Långt innan Garmin hade någon kart-gps körde jag med moving map på bla. min skoter, var förmodligen bland dom första, var tom med i en exklusiv klubb (tyckte vi

En Palm IIIC 8mb minne, en höjdare på den tiden, och en idag uråldrig gps Garmin 45 som signalgivare, programvaran för kartvisning var amerikanskt, GPSPilot, framtaget för amatörflygare, WGS84 var enda valet så för att köra LM:s blå/röda karta var en kartvridning innan kalibrering nödvändig, runt mina hemtrakter ca 5,28 grader för att få rätt gps position
Även där gick tekniken framåt i rask takt, Fugawi kom med en applikation för Palm senare även för Pocket PC (idag Windows mobil) vilket innebar att det blev massor enklare att "tillverka" en karta, bara att markera kartan i Fugawi PC och sedan föra over till PDA, interna minnesstorlekar växte sam även plats för minneskort gjorde att man fick plats med det man ville
OziCE kom för ett antal år sedan med en programvara för Pocket PC med uppdateringar som idag innebär att man i princip kan göra precis vilka inställningar man överhuvudtaget man kan önska sig, tom välja "spår upp" fastän det handlar om rasterkartor
Ang. sjökort i BSB-format (rasterkartor) så är dessa en direkt avbild av sjökort i pappersformat vilket gör dom mkt. lättlästa, betydligt bättre än Garmins blue chart tycker jag
Min ruggade Loox med inbyggd gps får position överallt inne i huset trots plåttaket, det är bra mottagning!!!!
Det blev mycket det här, nybörjare idag och jag kanske hade funderat på en Garmin 276/278 (har känt på dom) men absolut ingen annan Garmin, nåväl nu är det GMXT som gäller för skoter (med OziCE som körs i bakgrunden) pga Mickes skoterledskarta