Page 3 of 4

Posted: 26 November 2007, 13:16
by Mikael
Engström wrote: här nere är tyvär dom flesta sjöarna oruskade trots intensiv trafik.
kan man ändå markera en säker överfart(om man har bra lokalkännedom) så minskar ju risken att nån kör på måfå på osäkra ställen.
Givetvis så är det bäst om någon med lokalkännedom markerar hur lederna går, eller helt enkelt tar ut GPSspår då man ångat över en sjö.

Posted: 26 November 2007, 17:57
by ranchn
Jag tycker inte att Micke ska markera en sjö/älvled på "måfå".
En GPS skal givetvis inte ersätta det sunda förnuft som man ska ha med sig när kör.

Men att dra leder lite hur som helst tycker jag känns lite oseriöst.
Såmin åsikt är att omarkerade sjöar/älvar för vara så tills det inkommer ett gps-spår för aktuell plats.

Så vill man ha en komplett karta....ut och köra.. :-)

Posted: 26 November 2007, 19:24
by Mikael
Kanske att vi måste starta en omröstning på hur jag skall göra.

Men jag är själv också lite emot att dra leder på måfå över isar, speciellt i södra sverige då jag antar att isarna är ännu lynnigare...

De har nog inte 110 cm tjock is på sjöar/hav.

Posted: 26 November 2007, 19:50
by ranchn
Som sagt, jag tycker den tills nu seriösa kartan kommer att få ett skimmer av oseriösitet. Något som ingen vinner på. Definitivt inte Kartmannen Micke.

Sedan rimmar det dåligt att med en gps nogranhet har skapat en karta för att sedan "förstöra" den med en icke GPS-kontrollerade leder.

// R

Posted: 26 November 2007, 19:55
by sarrow
Det är ju ganska trist för oss (mellersta sverige ) som köpt den här autoroutande kartan, om man iaf inte kan lägga in längre rutter för det är en j-vla massa hopp överallt. Nån typ av markering vid sjö eller nån typ av varning!

Posted: 26 November 2007, 20:11
by 65nord
sarrow wrote:Det är ju ganska trist för oss (mellersta sverige ) som köpt den här autoroutande kartan, om man iaf inte kan lägga in längre rutter för det är en j-vla massa hopp överallt. Nån typ av markering vid sjö eller nån typ av varning!
Det är ju bara sätta sig på skotern och märka ut överfarterna tillsammans med närmsta klubb. Många sköna mil får du dessutom på köpet, och alla får en bättre karta :D
Jag tycker INTE Micke skall dra leder på måfå över sjöar. Säkerheten måste gå före manuellt ritade leder som kan gå över ställen med svag is.

Posted: 26 November 2007, 20:13
by ô-Man
Kanske Micke ännu en gång skall förklara hur Autorouteing kartan navigerar vid "glapp" i spåret!!!!
Som jag ser det så är det inget problem. Där spåret idag saknas fyller gps:en i spåret "fågelvägen" till närmaste spårpunkt på den aktuella rutten.
Jag kan ha fel, men detta kan Micke som sin egen ficka.

Posted: 26 November 2007, 20:20
by sarrow
65nord wrote:
sarrow wrote:Det är ju ganska trist för oss (mellersta sverige ) som köpt den här autoroutande kartan, om man iaf inte kan lägga in längre rutter för det är en j-vla massa hopp överallt. Nån typ av markering vid sjö eller nån typ av varning!
Det är ju bara sätta sig på skotern och märka ut överfarterna tillsammans med närmsta klubb. Många sköna mil får du dessutom på köpet, och alla får en bättre karta :D
Jag tycker INTE Micke skall dra leder på måfå över sjöar. Säkerheten måste gå före manuellt ritade leder som kan gå över ställen med svag is.
jo det är ju självklart säkerheten i första hand. Bara gpsen drar fågelvägen eller fortsätter på andra sidan av sjön så autoroutingen fungerar är jag nöjd.

Posted: 26 November 2007, 20:25
by Engström
ô-Man wrote:Kanske Micke ännu en gång skall förklara hur Autorouteing kartan navigerar vid "glapp" i spåret!!!!
Som jag ser det så är det inget problem. Där spåret idag saknas fyller gps:en i spåret "fågelvägen" till närmaste spårpunkt på den aktuella rutten.
Jag kan ha fel, men detta kan Micke som sin egen ficka.
fast fågelvägen kan ju vara farlig också.....
men visar gps:n inte en väg runt i stället? (eftersom det inte finns en väg över sjön)
fast att ta fram officiella leder över sjöar med hjälp av lokala klubbar vore nog bästa lösningen på detta problem.
såvida man inte kan lägga in en varning och annan färg äver inofficiell sjöled.

Posted: 26 November 2007, 21:27
by Mikael
Så här gör GPSen.

Den letat efter en möjlig färdväg från A till B. Hittar den ingen sådan tar den fågelvägen från A (där du för närvarande är) till punkt B.

Testa att köra en rutt från Sundsvall till Mora så märker ni problemet.
Sätt GPSen så den tror att den befinner sig i Sundsvall.

Blir ett låångt rakt streck. Givetvis så fort som man kommer förbi hålet så återupptar den rutten, men innan hålet så vill den fara som Kanada-gässen. :)

Iaf på 276C.

Posted: 29 November 2007, 15:03
by chripopper
Jag tycker ju att det är värdelöst om kartan inte autoroutar över vissa älvar osv. Så om man ska från ett ställe till ett annat så räknar den ut en omväg på flera mil för att slippa köra över en 500m bred sjö t.ex,.

Och jag tror inte skoterklubbarna drar fram en led till kanten till en oframkomlig och stannar där bara för att jävlas med folk, antagligen är det tänkt att man ska köra över den. Eller????????

Posted: 29 November 2007, 16:03
by Mikael
chripopper wrote:Jag tycker ju att det är värdelöst om kartan inte autoroutar över vissa älvar osv. Så om man ska från ett ställe till ett annat så räknar den ut en omväg på flera mil för att slippa köra över en 500m bred sjö t.ex,.

Och jag tror inte skoterklubbarna drar fram en led till kanten till en oframkomlig och stannar där bara för att jävlas med folk, antagligen är det tänkt att man ska köra över den. Eller????????
Nä, det tror inte jag heller att klubbarna gör. Men om spåren som jag får in inte går över en älv så är jag inte så pigg på att bara dra leden där över älven på kartan. Det kan ju vara så att man skall åka 300 meter nedströms för där är inte strömfåran öppen.

Nu är det kanske inte så ofta som det saknas leder.
De som vet med sig hur leden skall gå på ställen där det saknas led kan mer än gärna skicka in det till mig så lägger jag in det i kartan.

Posted: 29 November 2007, 22:40
by chripopper
Mikael wrote:
chripopper wrote:Jag tycker ju att det är värdelöst om kartan inte autoroutar över vissa älvar osv. Så om man ska från ett ställe till ett annat så räknar den ut en omväg på flera mil för att slippa köra över en 500m bred sjö t.ex,.

Och jag tror inte skoterklubbarna drar fram en led till kanten till en oframkomlig och stannar där bara för att jävlas med folk, antagligen är det tänkt att man ska köra över den. Eller????????
Nä, det tror inte jag heller att klubbarna gör. Men om spåren som jag får in inte går över en älv så är jag inte så pigg på att bara dra leden där över älven på kartan. Det kan ju vara så att man skall åka 300 meter nedströms för där är inte strömfåran öppen.

Nu är det kanske inte så ofta som det saknas leder.
De som vet med sig hur leden skall gå på ställen där det saknas led kan mer än gärna skicka in det till mig så lägger jag in det i kartan.
Ja visst kan det vara så, men jag tror inte att någon kör ner i en öppen älv för att spåret i gps:n går där, men jag tycker att vi ska börja skicka in dessa små bitar i vinter!

Posted: 29 November 2007, 23:57
by Andreas
chripopper wrote:
Mikael wrote:
chripopper wrote:Jag tycker ju att det är värdelöst om kartan inte autoroutar över vissa älvar osv. Så om man ska från ett ställe till ett annat så räknar den ut en omväg på flera mil för att slippa köra över en 500m bred sjö t.ex,.

Och jag tror inte skoterklubbarna drar fram en led till kanten till en oframkomlig och stannar där bara för att jävlas med folk, antagligen är det tänkt att man ska köra över den. Eller????????
Nä, det tror inte jag heller att klubbarna gör. Men om spåren som jag får in inte går över en älv så är jag inte så pigg på att bara dra leden där över älven på kartan. Det kan ju vara så att man skall åka 300 meter nedströms för där är inte strömfåran öppen.

Nu är det kanske inte så ofta som det saknas leder.
De som vet med sig hur leden skall gå på ställen där det saknas led kan mer än gärna skicka in det till mig så lägger jag in det i kartan.
Ja visst kan det vara så, men jag tror inte att någon kör ner i en öppen älv för att spåret i gps:n går där, men jag tycker att vi ska börja skicka in dessa små bitar i vinter!
Du anar inte hur korkade en del personer kan vara. Det är inte bara amerikaner som stoppar katter i mikrougnar...

Posted: 30 November 2007, 07:51
by Crusse
chripopper wrote:Ja visst kan det vara så, men jag tror inte att någon kör ner i en öppen älv för att spåret i gps:n går där, men jag tycker att vi ska börja skicka in dessa små bitar i vinter!
Garanterat skulle nån köra ner.. kolla ett exempel på några kanditater här http://www.aftonbladet.se/nyheter/article1276166.ab