Nuvi 500 på Lynx Xtrim

Frågor om montering, strömförsörjning, batteri, likspänning osv.

Moderator: Mikael

Post Reply
strulkusen
Nybörjare
Nybörjare
Posts: 1
Joined: 16 April 2006, 08:05
Location: Svenstavik

Nuvi 500 på Lynx Xtrim

Post by strulkusen »

Lynx Xtrim 2011 med en Garmin Nuvi 500 i en RAM-hållare (tex > http://www.jaktbutiken.se/produkter/1952)
GPS-3.jpg
Första förutsättningen var att den pillriga micro-USB-kontakten skulle byggas om till en snabbkoppling för extern strömförsörjning.
GPS-9.JPG
Originalutförandet kräver att man sätter i kontakten efter att GPSn satts i hållaren och glömmer man ta bort kontakten innan GPSn tas ur hållaren så bryts kontakten. Själva fästet är ett hembygge.
GPS-11.JPG

Andra förutsättningen var att fixa strömförsörjningen direkt från batteriet eftersom cigguttaget är strömlöst på tomgång och skulle resultera i frågor från GPSen i tid och otid. Och även om man skulle dra en direktledning från batteriet är en spänningsomvandlare i cigguttaget inte optimalt ur estetisk/praktisk synpunkt, tycker jag. Lösningen blev att spänningsomvandlare, strömbrytare och kontrollampor monterades i manuella starthandtagets utrymme.
GPS-16.JPG
Skoterdårarnas förening http://skoterdararna.blogspot.com/
User avatar
Mikael
Moderator
Moderator
Posts: 5446
Joined: 13 April 2006, 21:17
Location: Kalix
Contact:

Re: Nuvi 500 på Lynx Xtrim

Post by Mikael »

Riktigt finurligt löst med USB-kontakten.
Fin monteringen, verkar sitta stadigt. :)
/Mikael Nordlund - KartMan
Yamaha Apex X-TX MCX290 -11
Yamaha RX Warrior -04
leo_zvar
Nybörjare
Nybörjare
Posts: 6
Joined: 29 December 2010, 17:27
Location: UMEÅ

Re: Nuvi 500 på Lynx Xtrim

Post by leo_zvar »

riktigt fin montering =).

För dom som är ute efter något sådär billiga hållare så rekommenderar jag www.outnet.se
User avatar
65nord
Ledjägare
Ledjägare
Posts: 104
Joined: 19 April 2006, 15:33
Location: Luleå
Contact:

Re: Nuvi 500 på Lynx Xtrim

Post by 65nord »

Snygg lösning!

Sen kan man ju tycka vad man vill om att 12V-uttaget är strömlöst på tomgång. Själv tycker jag det verkar som att någon på utvecklingsavdelningen hade otroligt mycket otur när de försökte tänka. ETEC behöver ju inte 12V från batteriet för att startas till skillnad mot tex SDI som måste ha 12V för att startas (manuellt). Jag funderar på dra egna kablar från batteriet till 12V-uttaget på min Xtrim.
Post Reply