Garmin tread

Frågor, problem och annat rörande GPSn

Moderator: Mikael

Post Reply
runte
Ledjägare
Ledjägare
Posts: 358
Joined: 13 May 2008, 09:16
Location: Sävast

Garmin tread

Post by runte »

Har nyligen införskaffat en Garmin Tread 8" och den verkar väldigt lovande, har förutom Kartmans skoterledskarta även Fripro v6 och är nöjd så långt men en sak stör mig lite, jag kan inte välja färg eller bredd på det aktiva spår som visas, om jag sparar det aktiva spåret kan jag välja färg och bredd men först då. Det är väl närmast när man kör på fruset vatten det skulle vara bra med en spårfärg som inte är blå

Någon här som har någon lösning så mottager jag den tacksamt
Garmin 45
Garmin Nuvi 55
Locus Map
Garmin Tread 8"
Skidoo Expedition Sport
Snowy
Ledjägare
Ledjägare
Posts: 1
Joined: 1 December 2017, 20:23

Re: Garmin tread

Post by Snowy »

Hoppas du hittat svar: Har inte Tread utan en Montana 700 som väl har liknande programvara. På den går jag till ett fält som heter "Registrerar aktivitet", d v s där den spårar vad jag gör. Det fältet kommer fram om jag drar ner en rullmeny i överkanten på kartvyn. I högra kanten där finns 4 flikar uppifrån och ned: Först en pil: Spåra mg, som visar tid och sträcka. Därunder ett "i" som visar massor av information, bland annat Färg. Ändrar jag den färgen så behålls det varje gång på GPS:en, däremot inte när jag tittar i Base camp. Fast där är det lätt att ändra om man vill.
runte
Ledjägare
Ledjägare
Posts: 358
Joined: 13 May 2008, 09:16
Location: Sävast

Re: Garmin tread

Post by runte »

Den förra Tread-frågan om byte av färg på aktuellt spår får jag finna mig i att det inte är möjligt

MEN mer irriterande är arr jag kan inte som på andra Garmin GPS, bocka av alla kartor förutom skoterledskartan och göra en rutt och sedan bocka på Friluftskartan och se rutten där det blir error i kubik och dessutom så har Treaden själv bockat på Frilufts och då blir det förståss bryderi

Någon som har tips på en lösning så blir jag glad och tacksam, vill minnas att det funkade när den var ny, man ska nog ge f-n i uppdateringar om grejorna funkar som man vill ha det
Garmin 45
Garmin Nuvi 55
Locus Map
Garmin Tread 8"
Skidoo Expedition Sport
User avatar
Mikael
Moderator
Moderator
Posts: 5408
Joined: 13 April 2006, 21:17
Location: Kalix
Contact:

Re: Garmin tread

Post by Mikael »

Jag vill minnas att det fungerar på den Tread som jag har och jag kör med senaste versionen av firmware.
Det som skiljer är modellen på Tread, jag har ju bara den "lilla" modellen.

Har du kollat så automatisk ruttomberäkning fortfarande är avslagen?
/Mikael Nordlund - KartMan
Yamaha Apex X-TX MCX290 -11
Yamaha RX Warrior -04
runte
Ledjägare
Ledjägare
Posts: 358
Joined: 13 May 2008, 09:16
Location: Sävast

Re: Garmin tread

Post by runte »

Treaden jobbar en liten stund och säger "äventyrlig led" även om den tänkta rutten bara 2-300 meter på slät mark
Knatad tom ner på skoterleden och försökte med samma resultat
Om jag minns rätt så ska förutom skoterledskartan bakgrundskartan överföras till gps?
Fö så duger jag inte till att få med en bild, har ju kunnat men färskvaran varierar numera, skyller på 80+ :)
Garmin 45
Garmin Nuvi 55
Locus Map
Garmin Tread 8"
Skidoo Expedition Sport
User avatar
Mikael
Moderator
Moderator
Posts: 5408
Joined: 13 April 2006, 21:17
Location: Kalix
Contact:

Re: Garmin tread

Post by Mikael »

Har du Friluftskartan som bakrund så behöver du bara markera själva ledkartedelarna i skoterlesdkartan.
Då avlastar du gpsen lite, onödigt att skicka in kartdelar som inte syns/används men ändå måste hanteras av gpsen.

Här kan du se hur du skickar själva ledkartedelarna.
viewtopic.php?f=2&t=1764

Kom ihåg att ha gpsen på bilkörning i ruttinställningar.
/Mikael Nordlund - KartMan
Yamaha Apex X-TX MCX290 -11
Yamaha RX Warrior -04
runte
Ledjägare
Ledjägare
Posts: 358
Joined: 13 May 2008, 09:16
Location: Sävast

Re: Garmin tread

Post by runte »

Nä Treaden vill inte kännas vid skoterledskartan som mina tidigare gps har gjort
Den gör utmärkta rutter på vägar i Fripro men icke skoterleder med självklart Fripro inaktiverad, inte hela världen men lite irriterande att treaden i detta avseende är sämre än sina föregångare

Skulle vara lite intressant att testa en tidigare programvara ( om det nu går) men inte nu inför en fjällresa
Garmin 45
Garmin Nuvi 55
Locus Map
Garmin Tread 8"
Skidoo Expedition Sport
User avatar
Mikael
Moderator
Moderator
Posts: 5408
Joined: 13 April 2006, 21:17
Location: Kalix
Contact:

Re: Garmin tread

Post by Mikael »

Tror att 8" har lite problem om det finns för många lager med kartor.
Har du överfört endast skoterlederna från Skoterledskartan eller har du tagit med något mer?

Var försiktig med att backa programvara, höll på att gå riktigt illa för mig när jag testade sånt med min Tread.
/Mikael Nordlund - KartMan
Yamaha Apex X-TX MCX290 -11
Yamaha RX Warrior -04
Post Reply