Vilket fäste till 276c?

Frågor om montering, strömförsörjning, batteri, likspänning osv.

Moderator: Mikael

Post Reply
User avatar
StaLin
Ledjägare
Ledjägare
Posts: 68
Joined: 2 January 2007, 12:16
Location: Kallax - Luleå

Vilket fäste till 276c?

Post by StaLin »

Hej.
Ni som monterat Garmin 276c/278 på era skotrar, vad har ni använt för fäste. Själva "hållarplattan" som följer med 276:an, RAM-mount, Touratech eller något annat?
Jag köpte ett RAM-mount (själva hållaren) men den har ju bara två skruvhål, orginalhållarplattan har ju fyra. Är den att föredra?
Planen är att göra en vinklad platta som skruvas fast under styrklossen och skruva fast 276:an där.
Polaris XLT SKS -95 (gamla Bettan)
Har följande Garminar:
GPSMAP 276c (skoter/båt)
eTrex Vista (skoter)
Nüvi 250w (bil)
Astro 220 (hund)
Image
Har man inte kört fast har man inte kört skoter
User avatar
ô-Man
Ledjägare
Ledjägare
Posts: 177
Joined: 25 April 2006, 19:36
Location: Luleå

Post by ô-Man »

Jag kör med Touratech på hojen, beanbag till båten+bilen och sedan orginal båthållaren som följer med i packet till skotern.
Har bara själva fästet till skotern, tagit bort allt annat. Har sedan bockat 2 plåtbitar i 90grader, skruvat fast i skotern och använder orginal fästbulten till hållaren. DVS den långa som sitter mellan foten och hållaren. Ju kortare fäste desto mindre vibbrationer, därav plåtarna.
Kör så det ryker, nog håller grejorna
User avatar
Andreas
Site Admin!
Site Admin!
Posts: 372
Joined: 13 April 2006, 21:06
Location: Kalix
Contact:

Post by Andreas »

Jag kör med halva originalfästet. d.v.s. den övre delen.

Tidigare hade jag en alu-plåt (2cm x 20 cm, som jag bröt. Den såut ut som ett U, men det tog upp så mycket plats i handtaget.

Nu svetsar jag fast en 70 mm gängstång (m4) på varje bult som styret sitter fast på, och sedan en plåt som är ca 3cm x 3cm som jag skruvar fast gps-fästet på...

Jag gör om mitt fäste just nu så jag kan skicka upp bilder på det ikväll eller omorrn.

Vilket fäste man använder är lite personligt, men jag föredrar originalet... Bara därför att jag inte testat nått annat... :)

Om du skall montera den bakom/nedanför styret, skulle jag skära ut en plåt som är lika bred som styrfästet, borra 4 hål (för styrfästet), och 4 hål med samma ccmått som GPS'ens fäste.... (se den vackra bilden)
Attachments
Fäste.png
Fäste.png (6.06 KiB) Viewed 4643 times
Andreas Nordlund - System developer - Develops with many tools, but mostly using the keyboard.
---
Yamaha RX-Warrior -06 (fullsmeckad med Öhlinare)
Image
User avatar
ô-Man
Ledjägare
Ledjägare
Posts: 177
Joined: 25 April 2006, 19:36
Location: Luleå

Post by ô-Man »

Touratech är nog Rolls Royse´n i hållar sammanhang.
Orginalhållaren funkar doch fint på skotern. Den går ju och sättar vart man vill men lite fantasi. Gör ett egete fäste till den "övre" delen så sitter det som berget.
Kör så det ryker, nog håller grejorna
User avatar
StaLin
Ledjägare
Ledjägare
Posts: 68
Joined: 2 January 2007, 12:16
Location: Kallax - Luleå

Tack för svaren

Post by StaLin »

Det var lite det jag misstänkte. Dom flesta verkar köra med orginalfästets övre del. Planen är att jag skall bocka till en plåt och sätta fast i styrblocket och sätta 267:an nedanför styret. Hoppas bara att den ryms. En gammal indy xlt (gen 1 chassi) har ju inte ett under av plats under styret, trots en 2 tums höjjare.
Jag får väl lägga upp någon bild på hur det blev när jag får tummen ur att fixa fästet.

Till sist: ja, jag vet att jag nästan fördubblar värdet på skotern när jag sätter på en 276:a. Men är man GPS:nörd så är man...
Polaris XLT SKS -95 (gamla Bettan)
Har följande Garminar:
GPSMAP 276c (skoter/båt)
eTrex Vista (skoter)
Nüvi 250w (bil)
Astro 220 (hund)
Image
Har man inte kört fast har man inte kört skoter
User avatar
Mikael
Moderator
Moderator
Posts: 5408
Joined: 13 April 2006, 21:17
Location: Kalix
Contact:

Re: Tack för svaren

Post by Mikael »

StaLin wrote: Till sist: ja, jag vet att jag nästan fördubblar värdet på skotern när jag sätter på en 276:a. Men är man GPS:nörd så är man...
Speciellt om du har ett stort minneskort. :lol:
Du får nog kolla upp vad försäkringen har för lösöre på skotertillbehör. ;)
/Mikael Nordlund - KartMan
Yamaha Apex X-TX MCX290 -11
Yamaha RX Warrior -04
User avatar
ô-Man
Ledjägare
Ledjägare
Posts: 177
Joined: 25 April 2006, 19:36
Location: Luleå

Re: Tack för svaren

Post by ô-Man »

StaLin wrote: Men är man GPS:nörd så är man...
Det är ju i många sammanhang ett så bra hjälpmedel att man inte kan vara utan. Dimma på havet, snöstorm på fjället eller vilse i skogen.
Dumt och chansa
Kör så det ryker, nog håller grejorna
User avatar
Andreas
Site Admin!
Site Admin!
Posts: 372
Joined: 13 April 2006, 21:06
Location: Kalix
Contact:

Post by Andreas »

Kika in på denna tråd hur jag gjort fästet v2.0 =)

viewtopic.php?t=653
Andreas Nordlund - System developer - Develops with many tools, but mostly using the keyboard.
---
Yamaha RX-Warrior -06 (fullsmeckad med Öhlinare)
Image
Post Reply