Skoterledskartan+Frilufts i Androidmobilen

Frågor, problem och annat rörande GPSn

Moderator: Mikael

HMR
Kung
Kung
Posts: 203
Joined: 2 January 2009, 11:42
Location: Österlen, Scania, Sweden

Re: Skoterledskartan+Frilufts i Androidmobilen

Post by HMR »

Har gullat lite mer med Street Pilot på Samsung S3.

Lyckats importera både waypoints och rutter från Mapsource. Rutterna dyker upp i form av "trippar" i "trip-planeraren". Däremot har jag inte lyckats importera rutter/trippar från Basecamp. Men det går antagligen. Eftersom spårkartor funkar utmärkt så kan man därmed göra allt jag behöver när det gäller ruttplanering.

Även lyckats exportrera spårloggar.

Sammantaget imponerar Garmins StreetPilot på S3:ans högupplösta skärm och snabba processor. Hoppas Garmin snart släpper en officiell version av StreetPilot på Android!
HMR
Montana, GPSMAP 278, Nüvi 760, eTrex HCx, Nüvi 765, Street Pilot on Android
User avatar
Mikael
Moderator
Moderator
Posts: 5408
Joined: 13 April 2006, 21:17
Location: Kalix
Contact:

Re: Skoterledskartan+Frilufts i Androidmobilen

Post by Mikael »

Då har du gullat betydligt mer än jag. Jag bara testade och den funkade bra, kartorna såg fina ut redan som original. :)
Fick något felmeddelande då jag startade en rutt och tänkte kolla upp det och där blev det liksom stillestånd.
/Mikael Nordlund - KartMan
Yamaha Apex X-TX MCX290 -11
Yamaha RX Warrior -04
HMR
Kung
Kung
Posts: 203
Joined: 2 January 2009, 11:42
Location: Österlen, Scania, Sweden

Re: Skoterledskartan+Frilufts i Androidmobilen

Post by HMR »

Mikael wrote:Då har du gullat betydligt mer än jag. Jag bara testade och den funkade bra, kartorna såg fina ut redan som origal.
Nja - för mycket beiga vägar mot beige bakgrund. Funkade iofs mycket bättre än Garmin brukar göra. Men för utomhusbruk tyckte jag att kontrasten behövde ökas och att vägarna behövde vara bredare. Bl a så fanns inget tema med vit bakgrund.

Men det brukar jag ju tycka oavsett...

:)
HMR
Montana, GPSMAP 278, Nüvi 760, eTrex HCx, Nüvi 765, Street Pilot on Android
User avatar
Mikael
Moderator
Moderator
Posts: 5408
Joined: 13 April 2006, 21:17
Location: Kalix
Contact:

Re: Skoterledskartan+Frilufts i Androidmobilen

Post by Mikael »

Jag kör med med Frilufts V3 som bakgrund och den har inte beige bakgrund så jag stör mig inte så mycket på det.
/Mikael Nordlund - KartMan
Yamaha Apex X-TX MCX290 -11
Yamaha RX Warrior -04
runte
Ledjägare
Ledjägare
Posts: 358
Joined: 13 May 2008, 09:16
Location: Sävast

Re: Skoterledskartan+Frilufts i Androidmobilen

Post by runte »

Hej "Mickar"
Verkar som att ni båda samt Garmin gett upp tanken med Android, Garmin verkar inte heller jobba för någon användbar variant för Windows Phone 8.1 eller 10, tyvärr så funkar inte GMXT i WP 7/8/10
Kundkretsen som vill ha möjlighet till "egna" kartor, typ skoterledskartan, spårkartor o.dy ombord i gps/telefon är väl sannolikt för liten
Har sökt febrilt på nätet efter någon lösning WP 8.1/10 vs Garmin men icke
Garmin 45
Garmin Nuvi 55
Locus Map
Garmin Tread 8"
Skidoo Expedition Sport
runte
Ledjägare
Ledjägare
Posts: 358
Joined: 13 May 2008, 09:16
Location: Sävast

Re: Skoterledskartan+Frilufts i Androidmobilen

Post by runte »

Var ju tvungen att inhandla en billig androidlur och prova med Street Pilot v2.35 4.4.4 kitkat och lyckades få igång det mesta tex. ladda in de kartor jag vill använda, ruttnavigering, fartkameravarning

Men en sak skiter sig, varken Mapsource eller Basecamp vill kännas vid Streetpiloten och därmed är det ju kört att föra över tex rutter, ska det vara på detta sätt eller finns det i så fall någon lösning på problemet?

Saken är ju den att jag börjat gilla programmet :)
Garmin 45
Garmin Nuvi 55
Locus Map
Garmin Tread 8"
Skidoo Expedition Sport
User avatar
sarrow
Ledjägare
Ledjägare
Posts: 104
Joined: 5 September 2007, 16:21
Location: Gagnef

Re: Skoterledskartan+Frilufts i Androidmobilen

Post by sarrow »

Nån som kan fixa en guide hur man får det att fungera med en Android?
Garmin monterra med fri pro v.3 och självklart skoterkartan.

Garmin Rino 650 nordic
User avatar
Mikael
Moderator
Moderator
Posts: 5408
Joined: 13 April 2006, 21:17
Location: Kalix
Contact:

Re: Skoterledskartan+Frilufts i Androidmobilen

Post by Mikael »

Jag har inte sett någon programvara för de nyare android-versionerna.
Och det som fanns var mycket instabilt så jag skulle inte alls förlita mig till en sådan lösning annat än hemma runt huset. :)
/Mikael Nordlund - KartMan
Yamaha Apex X-TX MCX290 -11
Yamaha RX Warrior -04
runte
Ledjägare
Ledjägare
Posts: 358
Joined: 13 May 2008, 09:16
Location: Sävast

Re: Skoterledskartan+Frilufts i Androidmobilen

Post by runte »

sarrow wrote:Nån som kan fixa en guide hur man får det att fungera med en Android?
Riktigt synd att, som det verkar, Street Pilot går i graven iom Android 6.0 Har blivit riktig kär i programmet, lite pyssel var det innan jag fick igång programmet men det var det värt, har ledsagat mig genom stora delar av Norden i somras, adressökning mm klockrent, fartkameror mm, och väldigt användbar tillsammans med fastighetskartan och skoterledskartan med ledjobb under sommarhalvåret, i princip obegränsat med minne på sd-kort

Min lur hade 4.4 när jag köpte den för ca 1,5 år sedan och har nu genom autouppgraderingar 5.1, inga störningar märktes i sb med detta, har nu stoppat ytterligare ev. uppgraderingar

Blixtsnabb panorering, skarp bild, användarvänlig mm. Kommer nog att köpa på mig något exemplar av äldre OS än Marshmallows 6.0 för att ha som reserv

Sp gillar inte, rutta när CNE och skoterledskartan är igång, det gillar nog ingen annan gps heller :), samt att ha den igång när man ansluter extern strömförsörjning men det är ju bara att starta om

Bör väl tillägga att det inte är något för skotern, bla för, syns i princip inget på skärmen i kombination sol/snö samt ej vädertålig
Garmin 45
Garmin Nuvi 55
Locus Map
Garmin Tread 8"
Skidoo Expedition Sport
User avatar
Mikael
Moderator
Moderator
Posts: 5408
Joined: 13 April 2006, 21:17
Location: Kalix
Contact:

Re: Skoterledskartan+Frilufts i Androidmobilen

Post by Mikael »

Ser StreetPilot 2.35 i din signatur, har du testat 2.37?
/Mikael Nordlund - KartMan
Yamaha Apex X-TX MCX290 -11
Yamaha RX Warrior -04
runte
Ledjägare
Ledjägare
Posts: 358
Joined: 13 May 2008, 09:16
Location: Sävast

Re: Skoterledskartan+Frilufts i Androidmobilen

Post by runte »

Nej, vågar inte, :roll: hade en del strul med att köra grejorna från minneskortet och har glömt hur jag fick till det :)
Såg också på div. forum att det är bara med 2.35 adressökningen funkar
Önskemålet är att Garmin släpper en programvara för mobiler typ SP med möjlighet att lägga in "egna" kartor som skoterledskartan, fastighetskartan, spårkartor etc. till ett vettigt pris. Men det verkar som att de håller på med en massa annat lulllull istället
Garmin 45
Garmin Nuvi 55
Locus Map
Garmin Tread 8"
Skidoo Expedition Sport
runte
Ledjägare
Ledjägare
Posts: 358
Joined: 13 May 2008, 09:16
Location: Sävast

Re: Skoterledskartan+Frilufts i Androidmobilen

Post by runte »

Är i behov av goda råd ang. Garmin SP i androidtelefon

Tänkte göra en "framtidssäkring" och köpa en lite bättre Samsung än den jag har, köpte en helfräsch Samsung Alpha (android 5.0.2) med 32 gb internminne men får inte till det av någon anl
Efter installation av rätt? apk så går SP igång helt perfekt med alla faciliteter, MEN när jag avslutar programmet så är det nästan tji att starta SP igen, efter 10-15 försök så kan det gå igång men sällan på direkten
Har provar avinstallera/installera ett antal ggr men med samma resultat, har även testat 2.35 och 2.37 men med samma usla resultat

I min enklare Samsung Core Prime (5.1.1) funkar SP i stort helt perfekt men där får jag köra program och kartor via minneskortet pga litet internminne

Eftersom jag är så förtjust i detta program så vill jag har en reservtelefon :) Bra att ha med vid skoterledsjobb, eftersom man kan ladda in vilken garminkarta som helst som man har tillgång till, sommar som vinter utan att behöva släpa med ytterligare en apparat
Garmin 45
Garmin Nuvi 55
Locus Map
Garmin Tread 8"
Skidoo Expedition Sport
runte
Ledjägare
Ledjägare
Posts: 358
Joined: 13 May 2008, 09:16
Location: Sävast

Re: Skoterledskartan+Frilufts i Androidmobilen

Post by runte »

Sålde Alphan och köpte en Samsung s5 mini, Sp funkar bra i denna men panoreringen är av någon anl. klart segare än i Core Prime trots att den har lite sämre prestanda
Problemet med S5 mini att uppgradering till 6.0 låg och pockade hela tiden, roota hjälpte inte heller, fick till slut tips om ett program som kan frysa programvaruuppgarderingar
Garmin 45
Garmin Nuvi 55
Locus Map
Garmin Tread 8"
Skidoo Expedition Sport
runte
Ledjägare
Ledjägare
Posts: 358
Joined: 13 May 2008, 09:16
Location: Sävast

Re: Skoterledskartan+Frilufts i Androidmobilen

Post by runte »

Kan nämna att sedan en tid tillbaka så funkar Garmin StreetPilot i androider tom 9.0, har 2 Samsung en med 6.0 och 7.0 och båda funkat utm, blixtsnabb panorering
Garmin 45
Garmin Nuvi 55
Locus Map
Garmin Tread 8"
Skidoo Expedition Sport
User avatar
Mikael
Moderator
Moderator
Posts: 5408
Joined: 13 April 2006, 21:17
Location: Kalix
Contact:

Re: Skoterledskartan+Frilufts i Androidmobilen

Post by Mikael »

Har inte alls kollat mer på StreetPilot. Hörde för ett tag sedan att den programvaran skulle läggas ner helt.
Är den det gamla programvaran du testat eller har det kommit nyare?
/Mikael Nordlund - KartMan
Yamaha Apex X-TX MCX290 -11
Yamaha RX Warrior -04
Post Reply