Ruttberäkningsfel

Moderator: Mikael

Post Reply
User avatar
ranchn
Ledjägare
Ledjägare
Posts: 332
Joined: 5 November 2006, 20:05
Location: Hällnäs

Ruttberäkningsfel

Post by ranchn »

Jag har en Garmin 60C.
Jag var på väg hem ifrån fritidshuset och skulle göra en rutt men misslyckades.
Jag använda "Find" och valde en tidigare waypoint.

Jag fick meddelande att det var ruttberäkningsfel och gps:en ej hittade någon närliggande väg. Konstigt värre, jag körde ju på vägen... ?
Kartor jag har i gps:en är European Metroguide, samt Fri Pro och självklart Skoterledkartan.
Mvh ranchn
User avatar
65nord
Ledjägare
Ledjägare
Posts: 104
Joined: 19 April 2006, 15:33
Location: Luleå
Contact:

Re: Ruttberäkningsfel

Post by 65nord »

ranchn wrote:Jag har en Garmin 60C.
Jag var på väg hem ifrån fritidshuset och skulle göra en rutt men misslyckades.
Jag använda "Find" och valde en tidigare waypoint.

Jag fick meddelande att det var ruttberäkningsfel och gps:en ej hittade någon närliggande väg. Konstigt värre, jag körde ju på vägen... ?
Kartor jag har i gps:en är European Metroguide, samt Fri Pro och självklart Skoterledkartan.
Du har förmodligen valt "Följa vägen" för beräkning av rutten istället för "fågelvägen". Följa vägen funkar bara med kartor som har stöd för det, tex Garmin City Navigator Europe.
User avatar
ranchn
Ledjägare
Ledjägare
Posts: 332
Joined: 5 November 2006, 20:05
Location: Hällnäs

Post by ranchn »

Jo, jag har valt "Följa vägen". Skall ändra det. Men då får jag ju bar aen rak rutt från A till B.

Kan jag följa en rutt som jag har skapat i Skoterledskartan då? Eller blir även det bara en rak linje?
Mvh ranchn
User avatar
Mikael
Moderator
Moderator
Posts: 5408
Joined: 13 April 2006, 21:17
Location: Kalix
Contact:

Post by Mikael »

En GPS ken endast hitta vägen efter väg om destinationen i fråga finns nära en väg, är destinationen för långt bort från en väg så får det det felet.
/Mikael Nordlund - KartMan
Yamaha Apex X-TX MCX290 -11
Yamaha RX Warrior -04
User avatar
ranchn
Ledjägare
Ledjägare
Posts: 332
Joined: 5 November 2006, 20:05
Location: Hällnäs

Post by ranchn »

Vad gäller de rutter jag har provat, så har jag ju stått på vägen som rutten skall börja på.

Är det så at att European Metro Guide inte stöder ruttberäkning?

Om det är så, hur kan jag då skapa rutten i map Source för att senare inte fungera i Min Garmin 60C
Mvh ranchn
User avatar
65nord
Ledjägare
Ledjägare
Posts: 104
Joined: 19 April 2006, 15:33
Location: Luleå
Contact:

Post by 65nord »

Metroguide stöder automatisk ruttberäkning i PC'n, men inte i GPS'en. Du kan skapa en rutt i tex Mapsource och föra över den till GPS'en, då måste du välja att navigera efter rutten i GPS'ens meny för rutter.
Väljer du 'find' och sedan en waypoint så är det ju bara en enda punkt du ber GPS'en hitta åt dig och då blir det en rak linje om du inte använder kartan City Navigator som har stöd för ruttberäkning i GPS'en.

Gå in i menyn för rutter och välj den rutt du skapat (du kan skapa en rutt i PC'n eller i GPS'en, hur du gör står i manualen till GPS'en och programmet MapSource) så skall du se att GPS'en leder dig enligt din rutt.
ankaon
Expert
Expert
Posts: 84
Joined: 13 December 2006, 15:20
Location: Luleå

Post by ankaon »

Här kan man finna lösningen på Autorouting i Metroguide, http://www.geodude.nl/gps/index.php
Post Reply