Page 2 of 4

Posted: 19 December 2007, 21:23
by Mikael
lunken71 wrote:D e bara en massa fördelar med en 276:a.... :D
Lite färgad är jag iaf, det finns ju storebror till 276C som heter 278.

Samma som 276C men har POI-loader-support samt ett 2Gb (tror jag) internminne som innehåller hela City Navigator Europe (ingår i priset).

Dock så kan man inte använda internminnet till egna kartor, iaf enligt Garmin. Finns, har jag hört, lösning på det problemet.

Posted: 19 December 2007, 22:53
by Andreas
Mikael wrote:
lunken71 wrote:D e bara en massa fördelar med en 276:a.... :D
Lite färgad är jag iaf, det finns ju storebror till 276C som heter 278.
En nackdel: Svindyra minnen till 276, tur att det nu börjar poppa upp piratminnen.

Posted: 19 December 2007, 23:01
by Bearcat
lunken71 wrote:Jag ska ha friluftskartan+din skoterledskarta och när den inte sitter på skotern ska ja väl ha den i bilen som en vanlig bil-gps... Då äre en 276:a som gäller alltså!?
Har 276:an och är jävligt nöjd med den! Har använt den första året i bilen och båten, men gällande bilnavigator tycker jag det är bättre att satsa på en Nuvi istället! (lättare att ta med när man parkerar bilen mm) Jag kör nu med en nuvi i bilen. 276:an är nu helt och hållet ägnad till skotern och båten! :)

Posted: 20 December 2007, 09:27
by Andreas
Hur fungerar Nüvi'n med friluftskartan? Kan man ha en kartbild såsom 276'an kan?

Posted: 20 December 2007, 10:37
by Engström
i näst nyaste snowmobile finns en jämförande test av några olika gps:er
-eller var det senaste numret?

Posted: 20 December 2007, 11:18
by Mikael
Andreas wrote:Hur fungerar Nüvi'n med friluftskartan? Kan man ha en kartbild såsom 276'an kan?
Jodå, det går bra. Jag har installerat kartan i en Nüvi. Men till Nüvis nackdel så är den bara skyddad enligt IPX4 vilket gör at den nog inte gillar blösnö och regn så mycket.

276C etc. är klassad enlig IPX7 vilket är 30 minter på 1 meter djup vatten (eller liknande).

Posted: 20 December 2007, 15:43
by Bearcat
Mikael wrote:
Andreas wrote:Hur fungerar Nüvi'n med friluftskartan? Kan man ha en kartbild såsom 276'an kan?
Jodå, det går bra. Jag har installerat kartan i en Nüvi. Men till Nüvis nackdel så är den bara skyddad enligt IPX4 vilket gör at den nog inte gillar blösnö och regn så mycket.

276C etc. är klassad enlig IPX7 vilket är 30 minter på 1 meter djup vatten (eller liknande).
Håller helt med! Nüvi:n skall endast användas i bil eller en kavajpromenad i Stockholm för oss som lätt villar bort sig! :D

Däremot så märkte jag ganska snabbt att det var jobbigt att ha 276:an som bilnav, när man ska stanna för att fika på bilsemestern!
Då känns den jäv.. klumpig!
Har dock inte sett eller testat någon GPS som är i närheten av 276 när det gäller snöskoterkörning! (Den ÄR bäst!!)

Posted: 20 December 2007, 20:53
by 65nord
Andreas wrote: En nackdel: Svindyra minnen till 276, tur att det nu börjar poppa upp piratminnen.
Du får väldigt gärna posta en länk till något ställe där man kan handla piratminnen! :D

Posted: 20 December 2007, 22:35
by ô-Man
65nord wrote:
Andreas wrote: En nackdel: Svindyra minnen till 276, tur att det nu börjar poppa upp piratminnen.
Du får väldigt gärna posta en länk till något ställe där man kan handla piratminnen! :D
Kolla mitt inlägg på sidan 1. Där finns det en länk redan :wink:

Posted: 28 December 2007, 18:45
by lunken71
D va tydligen växelström på en F7:a... Vart köper man likriktare och kondensator? Några speciella? Tips? Är det nödvändigt med batteri på skotern eller går det bra utan? Vill helst slippa det! Jag har snart en 276c i brevlådan! :lol:

Posted: 29 December 2007, 02:30
by lunken71
Hittade det här kontaktstycket under huven på F7:an..! Körde i testmejseln när skotern va igång å testlampan lös... E d nåt man kan koppla in GPS:en på tro? Är det likström? D va två kablar in i varje stift! Finns det å köpa såna kontaktstift nånstans på nätet?

Posted: 29 December 2007, 11:28
by Andreas
Det skulle kunna vara en anslutning för batteri.
Yamaha SRX har inget batteri, men det e bara att plugga in det i en liknande kontakt så har man batteri och laddning per automatik.

Har du nått elschema i F7'ans instruktionsbok. Det borde vara hyffsat enkelt att avgöra om det går att använda.

Om skotern inte har batteri skulle jag rekommendera att du monterar ett, dels för att ha backupström till gps'en när du stannar skotern, men också för att eliminera spikar och strömrippel. Sådant kan slå ut elektronik som inte är anpassat för skakig ström.

Jag skulle inte montera in något i denna anslutning innan jag vet vad denna skall användas till...

Kontaktstift

Posted: 29 December 2007, 11:35
by StaLin
Stift som passar den kontakten kan du köpa på vilken bensinstation som helst, fast dom ser inte ut som din kontakt, utan är lösa "hylsor". Du behöver en hane och en hona (se bild. OBS, väldigt inzoomad). Du måste dock lista ut vilken storlek.
Men du bör ändå kontrollera att du har likström, max 14,8V i kontakten. Min skoter (en gammal Polaris XLT -95) hade betydligt högre spänning när jag varvade den, så jag fick sätta dit ett litet filter som jag hade tur att få tag på. Det filtrerar bort strömspikar och begränsar spänningen så att GPS:en inte förstörs.
/StaLin

Posted: 29 December 2007, 11:43
by lunken71
Kontaktstycket sitter under huven uppe vid mätarhuset....

Posted: 30 December 2007, 14:49
by stigh
zumon funkar mycket bra ,sen kan den ju andvändas till mc bil mm