Polaris PIDD GPS

Frågor, problem och annat rörande GPSn

Moderator: Mikael

User avatar
Mikael
Moderator
Moderator
Posts: 5408
Joined: 13 April 2006, 21:17
Location: Kalix
Contact:

Re: Polaris PIDD GPS

Post by Mikael »

Vet inte om det är framsteg eller ej men har iaf lyckats läsa från basemap.img med hjälp av Ubuntu och mounta filen i QNX6.

BaseMap.img är den som skickas in i PIDD.

Tyvärr finns det en baksida av medaljen.
Ubuntu kan endast öppna filen för läsning, ej skrivning så jag kan inte lägga in mina kartfiler i den filen.

Min kunskaper inom Ubuntu är begränsade, har Googlat och det kan kanske gå att ändra i Ubuntu så att den även kan skriva till den mountade filen. Det är tyvärr över mina kunskaper i det operativsystemet.

Någon som kan mer i Ubuntu?

Alternativt, någon som pillat med http://www.qnx.com/developers/docs/6.3. ... g_nto.html
/Mikael Nordlund - KartMan
Yamaha Apex X-TX MCX290 -11
Yamaha RX Warrior -04
andhag
Nybörjare
Nybörjare
Posts: 4
Joined: 19 August 2019, 09:53

Re: Polaris PIDD GPS

Post by andhag »

Helt oduglig i Ubuntu, kanske går att lägga en fråga i deras svenska forum?

https://ubuntu-se.org/phpBB3/
User avatar
Mikael
Moderator
Moderator
Posts: 5408
Joined: 13 April 2006, 21:17
Location: Kalix
Contact:

Re: Polaris PIDD GPS

Post by Mikael »

Är själv också helt kass på Ubuntu. Ingen ide jag frågar i deras forum för jag skulle inte förstå svaret.
Antagligen något om att "Bara ändra init för QNX bygga om kärnan och starta Ubuntu i baklänges safemode" eller liknande. :lol: :lol:
/Mikael Nordlund - KartMan
Yamaha Apex X-TX MCX290 -11
Yamaha RX Warrior -04
Filip789
Avancerad nybörjare
Avancerad nybörjare
Posts: 13
Joined: 4 September 2018, 12:54

Re: Polaris PIDD GPS

Post by Filip789 »

Tänkte försöka mig på att lära mig lite och har hittat något qnx6 OS att fippla med :p men är det bara basemap.img som det behövs bytas ut filer i eller?
Filip789
Avancerad nybörjare
Avancerad nybörjare
Posts: 13
Joined: 4 September 2018, 12:54

Re: Polaris PIDD GPS

Post by Filip789 »

Lite framgång! Talade precis med PHNX85 och han förklarade lite lätt om hur man gör och skulle återkomma med anteckningar!

Men iallafall så det ända sättet han lyckades skriva i basemap.img var genom en QNX6 operativsystem med nån qnx6 ISO fil han hittade. kanske kan gå igenom virtualbox för enkelhetens skull! Dessvärre behöver man öppna och paketera om filen med kommando linjer i qnx6 systemet men de borde ju gå att lära sig kan man tycka :p
User avatar
Mikael
Moderator
Moderator
Posts: 5408
Joined: 13 April 2006, 21:17
Location: Kalix
Contact:

Re: Polaris PIDD GPS

Post by Mikael »

Det är bara basemap.img så man behöver bygga om.
Man kan lägga in lösa filer i PIDD men då måste man skapa en ."ctm1_ctci"-fil och vad jag har lyckats få fram är det en "vanlig" ctm1-fil som har ett lösenord/kryptering.
Hur man skapar en sådan krypterad fil har jag ingen som helst aning om... än...
/Mikael Nordlund - KartMan
Yamaha Apex X-TX MCX290 -11
Yamaha RX Warrior -04
andhag
Nybörjare
Nybörjare
Posts: 4
Joined: 19 August 2019, 09:53

Re: Polaris PIDD GPS

Post by andhag »

Som sagt rätt kass på allt som har med ubuntu att göra men antar att det är en flash file system fil som ska byggas?

Om man lägger alla filerna som ska in i img filen i en och samma mapp borde man kunna nyttja något liknande

"Here's a very simple example of a buildfile:

[block_size=128k spare_blocks=1 filter=inflator/deflate]
/home/ejm/products/sp1/callp/imagedir

In this example, the attributes specify that the flash devices have a block size of 128 KB, that there should be one spare block, and that all the files should be processed using the inflator and deflate utilities, which will compress/decompress the files. A single directory is given. Just as with mkifs, when we specify a directory, all files and subdirectories beneath it are included in the resulting image. Most of the other filename tricks shown above for mkifs also apply to mkefs."


Sen hur själva filen ska vara uppbyggd har jag inte nån aning om. Vad har pidden för filsystem? men ni kanske har kommit längre eller redan vet om det går att göra som ovan.
User avatar
Mikael
Moderator
Moderator
Posts: 5408
Joined: 13 April 2006, 21:17
Location: Kalix
Contact:

Re: Polaris PIDD GPS

Post by Mikael »

Filen i fråga skall vara i Blackberry QNX filformat. SÅ man behöver hela QNX utvecklingssystem, antar jag.
/Mikael Nordlund - KartMan
Yamaha Apex X-TX MCX290 -11
Yamaha RX Warrior -04
Philip
Nybörjare
Nybörjare
Posts: 2
Joined: 17 November 2019, 23:14

Re: Polaris PIDD GPS

Post by Philip »

Något nytt?😊
User avatar
Mikael
Moderator
Moderator
Posts: 5408
Joined: 13 April 2006, 21:17
Location: Kalix
Contact:

Re: Polaris PIDD GPS

Post by Mikael »

Typ tyvärr inte. Verkar som att jag måste försöka lära mig Blackberry QNX...
/Mikael Nordlund - KartMan
Yamaha Apex X-TX MCX290 -11
Yamaha RX Warrior -04
andhag
Nybörjare
Nybörjare
Posts: 4
Joined: 19 August 2019, 09:53

Re: Polaris PIDD GPS

Post by andhag »

Inga framsteg? :)
User avatar
Mikael
Moderator
Moderator
Posts: 5408
Joined: 13 April 2006, 21:17
Location: Kalix
Contact:

Re: Polaris PIDD GPS

Post by Mikael »

Inte direkt, tyvärr. Finns vissa framsteg när det gäller att förbättra PIDD interna karta men PIDD är så krånglig att arbeta med.
Är någon halvbillig Unix-lösning som man måste ha speciell utvecklingsmiljö till.

Får se om det blir nåt alls av det, bara så trist att de valde den lösningen på "GPS".
/Mikael Nordlund - KartMan
Yamaha Apex X-TX MCX290 -11
Yamaha RX Warrior -04
JonasAndersson
Nybörjare
Nybörjare
Posts: 8
Joined: 14 September 2011, 11:34
Location: Boden, Trångfors

Re: Polaris PIDD GPS

Post by JonasAndersson »

Mikael wrote: 19 December 2020, 10:52 Inte direkt, tyvärr. Finns vissa framsteg när det gäller att förbättra PIDD interna karta men PIDD är så krånglig att arbeta med.
Är någon halvbillig Unix-lösning som man måste ha speciell utvecklingsmiljö till.

Får se om det blir nåt alls av det, bara så trist att de valde den lösningen på "GPS".
Jag såg nu i en facebook grupp som verkar vara skapad i Mars 2021 att man fått in lite egna kartor i Polaris pidd.

Enligt informationen i gruppen
"Snöskoterkartor till Polaris PIDD baserade på Open Street Map och Lantmäteriet.
Detta är ett hobby projekt för att göra PIDD'n mer användbar och är inte supportat av Polaris."

Väldigt intressant, nu äger inte jag en Polaris eller Pidd, men för dom som gör det så borde det väl vara av intresse..
Kör Arctic Cat M800 -13 med en Montana 610 på styret.
zeta
Nybörjare
Nybörjare
Posts: 2
Joined: 20 November 2019, 15:33

Re: Polaris PIDD GPS

Post by zeta »

JonasAndersson wrote: 19 January 2022, 11:51
Mikael wrote: 19 December 2020, 10:52 Inte direkt, tyvärr. Finns vissa framsteg när det gäller att förbättra PIDD interna karta men PIDD är så krånglig att arbeta med.
Är någon halvbillig Unix-lösning som man måste ha speciell utvecklingsmiljö till.

Får se om det blir nåt alls av det, bara så trist att de valde den lösningen på "GPS".
Jag såg nu i en facebook grupp som verkar vara skapad i Mars 2021 att man fått in lite egna kartor i Polaris pidd.

Enligt informationen i gruppen
"Snöskoterkartor till Polaris PIDD baserade på Open Street Map och Lantmäteriet.
Detta är ett hobby projekt för att göra PIDD'n mer användbar och är inte supportat av Polaris."

Väldigt intressant, nu äger inte jag en Polaris eller Pidd, men för dom som gör det så borde det väl vara av intresse..
Kanon!
Stort tack för tipset med den där gruppen, fungerade kanon!
Post Reply