12 V till Arctic Cat M8 -09
Moderator: Mikael
12 V till Arctic Cat M8 -09
Hej alla!
Jag har köpt en Garmin 620 som jag tänkt koppla in till min M8:a.
Har lite svårt att få till det och hoppas att någon kunnig kan vara mig behjälplig.
Jag har hittat "Accessorie plug" på m8:an där jag kan ta ström ifrån.
Vi mätte upp detta och kom fram till att det är växelström.
Då satte vi en likriktare och en kondensator för att få rätt sorts ström.
Sen mätte vi igen med ett oscilloskop (hur det nu stavas )
Det som händer är att spänningen ligger på tomgång på ca 22V.
Sen följer spänningen med motorns varvtal uppåt.
Kom upp i 50-60 V som mest. (Hade dock varv kvar att ge)
GPS´en tål mellan 11 och 32 V enligt spec.
Måste stoppa dit något som garanterar att inte mer än typ 14V skickas till GPS.
Som samtidigt klarar av den höga inspänningen.
Någon som vet vad jag kan göra för att få till detta?
Tacksam för svar!
Jag har köpt en Garmin 620 som jag tänkt koppla in till min M8:a.
Har lite svårt att få till det och hoppas att någon kunnig kan vara mig behjälplig.
Jag har hittat "Accessorie plug" på m8:an där jag kan ta ström ifrån.
Vi mätte upp detta och kom fram till att det är växelström.
Då satte vi en likriktare och en kondensator för att få rätt sorts ström.
Sen mätte vi igen med ett oscilloskop (hur det nu stavas )
Det som händer är att spänningen ligger på tomgång på ca 22V.
Sen följer spänningen med motorns varvtal uppåt.
Kom upp i 50-60 V som mest. (Hade dock varv kvar att ge)
GPS´en tål mellan 11 och 32 V enligt spec.
Måste stoppa dit något som garanterar att inte mer än typ 14V skickas till GPS.
Som samtidigt klarar av den höga inspänningen.
Någon som vet vad jag kan göra för att få till detta?
Tacksam för svar!
Re: 12 V till Arctic Cat M8 -09
Du kan stoppa dit en spänningsregulator efter likriktaren och kondingen, typ 78LS12, så regleras spänningen ner till 12 volt.
Ganska enkel lösning som är möjligt då GPSen ej drar mycket ström.
Monterat du dit ett blybatteri så kommer spänningen att hamna på ca 13,8 volt. Vet ej om du då behöver någon form av laddregulator för att undvika överladdning.
Ganska enkel lösning som är möjligt då GPSen ej drar mycket ström.
Monterat du dit ett blybatteri så kommer spänningen att hamna på ca 13,8 volt. Vet ej om du då behöver någon form av laddregulator för att undvika överladdning.
/Mikael Nordlund - KartMan
Yamaha Apex X-TX MCX290 -11
Yamaha RX Warrior -04
Yamaha Apex X-TX MCX290 -11
Yamaha RX Warrior -04
Re: 12 V till Arctic Cat M8 -09
Jag har tänkt att det måste dit något som reglerar spänningen.
Har försökt hitta en som klarar en hög inspänning på kanske 70 V eller vad det nu kan bli på full gas?!
Vet du var man hittar 78LS12?
Klarar den av en hög spänning in? typ 70V eller vad det nu kan bli på full gas?
Har försökt hitta en som klarar en hög inspänning på kanske 70 V eller vad det nu kan bli på full gas?!
Vet du var man hittar 78LS12?
Klarar den av en hög spänning in? typ 70V eller vad det nu kan bli på full gas?
Re: 12 V till Arctic Cat M8 -09
Ursäkta, snubblade ihop vad regulatorn skall heta.
Om du ex. kollar på www.elfa.se och söker på "spänningsregulator" så får du upp 7812.
Här är specarna: https://www1.elfa.se/data1/wwwroot/webr ... 300016.pdf
Tror inte du kommer upp i 70v på full gas. Du får nämligen störningar på den likriktade spänningen som gör att voltmätaren får spatt då du mäter, dessutom så laddar spikarna/ripplarna från likriktaren upp den obelastade kondingen mycket högre än om du har belastning på. Du borde landa på max 15v.
Testa att koppla in en lampa på den likriktade spänningen, typ 12v5w och mät och se om du får en annan spänningsnivå.
Om du ex. kollar på www.elfa.se och söker på "spänningsregulator" så får du upp 7812.
Här är specarna: https://www1.elfa.se/data1/wwwroot/webr ... 300016.pdf
Tror inte du kommer upp i 70v på full gas. Du får nämligen störningar på den likriktade spänningen som gör att voltmätaren får spatt då du mäter, dessutom så laddar spikarna/ripplarna från likriktaren upp den obelastade kondingen mycket högre än om du har belastning på. Du borde landa på max 15v.
Testa att koppla in en lampa på den likriktade spänningen, typ 12v5w och mät och se om du får en annan spänningsnivå.
/Mikael Nordlund - KartMan
Yamaha Apex X-TX MCX290 -11
Yamaha RX Warrior -04
Yamaha Apex X-TX MCX290 -11
Yamaha RX Warrior -04
Re: 12 V till Arctic Cat M8 -09
Intressant ämne! Halvlångt svar följer, hoppas du orkar läsa.
Får du (på riktigt) högre spänningar än runt 15 volt så har du en trasig voltregulator och då har du antagligen inte en enda hel lampa i skotern Men det är knappast fallet på en så ny skoter.
Jag höll på med det där i somras och höll på att bli tokig. Mätsiffrorna var totalt ologiska, ibland stack den iväg uppåt nåt sjukt vid högre varv (som för dig), andra gånger SJÖNK spänningen vid högre varv.
Visade sig att man behöver en riktigt dyr och bra voltmeter för att kunna mäta en helvågslikriktad spänning. De flesta fixar det inte beroende på spikar och delvis varierande infrekvens (växelspänningens frekvens är inte alls lika konstant som i vägguttaget).
Spänningen till lamporna håller exakt samma nivå som spänningen i "aux-uttaget". Jag mätte även vid lamporna och helt naturligt lyste lamporna lite starkare vid högre varv. Men voltmetern visade ibland 8-9 volt i det läget. Då la jag bort den
Som sagt, lamporna skulle smälla vid så höga spänningar som din mätare visar. Det faktum att du får så högt som 70 volt på mätaren är ett tecken på att den visar fel (och att du kan bortse från den), runt 35 volt brukar det bli före regulatorn, sällan mer. Hela spänningsregleringen sköts alltså av skotern så du behöver inte sätta dit en sådan själv. Laddaren tål ju ända upp till 32 volt specat. Så länge din voltregulator i skotern fungerar så behöver du bara bekymra dig om likriktningen.
Om du sätter dit en spänningsregulator också, så kommer den givetvis att göra sitt jobb. En sak att ta hänsyn till utan batteri är dock att regulatorerna stjäl runt 1 volt, vilket även likriktarbryggan gör. Har du då under 13 volt ut ur aux-uttaget (tomgång t.ex.) så kommer laddaren att få under 11 volt, vilket gör att GPSen ställer frågan "fortsätt på batteri?". Svarar man inte ja på den frågan inom 30 sekunder så stängs den av. Vilket är rejält störande.
Förslag: Mät växelspänning i auxuttaget och notera vad den lämnar.
Normala värden där = sätt dit likriktarbryggan, ev. kondensator och kör.
Om du får "vansinnessiffror": koppla loss en av kontakterna till strålkastarna och mät växelspänning där också.
Vansinnessiffror där också = skit i den där voltmätaren, montera dit en likriktarbrygga och kör.
Normalt i lamporna = auxuttaget är kopplat före skoterns voltregulator (men det är knappast möjligt).
Rörigt men jag är trött. Hoppas jag inte trampade Mikael på tårna nu!
Får du (på riktigt) högre spänningar än runt 15 volt så har du en trasig voltregulator och då har du antagligen inte en enda hel lampa i skotern Men det är knappast fallet på en så ny skoter.
Jag höll på med det där i somras och höll på att bli tokig. Mätsiffrorna var totalt ologiska, ibland stack den iväg uppåt nåt sjukt vid högre varv (som för dig), andra gånger SJÖNK spänningen vid högre varv.
Visade sig att man behöver en riktigt dyr och bra voltmeter för att kunna mäta en helvågslikriktad spänning. De flesta fixar det inte beroende på spikar och delvis varierande infrekvens (växelspänningens frekvens är inte alls lika konstant som i vägguttaget).
Spänningen till lamporna håller exakt samma nivå som spänningen i "aux-uttaget". Jag mätte även vid lamporna och helt naturligt lyste lamporna lite starkare vid högre varv. Men voltmetern visade ibland 8-9 volt i det läget. Då la jag bort den
Som sagt, lamporna skulle smälla vid så höga spänningar som din mätare visar. Det faktum att du får så högt som 70 volt på mätaren är ett tecken på att den visar fel (och att du kan bortse från den), runt 35 volt brukar det bli före regulatorn, sällan mer. Hela spänningsregleringen sköts alltså av skotern så du behöver inte sätta dit en sådan själv. Laddaren tål ju ända upp till 32 volt specat. Så länge din voltregulator i skotern fungerar så behöver du bara bekymra dig om likriktningen.
Om du sätter dit en spänningsregulator också, så kommer den givetvis att göra sitt jobb. En sak att ta hänsyn till utan batteri är dock att regulatorerna stjäl runt 1 volt, vilket även likriktarbryggan gör. Har du då under 13 volt ut ur aux-uttaget (tomgång t.ex.) så kommer laddaren att få under 11 volt, vilket gör att GPSen ställer frågan "fortsätt på batteri?". Svarar man inte ja på den frågan inom 30 sekunder så stängs den av. Vilket är rejält störande.
Förslag: Mät växelspänning i auxuttaget och notera vad den lämnar.
Normala värden där = sätt dit likriktarbryggan, ev. kondensator och kör.
Om du får "vansinnessiffror": koppla loss en av kontakterna till strålkastarna och mät växelspänning där också.
Vansinnessiffror där också = skit i den där voltmätaren, montera dit en likriktarbrygga och kör.
Normalt i lamporna = auxuttaget är kopplat före skoterns voltregulator (men det är knappast möjligt).
Rörigt men jag är trött. Hoppas jag inte trampade Mikael på tårna nu!
Nüvi 500
Re: 12 V till Arctic Cat M8 -09
Kika in följande län,
Där pratas det också en hel del om osäkerhet kring matning.
viewtopic.php?f=9&t=489&p=3267&hilit=regulator#p3267
Där pratas det också en hel del om osäkerhet kring matning.
viewtopic.php?f=9&t=489&p=3267&hilit=regulator#p3267
Andreas Nordlund - System developer - Develops with many tools, but mostly using the keyboard.
---
Yamaha RX-Warrior -06 (fullsmeckad med Öhlinare)
---
Yamaha RX-Warrior -06 (fullsmeckad med Öhlinare)
Re: 12 V till Arctic Cat M8 -09
Nädå, har tårna under bordet så ingen kommer åt dem.Trollet wrote: Rörigt men jag är trött. Hoppas jag inte trampade Mikael på tårna nu!
Fördelen med en 7812 är att du får bort rippel som genereras av likriktningen an växelspänningen. Rippel är det som for voltmätaren att löpa amok och mäta heltokiga värden. Annars så kan man koppla in ett oscilloskåp och mäta, då ser man exakt hur spänningen ser ut.
Och skulle du få 35 volt skulle inte en enda lampa eller annan elektronik i skotern vara hel.
Var bara MYCKET noga med att inte ansluta någon av de likriktage kablarna (+ eller -) till det existerande elsystemet. Gör du det så går något sönder.
/Mikael Nordlund - KartMan
Yamaha Apex X-TX MCX290 -11
Yamaha RX Warrior -04
Yamaha Apex X-TX MCX290 -11
Yamaha RX Warrior -04
Re: 12 V till Arctic Cat M8 -09
Spänningen på AUX-uttaget är en pulserande växelspänning (det är inte en snygg sinuskurva utan bara en bit av varje halvperiod). Med en belastning av 22ohm sticker toppvärdet till 40-50 Volt redan vid relativt låga varvtal. Den del av varje halvperiod som är aktiv verkar bli kortare ju högre varvtalet är, möjligen hålls effektivvärdet något så när konstant.
Med aktuell duty cyle ligger spänningens effektivvärde under 20 V men eftersom en likriktarbrygga med glättningskondensator fungerar som en peakdetektor kommer den likriktade spänningen att hamna strax under inspänningens toppvärde (pga diodspänningsfall och urladdning av kondensator). Det är nog olämpligt att dra in den på en vanlig spänningsregulator typ 7812 el. dyl. eftersom dom inte är specificerade för så hög inspänning. Då man mäter med ett oscilloskop syns detta på skärmen.
(Att vanliga voltmetrar inte mäter rätt beror på att dom är avsedda att mäta på sinusformade växelspänningar, där
effektivvärdet på spänningen är lika med toppvärdet delat med roten ur två. Detta är inte fallet här.)
Att glödlamporna, handtagsvärmare m.m. inte brinner upp beror på att värme- och ljus-utvecklingen i dessa är
proportionell mon spänningens effektivvärde, inte toppvärde.
Med aktuell duty cyle ligger spänningens effektivvärde under 20 V men eftersom en likriktarbrygga med glättningskondensator fungerar som en peakdetektor kommer den likriktade spänningen att hamna strax under inspänningens toppvärde (pga diodspänningsfall och urladdning av kondensator). Det är nog olämpligt att dra in den på en vanlig spänningsregulator typ 7812 el. dyl. eftersom dom inte är specificerade för så hög inspänning. Då man mäter med ett oscilloskop syns detta på skärmen.
(Att vanliga voltmetrar inte mäter rätt beror på att dom är avsedda att mäta på sinusformade växelspänningar, där
effektivvärdet på spänningen är lika med toppvärdet delat med roten ur två. Detta är inte fallet här.)
Att glödlamporna, handtagsvärmare m.m. inte brinner upp beror på att värme- och ljus-utvecklingen i dessa är
proportionell mon spänningens effektivvärde, inte toppvärde.
Re: 12 V till Arctic Cat M8 -09
Kanske att det går att fixa med någon form av shuntdiod eller liknande. Tror 7812an klarar ca 40v spänningsspik.
Problemet är att GPSen har så liten last så därför kommer kondingen mest troligt laddas upp mer än den urladdas, vilket antagligen resulterar i stegrande spänning.
Kan en spole i seriekoppling med lasten fixa biffen, om man sätter den innan kondingen eller är spiken för långsam för det?
Kanske att det finns fina filterkretsar som man kan köpa, kollat Elfa?
Problemet är att GPSen har så liten last så därför kommer kondingen mest troligt laddas upp mer än den urladdas, vilket antagligen resulterar i stegrande spänning.
Kan en spole i seriekoppling med lasten fixa biffen, om man sätter den innan kondingen eller är spiken för långsam för det?
Kanske att det finns fina filterkretsar som man kan köpa, kollat Elfa?
/Mikael Nordlund - KartMan
Yamaha Apex X-TX MCX290 -11
Yamaha RX Warrior -04
Yamaha Apex X-TX MCX290 -11
Yamaha RX Warrior -04
Re: 12 V till Arctic Cat M8 -09
Finns det inte elschema i instruktionsboken? Där borde man kunna lista ut vad som gäller.
Andreas Nordlund - System developer - Develops with many tools, but mostly using the keyboard.
---
Yamaha RX-Warrior -06 (fullsmeckad med Öhlinare)
---
Yamaha RX-Warrior -06 (fullsmeckad med Öhlinare)
Re: 12 V till Arctic Cat M8 -09
Mätningar på Aux-uttag, belastning 22 ohm:
Tomgång: Toppvärde 22-24V /~175 Hz
Med lite varv: Toppvärde ~36V /~350 Hz
Samma bild, zoomad i tidsledd:
Tomgång: Toppvärde 22-24V /~175 Hz
Med lite varv: Toppvärde ~36V /~350 Hz
Samma bild, zoomad i tidsledd:
Last edited by Aldur on 26 November 2009, 08:17, edited 1 time in total.
Re: 12 V till Arctic Cat M8 -09
Spänning till bromsljuskontakt, belastning 22 ohm:
Tomgång, spänning ~15V
Med lite gas, spänning ~15V
Samma bild, zoomad i spänningsledd, visar ripplet topp-topp ~1,5V
Tomgång, spänning ~15V
Med lite gas, spänning ~15V
Samma bild, zoomad i spänningsledd, visar ripplet topp-topp ~1,5V
Re: 12 V till Arctic Cat M8 -09
Alltså är det AC på AUX och DC på övriga elsystem?
Ser ut som att AUX inte är roligt att använda.
Kan du koppla in dig på instrumentbelysningen istället, om det ser lika ut som bromslyset?
Ser ut som att AUX inte är roligt att använda.
Kan du koppla in dig på instrumentbelysningen istället, om det ser lika ut som bromslyset?
/Mikael Nordlund - KartMan
Yamaha Apex X-TX MCX290 -11
Yamaha RX Warrior -04
Yamaha Apex X-TX MCX290 -11
Yamaha RX Warrior -04
Re: 12 V till Arctic Cat M8 -09
Det är nog säkert "bra" ström där oxå.
Baklyset är ett diod lyse och jag håller tummarna för att gps´en inte stör där.
Jag har väldigt kort kabeldragning till bromsljuset så därav valet.
Gps´en skall sitta på styret.
Kan skicka en bild när den är på plats.
Tack alla som varit behjälpliga!
Baklyset är ett diod lyse och jag håller tummarna för att gps´en inte stör där.
Jag har väldigt kort kabeldragning till bromsljuset så därav valet.
Gps´en skall sitta på styret.
Kan skicka en bild när den är på plats.
Tack alla som varit behjälpliga!