Kartor från kartmannen.com?
Moderator: Mikael
Kartor från kartmannen.com?
Är det någon som provat dessa kartor och kan säga något om dem? Priset är attraktivt
https://kartmannen.com/sv/sverige
https://kartmannen.com/sv/sverige
Re: Kartor från kartmannen.com?
Du kan ladda hem en kartbit gratis över bla norska fjällvärlden som gränsar mot v95 mao "den sk Graddisvägen" lite annan färgsättning än FPv4 i originaltyp men i övrigt lika dålig i alla fall i en Zumo xt
Garmin 45
Garmin Nuvi 55
Locus Map
Garmin Tread 8"
Skidoo Expedition Sport
Garmin Nuvi 55
Locus Map
Garmin Tread 8"
Skidoo Expedition Sport
- Lynx driver
- Nybörjare
- Posts: 5
- Joined: 9 February 2020, 21:31
Re: Kartor från kartmannen.com?
Jag har ingen köpt karta sen tidigare i BaseCamp förutom Norrlands skoterledskarta, så jag vet inte hur en finkarta ser ut. Norrlands skoterledskarta är ju mest tillyxat gult fält med kantiga sjöar där vägarna ligger 50 – 150 meter bredvid verkligheten. Skoterlederna ligger där dom ska i Norrlands skoterleds karta så där är det inga problem och är man inte så noga med hur terrängen ser ut på planeringsstadiet vid skrivbordet så duger det utmärkt. Jag skulle tro att en ”skoter GPS” som genererar spåret som sen hamnar i Norrlands skoterkarta ligger specad på 5 meter noggrannhet.
I GPSen har jag sånt där gratis internetgrejs, pico… någonting och den har ok med detaljer så att man kan påstå att man har lite koll på hur terrängen ser ut. Men pico.. kartan går inte att se i BaseCamp.
Nu köpte jag Sverige och Norge i ett paket. Det man kan säga är att kartorna åkte in i BaseCamp av ”sig själv” så man behövde ingen datakunskap. Detaljerna är bra i BaseCamp tycker jag, så nu kan jag se hur terrängen ser ut där jag kommer att åka. Eller när jag kommer hem och tittar på spåret.
I min Garmin 276Cx är det samma detaljer men GPSen blir olidligt seg, kan inte tänka mig att någon orkar vänta tills allt är utritat, så där är jag glad att jag har mina pico…. kartor.
Man kan få upp farten i GPSen genom att zooma in önskad plats i pico kartan och sen byta till Kartmannens karta.
Sverige är uppdelat i två halvor i GPSen och det delar sig horisontellt mitt i Östersund.
I BaseCamp är Sverige en hel karta.
En detalj är att det inte går att planera rutter i BaseCamp med Kartmannens kartor, man måste planera i Norrlands skoterleds karta och vill man veta hur terrängen ser ut så byter man karta.
Om det är någon som kan det här bättre så rätta gärna det som är fel, jag vet ju inte om jag använder grejerna på rätt sätt.
Hur funkar egentligen topo kartor man köper på Garmins hemsida, får man samma karta i BaseCamp och GPSen och är GPSen snabb på att rita upp kartan? Det är ju synd att man inte har råd att prova allt. Jag ska ändå avsluta med att jag är nöjd med det jag fick.
I GPSen har jag sånt där gratis internetgrejs, pico… någonting och den har ok med detaljer så att man kan påstå att man har lite koll på hur terrängen ser ut. Men pico.. kartan går inte att se i BaseCamp.
Nu köpte jag Sverige och Norge i ett paket. Det man kan säga är att kartorna åkte in i BaseCamp av ”sig själv” så man behövde ingen datakunskap. Detaljerna är bra i BaseCamp tycker jag, så nu kan jag se hur terrängen ser ut där jag kommer att åka. Eller när jag kommer hem och tittar på spåret.
I min Garmin 276Cx är det samma detaljer men GPSen blir olidligt seg, kan inte tänka mig att någon orkar vänta tills allt är utritat, så där är jag glad att jag har mina pico…. kartor.
Man kan få upp farten i GPSen genom att zooma in önskad plats i pico kartan och sen byta till Kartmannens karta.
Sverige är uppdelat i två halvor i GPSen och det delar sig horisontellt mitt i Östersund.
I BaseCamp är Sverige en hel karta.
En detalj är att det inte går att planera rutter i BaseCamp med Kartmannens kartor, man måste planera i Norrlands skoterleds karta och vill man veta hur terrängen ser ut så byter man karta.
Om det är någon som kan det här bättre så rätta gärna det som är fel, jag vet ju inte om jag använder grejerna på rätt sätt.
Hur funkar egentligen topo kartor man köper på Garmins hemsida, får man samma karta i BaseCamp och GPSen och är GPSen snabb på att rita upp kartan? Det är ju synd att man inte har råd att prova allt. Jag ska ändå avsluta med att jag är nöjd med det jag fick.
- Lynx driver
- Nybörjare
- Posts: 5
- Joined: 9 February 2020, 21:31
Re: Kartor från kartmannen.com?
det var ju den här tråden som fick mig att vakna att kartorna finns.
- Lynx driver
- Nybörjare
- Posts: 5
- Joined: 9 February 2020, 21:31
Re: Kartor från kartmannen.com?
Att sverige delar upp sig i två halvor i min 276Cx löste sig genom att jag installerade kartan genom kartmannens hemsida direkt istället för att använda BaseCamp/Mapinstall. Jag tycker Mapinstall är lite buggigt men det kan ju bero på användaren . Tur vi har Norrlands Skoterledskarta så man kan planera sin åkning hemmavid innan man lastar skotern och åker till snön.
Re: Kartor från kartmannen.com?
Är medveten om att bakgrundskartan till Skoterledskartan är allt annat än snygg.
Den är mest där för att man någorlunda skall kunna orientera sig.
Vill man se mer exakt hur det ser ut så skapar man rutt/rutter efter skoterledskartan och sedan växlar man till Friluftskartan i Basecamp, då ser man hur det ser ut i terrängen mer exakt.
Faktum är att många som har GPSer med liten skärm kör med Skoterledskartans bakgrund för att den är väldigt "ren" och inte grötar till det.
Jag skulle egentligen ganska enkelt kunna lägga in ex. PicoMaps som bakgrund till Skoterledskartan, dock givetvis inte utan tillstånd av dem.
Nackdelen med det är att det då blir ca 1.5Gb data att ladda ner (Sve/Nor/Fin), svårare att hantera för alla som har Friluftskartan i GPSen då det blir _väldigt_ grötigt att välja ut kartdelarna med lederna i MapInstall när Picomaps också är där med alla sina kartdelar.
Jag kan tycka att nuvarande lösning är bland de bättre. Då har man valet att köra med Frilufts, Picomaps etc. i GPSen.
Man _kan_ se hur lederna går på dessa i Basecamp genom att skapa en massa rutter i ett område på Skoterledskartan och sedan växla till Frilufts (eller Picomaps om man mekat in den i Basecamp) för att se hur det ser ut med höjdkurvor och allt.
Den är mest där för att man någorlunda skall kunna orientera sig.
Vill man se mer exakt hur det ser ut så skapar man rutt/rutter efter skoterledskartan och sedan växlar man till Friluftskartan i Basecamp, då ser man hur det ser ut i terrängen mer exakt.
Faktum är att många som har GPSer med liten skärm kör med Skoterledskartans bakgrund för att den är väldigt "ren" och inte grötar till det.
Jag skulle egentligen ganska enkelt kunna lägga in ex. PicoMaps som bakgrund till Skoterledskartan, dock givetvis inte utan tillstånd av dem.
Nackdelen med det är att det då blir ca 1.5Gb data att ladda ner (Sve/Nor/Fin), svårare att hantera för alla som har Friluftskartan i GPSen då det blir _väldigt_ grötigt att välja ut kartdelarna med lederna i MapInstall när Picomaps också är där med alla sina kartdelar.
Jag kan tycka att nuvarande lösning är bland de bättre. Då har man valet att köra med Frilufts, Picomaps etc. i GPSen.
Man _kan_ se hur lederna går på dessa i Basecamp genom att skapa en massa rutter i ett område på Skoterledskartan och sedan växla till Frilufts (eller Picomaps om man mekat in den i Basecamp) för att se hur det ser ut med höjdkurvor och allt.
/Mikael Nordlund - KartMan
Yamaha Apex X-TX MCX290 -11
Yamaha RX Warrior -04
Yamaha Apex X-TX MCX290 -11
Yamaha RX Warrior -04
Re: Kartor från kartmannen.com?
Jag köpte kartan från Kartmannen och den är helt OK. Som vanligt ser den lite halvtrist ut i originalutseende, men det går ju att justera genom att skruva lite på TYP-filen. För den intresserade kan ni använda denna TYP-fil om ni vill testa: https://www.dropbox.com/s/ls115ut5dgyhs ... g.TYP?dl=0
Re: Kartor från kartmannen.com?
Gjorde ett litet test med Picomaps och Skoterledskartan ihopkompilerade. Felaktig TYP-fil för Picomap men det ger en hint hur det skulle kunna se ut.
/Mikael Nordlund - KartMan
Yamaha Apex X-TX MCX290 -11
Yamaha RX Warrior -04
Yamaha Apex X-TX MCX290 -11
Yamaha RX Warrior -04
- Lynx driver
- Nybörjare
- Posts: 5
- Joined: 9 February 2020, 21:31
Re: Kartor från kartmannen.com?
Olika kartor: håller med om att det är bra att kunna välja karta i GPSen, speciellt när det ser ut att gå långsamt när kartan har mycket detaljer.
Är det liknande hastighet om man köper Friluftskartan.
Skoterleder på alla kartor: lätt att lösa i BaseCamp när man gjort rutter i skoterledskartan först,
antar att det här även gäller Friluftskartan, inte bara Picomaps och Kartmannens.
Picomaps i BaseCamp, är det svårt att få till det? Nu har jag ju en bra lösning med Kartmannens Sverige och Norge karta, så nu fattas bara Finland.
Detaljer i GPSen: När man kör så behöver jag inte mer detaljer än vad Picomaps visar, nu har jag chans att testa om det blir grötigt. Däremot när jag planerar så är det fint och veta lite mer exakt om terrängen, tex att undvika sjöar vid dåliga isar.
TYP-filen: termen dyker upp i forumet men vad betyder det egentligen, det verkar handla om utseendet på kartan i displayen och hur ändrar man det?
Vill passa på att säga att Norrlands skoterledskarta har gjort ett fantastiskt jobb med att ta fram det här. Jag lägger upp 150 mil körning i datorn och sen är det bara lasta och åka till snön och låta mattan rulla några dagar som jag planerat. Förutom bensinstationer så får man kolla lite efter skoterverkstäder och logi på nätet.
Är det liknande hastighet om man köper Friluftskartan.
Skoterleder på alla kartor: lätt att lösa i BaseCamp när man gjort rutter i skoterledskartan först,
antar att det här även gäller Friluftskartan, inte bara Picomaps och Kartmannens.
Picomaps i BaseCamp, är det svårt att få till det? Nu har jag ju en bra lösning med Kartmannens Sverige och Norge karta, så nu fattas bara Finland.
Detaljer i GPSen: När man kör så behöver jag inte mer detaljer än vad Picomaps visar, nu har jag chans att testa om det blir grötigt. Däremot när jag planerar så är det fint och veta lite mer exakt om terrängen, tex att undvika sjöar vid dåliga isar.
TYP-filen: termen dyker upp i forumet men vad betyder det egentligen, det verkar handla om utseendet på kartan i displayen och hur ändrar man det?
Vill passa på att säga att Norrlands skoterledskarta har gjort ett fantastiskt jobb med att ta fram det här. Jag lägger upp 150 mil körning i datorn och sen är det bara lasta och åka till snön och låta mattan rulla några dagar som jag planerat. Förutom bensinstationer så får man kolla lite efter skoterverkstäder och logi på nätet.
Re: Kartor från kartmannen.com?
Har du laborerat något mer typfiler för Kartmannens karta 65nord? Köpte den bara för att testa men upplever den rätt grötig65nord wrote: ↑6 November 2020, 15:09 Jag köpte kartan från Kartmannen och den är helt OK. Som vanligt ser den lite halvtrist ut i originalutseende, men det går ju att justera genom att skruva lite på TYP-filen. För den intresserade kan ni använda denna TYP-fil om ni vill testa: https://www.dropbox.com/s/ls115ut5dgyhs ... g.TYP?dl=0
Re: Kartor från kartmannen.com?
Nej det har jag inte Jag kör med den som länkats in här. Upplever du kartan grötig kan det bero på kombinationen av vilken detaljnivå du valt att visa och vilken zoom-nivå du använder. TYP-filen är gjord för att visa vägar, skogsbilvägar, stigar, kraftledningar etc tydligare än originalet. Dvs sådant som gör det enklare att navigera utanför lederna. Antalet objekt som finns på kartan bör ju vara (i alla fall ungefär) samma som Garmins kartor då kartdatat har samma källa, Lantmäteriet.