sig av lösning/metod, eller är det bara att investera i ny skärm?
User avatar
Mikael
Moderator
Moderator
Posts: 5408
Joined: 13 April 2006, 21:17
Location: Kalix
Contact:

Re: Touch funktion Nuvi 500

Post by Mikael »

Har du försökt med en fabriksåterställning?
Om det nu går när skärmen inte är helt ok.

Köpa ny skärm kontra ny GPS. Ny GPS är ju dyrare, men å andra sidan är Nuvi500 ganska gammal, samt hanterar inte de topografiska kartorna riktigt bra.
/Mikael Nordlund - KartMan
Yamaha Apex X-TX MCX290 -11
Yamaha RX Warrior -04
kankonkan
Nybörjare
Nybörjare
Posts: 3
Joined: 2 February 2021, 10:09

Re: Touch funktion Nuvi 500

Post by kankonkan »

Mikael wrote: 3 February 2021, 10:12 Har du försökt med en fabriksåterställning?
Om det nu går när skärmen inte är helt ok.

Köpa ny skärm kontra ny GPS. Ny GPS är ju dyrare, men å andra sidan är Nuvi500 ganska gammal, samt hanterar inte de topografiska kartorna riktigt bra.
Frågan är om det är hård eller mjukvarufel?

Det är om att "touchen" har förflyttats drygt halva skärmen nedåt, så det som är klickbart längst upp, finner jag nu nästan längst ned. Det gör att jag kommer inte åt att göra fabriksåterställning på den på något sätt. Jag har försökt googla om det går att göra med resetknapp, eller via programvara i PC men inte lyckats hitta.

GPSén är lite nostalgi då jag fick den i 40års present.. :)
Har hittat nya displayer på aliexpress för en spottstyver(150kr), kanske chansar om det hjälper.
User avatar
Mikael
Moderator
Moderator
Posts: 5408
Joined: 13 April 2006, 21:17
Location: Kalix
Contact:

Re: Touch funktion Nuvi 500

Post by Mikael »

Tror att när det gäller fabriksåterställning så har den inte läst in justeringen för touch. Så oavsett om justeringen hamnat helt snett så skall den känna av att man trycker i hörnet på displayen.
Kommer nu inte ihåg vilket hörn, tror det var någon av de högra. :)

Fungerar inte fabriksåterställning så är nog displayen trasig.
/Mikael Nordlund - KartMan
Yamaha Apex X-TX MCX290 -11
Yamaha RX Warrior -04
kankonkan
Nybörjare
Nybörjare
Posts: 3
Joined: 2 February 2021, 10:09

Re: Touch funktion Nuvi 500

Post by kankonkan »

Förbenades, jag lyckades. :D
Satt länge och startade om den med fingret på olika ställen, och efter 20-30 försök lyckades jag återställa den.
Skärmen var lite kinkig, men efter ytterligare en omstart med fingret i övre vänstra hörnet fick jag fram kalibreringen, och nu är den som ny igen.
Batteriet är dock sopslut, men den får sitta i laddare på skotern när jag ska använda den
8)
User avatar
Mikael
Moderator
Moderator
Posts: 5408
Joined: 13 April 2006, 21:17
Location: Kalix
Contact:

Re: Touch funktion Nuvi 500

Post by Mikael »

Najs! :D
/Mikael Nordlund - KartMan
Yamaha Apex X-TX MCX290 -11
Yamaha RX Warrior -04
Post Reply