Page 1 of 3

Zumo 660

Posted: 15 October 2010, 07:47
by Sierra
Funderar på att köpa en Zumo 660 som ersättare till min 60CSx som jag mestadels använder till skoterkörning.

Fungerar zumo 660 ok med friluftskartan pro v2 och skoterledskartan efter uppdateringen?
Är den mindre seg efter uppdateringen med pro v2?
Fungerar det bra att köra efter rutter?

Har Nuvi 500/550 som allternativ, vad finns det för för/nackdelar mellan dessa 2?

Re: Zumo 660

Posted: 15 October 2010, 10:58
by Mikael
Zumo660 blir ganska seg med Friluftskartan och V2an är ännu segare.
Garmin har fixat buggen i Zumon så kör man med senaste firmware så fungerar Frilufts V2, istället som tidigare, en blippande grafikgröt.

Men, att sitta och panorera runt lite med Friluftskartan är nästan en omöjlighet, såvida du inte har gott om tid och bra nerver.
Verkar vara att Garmins widescreenGPSr har mer problem med prestandan än andra. Har inte själv testat Nuvi5x0 så mycket, men det lilla jag har så upplevde jag att den gick hyffsat bra med Frilufts.

Normal körning efter rutter etc. är inga problem, sökfunktioner och lägga till delmås osv, där fungerar Zumo660 mycket bra.


Jag föredrar en funktionell karta som går snabbt än att det skall vara tonande grafik med en massa blippblopp. Tyvärr tycker Garmin annorlunda då de har slutat producera de GPSmodeller som hade den funktionella funktionen. :(

Re: Zumo 660

Posted: 15 October 2010, 17:23
by HMR
Vad jag förstår så funkar FPv2 med Z660 även med lite äldre firmware om man använder mina senaste typ-filer.
Jag är inte 100 på att det är så men det går bra att testa.

Jag har tagit bort nästan alla "mönstrade" ytor och ersatt dem med enfärgade. Verkar som om Z660 möjligtvis ritar något lite snabbare oxå.

Re: Zumo 660

Posted: 16 October 2010, 07:41
by Mikael
Typar man bort de mönstrade kartdetaljerna så borde FP v2 fungera på äldre firmware.

Re: Zumo 660

Posted: 19 October 2010, 12:44
by Sierra
Hmmm Verkar inte vara så stabilt med 660:an...
Kanske man ska kolla på Nuvi 550 eller nån av Oregon modellerna?
Nackdelen är väl mindre/sämre display på dom

Re: Zumo 660

Posted: 19 October 2010, 16:56
by Mikael
Inget egentligt fel på 660in annat än att den har för lite motor för att hantera Frilufts bra då man panorerar.

Re: Zumo 660

Posted: 19 October 2010, 18:00
by Sierra
Mikael du har säkert testat Oregon modellerna! hur är dom?

Re: Zumo 660

Posted: 19 October 2010, 19:41
by Mikael
Har en Oregon450. Mest (endart?) för jakt och för min del så tycker jag att skärmen är i minsta laget för skoterbruk.

Jag navigerar mycket med skoter och vill kunna se på skärmen utan att stanna.
Och dessutom är jag van med lite större skärmar samt att man börjar ju bli lite med åren och då är det svårt att se på mindre skärmar. ;)

Oregon har dock lite kuliga grejjer, att man ser kartan med riktiga höjdskillnader osv. om man har Frilufts V2.

Annars, förutom lite liten skärm, en helt ok GPS. Kart-panoreringar med Frilufts går helt ok.

Re: Zumo 660

Posted: 7 November 2010, 20:03
by sarrow
Går det att ha Fri pro v2 i zumo 660 med senaste mjukvaran 4.0 ?

Re: Zumo 660

Posted: 8 November 2010, 10:31
by Mikael
Jodå, Frilufts V2 fungerar med senaste mjukvaran. Det går segt, men den fungerar.

Re: Zumo 660

Posted: 8 November 2010, 14:18
by sarrow
Tack Micke.

Re: Zumo 660

Posted: 10 February 2011, 16:23
by kurtz
Varför kommer pilen imot mig på karan ibland...

är det någon som upplevt att 660 inte visar rätt?

Har en Oregon som jag litade på till 100%, känner mig inte lika med Zumo.
Är jag ensam om det?

Re: Zumo 660

Posted: 11 February 2011, 13:33
by Mikael
Kör du i 2D eller i 3D-läge?

Re: Zumo 660

Posted: 11 February 2011, 22:32
by kurtz
3 D

mera djup då.

Re: Zumo 660

Posted: 14 February 2011, 09:32
by Mikael
Ok, då kan pilen ibland peka 'mot' dig. Antar att den gör det då du kör sakta / stannar.

Är för att GPSen först ritar upp färdriktningen i förhållande till hur kartan är just för tillfället, och sedan (om GPSen hinner) vrida runt kartan så pilen pekar från dig.
Då GPSen inte har riktig kompass utan istället använder förra positionen och jämför den mot nuvarande position för att ta reda på riktningen så kan den bli lite lynnig då det går sakta dvs felvisningen som alla GPSr har kan göra så att den tror att du helt plöstligt backat 2 meter istället för kört framåt 1 meter. Då kommer den tro att du är påväg backåt, eller gjort ett lappkast på 180 grader, för att kanske sekunden senare lappkasta tillbaka 180 grader.

Jag har testat 3D och friluftskartor och det passar inte mig det minsta. Detaljerna i kartorna får helt fel perspektiv, höjdlinjerna blir bredare än E4, allt flyter ihop och sedan fladdrar kartan för mycketfram och tillbaka.
Kör själv med "Norr upp", då tvillar endast pilen då man svängar och kartan är alltid still. Sedan skulle jag inte kunna lokalisera mig på en karta som är uppochner så jag är van att titta på en papperskarta (och Mapsource för den delen) med norr som upp.