Vilken GPS för snöskoter och ATV?

Frågor, problem och annat rörande GPSn

Moderator: Mikael

Post Reply
Blomqvist
Nybörjare
Nybörjare
Posts: 6
Joined: 21 November 2019, 11:44

Vilken GPS för snöskoter och ATV?

Post by Blomqvist »

Jag är en helt ny medlem som är totalt nybörjare på detta, så en hel del dumma frågor kommer med all säkerhet att dyka upp... :oops:

Min erfarenhet av navigatorer sträcker sig till den fast monterade mediautrustningen i bilen och någon gammal Zumo och Nüvi jag hade för 15 år sedan, och jag antar att utvecklingen gått framåt. -Jo, just det, jag hade en Garmin Monterra som jag köpte friluftskartan till och trodde att jag skulle få turn-by-turn-instruktioner på stigarna i skogen. Det fick jag inte.

Min fråga är egentligen ganska enkel, jag vill veta vilken GPS som passar att ha på en snöskoter på vintern och på en ATV på sommaren.
Vi hjälper ibland snöskoterklubben med att hålla efter lederna sommartid, men då jag är nyinflyttad så har jag noll koll på omgivningarna.
Detsamma gäller naturligtvis vid skoteråkning vintertid.
Då vill jag gärna kunna spara hemadressen och bli visad hem på GPS:en på leden på samma vis som jag blir i bilen på vägen.
-Är det möjligt?

Då jag inte har någon GPS kvar i dagsläget så undrar jag helt enkelt, -Vilken ska jag köpa?
User avatar
Mikael
Moderator
Moderator
Posts: 5408
Joined: 13 April 2006, 21:17
Location: Kalix
Contact:

Re: Vilken GPS för snöskoter och ATV?

Post by Mikael »

1. GPSMAP276CX
2. Montana-serien.

Undvik allt som börjar med Zumo...

Om du frågar mig..
/Mikael Nordlund - KartMan
Yamaha Apex X-TX MCX290 -11
Yamaha RX Warrior -04
Blomqvist
Nybörjare
Nybörjare
Posts: 6
Joined: 21 November 2019, 11:44

Re: Vilken GPS för snöskoter och ATV?

Post by Blomqvist »

Mikael wrote: 21 November 2019, 13:56 1. GPSMAP276CX
2. Montana-serien.

Undvik allt som börjar med Zumo...

Om du frågar mig..
Den?
https://www.hylte-lantman.com/jakt/hund ... smap-276cx

Varför ska jag undvika Zumo?
Jag har hört andra rekommendera den.
Samtidigt har jag läst att man inte ser raststugor, bensinmackar, och andra POI´s direkt på skärmen utan att behöva gå in i menyerna och gorma.
Är 276CX bättre på det viset?

Jag vill att den GPS jag köper ska vara så lika den i bilen att hantera som möjligt, fast på skoterleden då förstås.
Man ska kunna trycka på ”Hem”-knappen var man än är, och så ska man få sväng för sväng-instruktioner ända fram.
Funkar det på 276CX och med Skoterledskartan inlagd?
User avatar
Mikael
Moderator
Moderator
Posts: 5408
Joined: 13 April 2006, 21:17
Location: Kalix
Contact:

Re: Vilken GPS för snöskoter och ATV?

Post by Mikael »

Zumo är gjord för MC med bra Blåtandsfunktioner osv. Är i grunden en bilgps. Prestandan i GPSen är inte gjord för att hantera Friluftskartan.
Så fort du aktiverar Friluftskartan i en Zumo så stänger den ner många/alla andra kartor.
Angående POIs, hjälper inte ens att gå in i menyerna för att se dem, du måste istället zooma in max så att du bara ser typ 50 meter runt om dig på GPSkartan för att POIn skall dyka upp.

Går du dessutom in på Garmins hemsida på Zumon och klickar på kompatibla kartor så får du inte upp Friluftskartan.
Varför köpa en GPS som inte är kompatibel med kartan man skall använda?
Skall man nu ha en Zumo så får man istället använda Picomaps som terrängkarta istället för Friluftskartan. Då fungerar det lite bättre.

GPSMAP276Cx/Montanan har inga problem med Friluftskartan och/eller POI osv.

Både Montana och 276CX fungerar att bara klicka "Hem-knappen". Skapa bara ett landmärke hemma och välj att gå dit så får du guidning via skoterlderna.
Det är så Hem-knappen fungerar på en bilgps.

Med de senaste Friluftskartorna så kan du behöva stänga av Friluftskartan för att verkligen få GPSen att rutta efter Skoterledskartan.
Det är för att Friluftskartan också är ruttbar och GPSen vet inte vilken karta du vill rutta efter.
/Mikael Nordlund - KartMan
Yamaha Apex X-TX MCX290 -11
Yamaha RX Warrior -04
Blomqvist
Nybörjare
Nybörjare
Posts: 6
Joined: 21 November 2019, 11:44

Re: Vilken GPS för snöskoter och ATV?

Post by Blomqvist »

Tack för förklaringen! :)
Då får det bli en 276CX.
-Hoppas någon säljer den billigt på fredag...
Post Reply