Funderat lite på det här med skoterfärder, hade varit en upplevelse att göra en längre tripp, men vad ska man tänka på vid en sådan resa?
Min första tanke är att man försöker att hålla sig i närheten av vägar om det går, sen att varje skoter får dra en pulka lastad med bensin, mat och nått brännbart ifall man ska stanna och fika.
Säkerheten är ju ganska viktig och man bör vara minst 2 skotrar i sällskapet, gärna 1 skoter per person kanske, ja är det familjer med så åker väl dom med på pulka.
Nån med erfarenhet? Ni kanske tycker att det räcker med fulltank bensin och en rejäl frukost, sen är man framme till kvällen?
Att tänka på vid skoterfärder?
Moderator: Mikael
Re: Att tänka på vid skoterfärder?
Beror lite på hur långt du tänkt köra och om det är många dagar du skall vara ute efter leden.
På våra svängar vi har gjort så har ingen haft med sig pulka eller liknande släpande efter skotern.
Ved brukar gå att fixa i skogen. Handsåg är en given kompanjon i sadelväskan, likaså en yxa och annat bra-å-ha.
Skall man vara flera dagar så får det dessutom bli liten ryggsäck med kläder etc.
Minst 2 är väl att rekommendera, helst 3. Om det händer en olycka kan 1 stanna vid den skadade och 1 kan åka iväg efter hjälp/lotsa hjälpen till platsen.
Lite här också beroende på längd av resa.
När det gäller bensin så får man kolla upp den tilltänkta resrutten och se om det finns mackar efter vägen. Med full tank så tar man sig ca 20 mil (i mitt fall) så man brukar behöva fylla tanken minst en gång under dagen.
På våra svängar vi har gjort så har ingen haft med sig pulka eller liknande släpande efter skotern.
Ved brukar gå att fixa i skogen. Handsåg är en given kompanjon i sadelväskan, likaså en yxa och annat bra-å-ha.
Skall man vara flera dagar så får det dessutom bli liten ryggsäck med kläder etc.
Minst 2 är väl att rekommendera, helst 3. Om det händer en olycka kan 1 stanna vid den skadade och 1 kan åka iväg efter hjälp/lotsa hjälpen till platsen.
Lite här också beroende på längd av resa.
När det gäller bensin så får man kolla upp den tilltänkta resrutten och se om det finns mackar efter vägen. Med full tank så tar man sig ca 20 mil (i mitt fall) så man brukar behöva fylla tanken minst en gång under dagen.
/Mikael Nordlund - KartMan
Yamaha Apex X-TX MCX290 -11
Yamaha RX Warrior -04
Yamaha Apex X-TX MCX290 -11
Yamaha RX Warrior -04
Re: Att tänka på vid skoterfärder?
Instämmer med Mikael
Har gjort en del långresor genom åren, typ Treriksröset, Jämtland och en del annat och vi hade minikälkar de första resorna och det var dessa som det blev rackel med av skiftande slag, så på senare tid har kört vi utan kälkar, man lyckas ju alltid hitta delar av leder som är grymt dåliga och då tar kälkarna bra med stryk
På en touringmaskin och liknande, har man dels packlådan och passagerarplatsen att utnyttja, har man då som vi (oftast 3-4 pers) kollat upp lämpliga ställen för att äta middag/tanka/sova så reder man sig gott med palt/pannkaka och liknande läckerheter under dagen. Vi brukar använda spritkök för att vara oberoende av sur fjällbjörk
Sovsäck och ett litet tält brukar oxå medföras, kan vara användbart i någon form av nödsituation/dåligt väder, en liten dunk med res.bränsle kan oxå komma till användning
Har gjort en del långresor genom åren, typ Treriksröset, Jämtland och en del annat och vi hade minikälkar de första resorna och det var dessa som det blev rackel med av skiftande slag, så på senare tid har kört vi utan kälkar, man lyckas ju alltid hitta delar av leder som är grymt dåliga och då tar kälkarna bra med stryk
På en touringmaskin och liknande, har man dels packlådan och passagerarplatsen att utnyttja, har man då som vi (oftast 3-4 pers) kollat upp lämpliga ställen för att äta middag/tanka/sova så reder man sig gott med palt/pannkaka och liknande läckerheter under dagen. Vi brukar använda spritkök för att vara oberoende av sur fjällbjörk
Sovsäck och ett litet tält brukar oxå medföras, kan vara användbart i någon form av nödsituation/dåligt väder, en liten dunk med res.bränsle kan oxå komma till användning
Garmin 45
Garmin Nuvi 55
Locus Map
Garmin Tread 8"
Skidoo Expedition Sport
Garmin Nuvi 55
Locus Map
Garmin Tread 8"
Skidoo Expedition Sport
Re: Att tänka på vid skoterfärder?
En bra sak att tänka på är att man inte fraktar sina egna extrakläder. Om du går genom isen är det bättre att dina extrakläder ligger torra i polarens ryggsäck/packbox än i din egen på botten av en sjö. Ett annat tips är att alltid ha en tampong eller två med sig. Om du måste göra upp eld men det är svårt att få fyr kan du doppa tampongen i tanken på skotern och sen tända på den (tampongen alltså, inte skotern )
Re: Att tänka på vid skoterfärder?
Inte alls något dumt tips men den bör nog helst vara obegagnadaxis wrote:En bra sak att tänka på är att man inte fraktar sina egna extrakläder. Om du går genom isen är det bättre att dina extrakläder ligger torra i polarens ryggsäck/packbox än i din egen på botten av en sjö. Ett annat tips är att alltid ha en tampong eller två med sig. Om du måste göra upp eld men det är svårt att få fyr kan du doppa tampongen i tanken på skotern och sen tända på den (tampongen alltså, inte skotern )
Garmin 45
Garmin Nuvi 55
Locus Map
Garmin Tread 8"
Skidoo Expedition Sport
Garmin Nuvi 55
Locus Map
Garmin Tread 8"
Skidoo Expedition Sport
Sv: Re: Att tänka på vid skoterfärder?
Ja det är klart. Badar du i pengar och har råd med oanvända så är ju det att föredrarunte wrote:Inte alls något dumt tips men den bör nog helst vara obegagnadaxis wrote:En bra sak att tänka på är att man inte fraktar sina egna extrakläder. Om du går genom isen är det bättre att dina extrakläder ligger torra i polarens ryggsäck/packbox än i din egen på botten av en sjö. Ett annat tips är att alltid ha en tampong eller två med sig. Om du måste göra upp eld men det är svårt att få fyr kan du doppa tampongen i tanken på skotern och sen tända på den (tampongen alltså, inte skotern )