Warrior VS Moutain

Allt om alla skotrar, dock ej GPS relaterad

Moderator: Mikael

User avatar
ô-Man
Ledjägare
Ledjägare
Posts: 177
Joined: 25 April 2006, 19:36
Location: Luleå

Re: Warrior VS Moutain

Post by ô-Man »

Dom jag känner som kört -04 har inte haft några problem med oljeförbrukning, därav antog jag att det var -04.
Kan ju vara en slump, vad vet jag. Men alla -03 tar olja, om dom inte är åtgerdad.
Inget som försämrar prestandan, 150 friska är 150 friska.
Med GRYYYYYYMT ljud
Kör så det ryker, nog håller grejorna
User avatar
Andreas
Site Admin!
Site Admin!
Posts: 372
Joined: 13 April 2006, 21:06
Location: Kalix
Contact:

Re: Warrior VS Moutain

Post by Andreas »

Mikael wrote:
Andreas wrote: Reduktionsväxeln: På grund av motorns rotation och placering (och att man använt en motorcykelmotor, som är anpassad för just... motorcyklar) har man monterat en reduktionsväxel som vänder på rotationen på variatoraxeln och samtidigt växlar ner den en aning.
Warriorn har 1.65:1 och MM har 1.9:1. Detta gör att variatorn inte snurrar lika snabbt på MM. (Rätta mig om jag har fel här)
Njae, är du helt säker på reduktionsväxeln?

Insprutarna har högre utväxling pga högre maxvarv, det skiljer inget mellan samma årsmodell på ex. en -04 Warrior och en -04 MM.

Däremot om du jämför mot en -04 Warrior och en -08 MM så skiljer det, det pga ena har insprutning men inte den andra.

Kolla på http://www.yamaha-motor.com/sport/parts/home.aspx så ser du att reduktionsdreven är likadana både på Warrior och MM.

Däremot så skiljer det dels på drevningen (21/38) samt 8 kuggs drivhjul. Sedan vill jag också minnas att MM har annan variatorbestyckning.
Givetvis - så är det. Fel av mig. Det är utväxlingen som är 1.65 respektive 1.9
Rätt skall vara rätt...
Sida 11-2 i dokumentet som jag hänvisade till tidigare.
Attachments
Reduction.jpg
Reduction.jpg (31.9 KiB) Viewed 3069 times
Andreas Nordlund - System developer - Develops with many tools, but mostly using the keyboard.
---
Yamaha RX-Warrior -06 (fullsmeckad med Öhlinare)
Image
Post Reply