Yamaha X-ride varm

Allt om alla skotrar, dock ej GPS relaterad

Moderator: Mikael

Domsjo
Nybörjare
Nybörjare
Posts: 8
Joined: 6 October 2010, 19:53
Location: Domsjö

Yamaha X-ride varm

Post by Domsjo »

Dom finns tyvärr inte till X-Ride bara till dom kortare..
X-ride
Medelmåtta
Medelmåtta
Posts: 40
Joined: 11 September 2011, 16:43
Location: Who Valley

Re: Yamaha X-ride varm

Post by X-ride »

Flera kör med Lynx slides bl.a på Yamaha MTX
"Nummer på slides:Duells Lynx 84.-0236. (köpta på Stenmarks Tärnaby)" kanske något som alternativ och kapa in rätt längd. Eller kolla med "knracing" vad de har att erbjuda.
runte
Ledjägare
Ledjägare
Posts: 358
Joined: 13 May 2008, 09:16
Location: Sävast

Re: Yamaha X-ride varm

Post by runte »

Domsjo wrote:Dom finns tyvärr inte till X-Ride bara till dom kortare..
Dom måste ju gå att skarva med samma sorts fastsättning som i början av slidesen
Garmin 45
Garmin Nuvi 55
Locus Map
Garmin Tread 8"
Skidoo Expedition Sport
X-ride
Medelmåtta
Medelmåtta
Posts: 40
Joined: 11 September 2011, 16:43
Location: Who Valley

Re: Yamaha X-ride varm

Post by X-ride »

Uppdatering till er som undrar hur det gått.

Mindre åkande denna vinter men under senaste månaden, några längre dagsturer på 25-35 mil och senast i helgen.
- Start 08.00 med ca -10 och ett par mil öppet fjäll, växlande temperatur och inga värmeproblem. Ner från fjällterräng och efter kraftledningar, genom skogar och på något som för de flesta kallar "vanlig ledåkning" med varierande underlag dvs bra med snö, mindre snö och i vissa delar hårda leder med yrsnö på kanterna. Under nästan 10 timmar körning med en snittfart på GPSén på 38km/h så tändes gula värmelampan, inte mindre än 12 ggr. Trots utetemp på -10 till -20 och marsmånad med förhållandevis skaplig snö i Härjedalen, så duger inte denna X-Ride modell 12 till att använda såsom den marknadsförs dvs. "Crossover", såvida du inte har tillgång till bra med lössnö var annan kilometer i samband med ledkörning som är preparerad.

Förloppet rapporterat till återförsäljaren igen som skall diskutera ärendet med Yamaha på onsdag.

Vad är garantier till för? knappast för oss som kund, har nu haft problemet 2 säsonger och hitills utan konstruktiv förbättrande åtgärd.
Domsjo
Nybörjare
Nybörjare
Posts: 8
Joined: 6 October 2010, 19:53
Location: Domsjö

Yamaha X-ride varm

Post by Domsjo »

Är det inte bara att köra och njuta så länge då lampan "bara" blir gul och inte röd...
Mvh
Per
User avatar
Mikael
Moderator
Moderator
Posts: 5346
Joined: 13 April 2006, 21:17
Location: Kalix
Contact:

Re: Yamaha X-ride varm

Post by Mikael »

Verkar vara riktigt illa med kylningen på den där modellen.
Tur att Apexen inte är drabbad. Man hade ju blivit smått förbannad med de problem du har.
/Mikael Nordlund - KartMan
Yamaha Apex X-TX MCX290 -11
Yamaha RX Warrior -04
X-ride
Medelmåtta
Medelmåtta
Posts: 40
Joined: 11 September 2011, 16:43
Location: Who Valley

Re: Yamaha X-ride varm

Post by X-ride »

Läges uppdatering
Vid åkande med min X-Ride 2012, dagsturer 20-30 mil i fjällmiljö med mestadels friåkning och delvis led, så går maskinen varm (gul lampa tänds) 5-10 ggr/dagstur. (isrivare dubbelklo är på)

ÅF Salab i Sveg i samverkan med Yamaha har haft skotern ett flertal gånger, nu senast i påsken och kört den parallellt tillsammans med en annan X-Ride, citerar utfallet.
"När båda kallstartas och står och går på tomgång, slår de vid varmgång av nästan samtidigt, 2 sek skillnad"
"När båda körs en sträcka på 2-3 mil så tänds gul lampa nästan samtidigt,2-3 minuters skillnad" (hård led och ca 0 grader)
"Vid temperaturmätningar med laser, så har min maskin med trailtank, ca 20 grader högre lufttemp under huven, bränslet är också varmare"

Salab i Sveg/Yamaha anser inte att det är något fel på skotern dvs garantin ger inget stöd för att skotern i princip, inte går att använda för 20-30 mila "crossover" etapper, utan att gå varm ett flertal gånger. Ny information från påsken felsökning är också att "gul lampa tänds vid 102 grader, lampan blir aldrig röd samt att fläkten startar innan".(Kan tyvärr inte svara på varför annan information delgetts innan.)

TVÅ VARNINGAR FÖR DIG SOM FUNDERAR PÅ DENNA MODELL
- Avser du att åka dagsturer i varierande miljö, oavsett utetemperatur, finns klar risk för att du får uppleva varmkörningar och leta snö eller vila en stund.
- Om du vill ha med lätt packning och väljer Yamahas bakre 3 facks sadelväska som monteras enligt anvisningar så att den ligger på övergången mellan sadeln och plasten bak, kommer väskan att efter en tid SKAVA hål på sadelns läder i bakkant.
runte
Ledjägare
Ledjägare
Posts: 358
Joined: 13 May 2008, 09:16
Location: Sävast

Re: Yamaha X-ride varm

Post by runte »

Hej, inbillar mig att du skulle kunna ha nytta av min isrivarlösning som nödåtgärd
Billigt, ca 40kr/paret, vanliga mossarivare för gräsklippare
Inga prob vid backning då dom vickar sig bakåt per aut
Betydligt effektivare än "vajerrivare" vid hårt underlag
Märker inget direkt negativt på styrningen
Image
Image
Backläge
Image
Garmin 45
Garmin Nuvi 55
Locus Map
Garmin Tread 8"
Skidoo Expedition Sport
User avatar
Mikael
Moderator
Moderator
Posts: 5346
Joined: 13 April 2006, 21:17
Location: Kalix
Contact:

Re: Yamaha X-ride varm

Post by Mikael »

Intressant isrivarlösning, Runte :)
Jag har tidigare haft fjädrar vid medarna men har i vissa fören fått en viss wobbeffekt, kör med vajrar, numera med boggievajrarna från TR Skoter.

När det gäller X-ride så måste grundproblemet vara att den har för lite kylare.
Det var väl den modellen som inte har några kylare bak eller i fotstegen så då hjälper det inte ens att ha en snöslunga som skyfflar in snö.
Förvisso har den kylare i bandtunneln fram men bara där och under huven.

Att montera kylare i fotstegen är ju ett sabla jobb, detsamma gäller bak i tunneln,
även om det skulle vara effektivast, speciellt i kombo med Runtes Rivare :)

Enklast är nog (om det får plats dvs) att få tag på tjockare kylare under huven, men det kan nog bli tajt. Även om det ser ut som en kylare från äldre SAAB skulle passa. Eller kanske en fläkt med högre luftgenomströmning som inte tar för mycket kräm.

Men, sånt får du ju pröjsa/mecka själv och det är ju riktigt surt.

Kan meddela att Apexen har inte tänt värmelampan en enda gång hittills i säsongen, och då har det varit Nilapulkedragning i 10 mil efter stenhårda leder med frun bakpå, dessutom så andas den med hjälp av MCX290 numera. Man får hoppas att det inte beror på trasig givare ;)
/Mikael Nordlund - KartMan
Yamaha Apex X-TX MCX290 -11
Yamaha RX Warrior -04
X-ride
Medelmåtta
Medelmåtta
Posts: 40
Joined: 11 September 2011, 16:43
Location: Who Valley

Re: Yamaha X-ride varm

Post by X-ride »

Kul med inspirerande ideer såsom bra isrivar.

Kör också med TR Skoter dubbelklo, bra kylning till boggie men som ni läst, helt otillräckligt för motorn och de undermåliga främre bandtunnel kylarna.

Då "lusten" drabbats hårt av denna besvärande maskin och då ÅF/Yamaha inte anser att det är något fel med att de såsom crossover, går varm 5-10 ggr på dagturer om 20-30 mil, så ställs hoppet till nya alternativ, tyvärr på min egen bekostnad av såväl, tid, resor, åtskilliga verkstadsbesök och naturligtvis värdeminskningen.

- Har av SALAB i Sveg begärt en offert på inbyte till nya Vipern, tyvärr saknas i denna stund priser på tillbehör såsom högre ruta, bukskydd,lastlåda samt krok. Men det är långt till nästa vinter. :(
- Är priset inte "tillmötesgående efter allt besvär och ekonomisk kostnad, så blir det en Ski Doo Renegade 800 e-tec istället. :)
- By the way. Den orginalpackväska som skaver hål på sadellädret, blev jag idag lovad en "ny sadel" på garantin. :D
JONASA
Ledjägare
Ledjägare
Posts: 27
Joined: 5 February 2007, 22:21
Location: Sävar/Umeå

Re: Yamaha X-ride varm

Post by JONASA »

Mikael wrote:Verkar vara riktigt illa med kylningen på den där modellen.
Tur att Apexen inte är drabbad. Man hade ju blivit smått förbannad med de problem du har.
Jag körde 48 mil i torsdag från Klippen till Sävar. Körde efter Vindelälvsleden som var väldigt isig på vissa ställen.
Har teflonslides YAMAHAs och det fungerade hur bra som helst och skotern gick inte varm. Trodde det skulle bli problem.
Nu kör jag ju APEX XTX och det verkar ju skilja en hel del på kylningen. Synd för er.
Inte äns extra fläkten på kylaren startade. Sen så blev snittförbrukningen 1,5 l/mil. :D
Domsjo
Nybörjare
Nybörjare
Posts: 8
Joined: 6 October 2010, 19:53
Location: Domsjö

Yamaha X-ride varm

Post by Domsjo »

Efter ett antal trevliga mil på min X-ride så verkar den bara gå bättre och bättre med lite mil på motorn! Min har sluta slita slides efter jag monterade isrivare och flyttade två boggie hjul bakåt till det ställe där dom slets mest. Värme bekymret (som jag inte tycker mig ha) kan man vrida lite på.... Tänk om vi inte haft gul lampa-bara röd.... (Som alla andra märken) Då hade min aldrig tänds!! Hoppas ditt bekymmer blir bättre. Hur märker man att fläkten startar, hörs det? Nä nu ska jag ut och njuta i snön :) en riktig tempmätare vore bäst annars kunde man ta med en ir-mätare om man är orolig!
ImageUploadedByTapatalk1365841645.615355.jpg
JONASA
Ledjägare
Ledjägare
Posts: 27
Joined: 5 February 2007, 22:21
Location: Sävar/Umeå

Re: Yamaha X-ride varm

Post by JONASA »

Domsjo wrote:Efter ett antal trevliga mil på min X-ride så verkar den bara gå bättre och bättre med lite mil på motorn! Min har sluta slita slides efter jag monterade isrivare och flyttade två boggie hjul bakåt till det ställe där dom slets mest. Värme bekymret (som jag inte tycker mig ha) kan man vrida lite på.... Tänk om vi inte haft gul lampa-bara röd.... (Som alla andra märken) Då hade min aldrig tänds!! Hoppas ditt bekymmer blir bättre. Hur märker man att fläkten startar, hörs det? Nä nu ska jag ut och njuta i snön :) en riktig tempmätare vore bäst annars kunde man ta med en ir-mätare om man är orolig!
ImageUploadedByTapatalk1365841645.615355.jpg
Orginal slides är "dynga". Köp teflon och det blir kanon. (YAMAHAs) Du sänker bensinförbrukningen och det går väldigt lätt. ENORM skillnad.
Har kört 400 mil på teflon och boggiehjulen tar EJ i mattan än. Med orginal så är det så efter 5 mil. ;)
Kylfläkten sitter bara på APEXen. Det är en extra kylare monterad för vi nordenbor bredvid backspaken.
gost61
Nybörjare
Nybörjare
Posts: 1
Joined: 10 October 2013, 11:31

Re: Yamaha X-ride varm

Post by gost61 »

Hej!
Såg du hade värme problem på din X-ride jag hade samma problem på min nytro xtx 2012 att lampan tändes för tidigt och jag ville då att dom montera ett kylelement i bandtunneln men det sa dom att det är inte det som är felet utan att det är för lite med snö. Men jag ville inte håla med om det så jag plockade ner maskin och kollade givaren och termostaten och köpte mig en tempmätare med egen givare och montera den samtidigt som jag fick en ny tempgivare orginal på garantin och montera även denna. Och efter detta så tänds lampan vid 96 grader och lyser gult och röd vid 100 grader men det har inte hänt mer än då jag varmkörde den riktigt utanför mitt garage. Så nu mer varnar den inte i onödan, har väl hänt att den varnar när det har varit riktigt isiga leder men så fort jag gick ut i snön så minskade temperaturen och jag har märkt att arbetstempen ligger runt 77-85 grader.
User avatar
hannu
Nybörjare
Nybörjare
Posts: 5
Joined: 22 January 2017, 18:53
Location: Boden
Contact:

Re: Yamaha X-ride varm

Post by hannu »

Hej.
Tidernas trådlyft! ;)
Men, tänkte bara delge hur jag gjorde för att montera en tempmätare på min Nytro.
Köpte en Koso Mini3 tempmätare, och en adapter att sätta in för slangmontage, även den från Koso, och med 26mm anslutning.
Det blev helt perfekt, och mätaren har ett område på 0-120 grader.
Satte givaren på slangen som går ner mot tunnelkylaren, där cirkulerar vattnet ner hela tiden, även innan termostaten öppnar.
Mätaren limmade jag på en platta av plast, så att den sitter ovanför ordinarie mätarhus.
Noterar nu att termostaten öppnar strax före 70 grader, och ungefär samtidigt startar fläkten.
Vid 88 grader så tänds den gula lampan.
Man borde egentligen ha ca 20 grader kvar innan det är någon fara för kokning, men nu har jag inte hunnit köra mer i år, så jag vet inte hur mycket temperaturen kommer att stiga om man fortsätter med tänd lampa.
Min tänder bara den gula lampan, och en symbol i instrumentet, den röda är endast tänd när motorn är kall.
Men nästa säsong får utvisa det, och det känns bra att mäta och veta.
Attachments
Nytro_Tempm_6.jpg
Nytro_Tempm_5.jpg
Nytro_Tempm_4.jpg
Nytro_Tempm_3.jpg
Nytro_Tempm_2.jpg
Nytro_Tempm_1.jpg
Yamaha Nytro TTX 2013
Arctic Cat Manx 340 Mountain
Post Reply