Nuvi 500 på Lynx Xtrim

Frågor om montering, strömförsörjning, batteri, likspänning osv.

Moderator: Mikael

strulkusen
Nybörjare
Nybörjare
Inlägg: 1
Blev medlem: 16 april 2006, 08:05
Ort: Svenstavik

Nuvi 500 på Lynx Xtrim

Inlägg av strulkusen »

Lynx Xtrim 2011 med en Garmin Nuvi 500 i en RAM-hållare (tex > http://www.jaktbutiken.se/produkter/1952)
GPS-3.jpg
Första förutsättningen var att den pillriga micro-USB-kontakten skulle byggas om till en snabbkoppling för extern strömförsörjning.
GPS-9.JPG
Originalutförandet kräver att man sätter i kontakten efter att GPSn satts i hållaren och glömmer man ta bort kontakten innan GPSn tas ur hållaren så bryts kontakten. Själva fästet är ett hembygge.
GPS-11.JPG

Andra förutsättningen var att fixa strömförsörjningen direkt från batteriet eftersom cigguttaget är strömlöst på tomgång och skulle resultera i frågor från GPSen i tid och otid. Och även om man skulle dra en direktledning från batteriet är en spänningsomvandlare i cigguttaget inte optimalt ur estetisk/praktisk synpunkt, tycker jag. Lösningen blev att spänningsomvandlare, strömbrytare och kontrollampor monterades i manuella starthandtagets utrymme.
GPS-16.JPG
Skoterdårarnas förening http://skoterdararna.blogspot.com/
Användarvisningsbild
Mikael
Moderator
Moderator
Inlägg: 5273
Blev medlem: 13 april 2006, 21:17
Ort: Kalix
Kontakt:

Re: Nuvi 500 på Lynx Xtrim

Inlägg av Mikael »

Riktigt finurligt löst med USB-kontakten.
Fin monteringen, verkar sitta stadigt. :)
/Mikael Nordlund - KartMan
Yamaha Apex X-TX MCX290 -11
Yamaha RX Warrior -04
leo_zvar
Nybörjare
Nybörjare
Inlägg: 6
Blev medlem: 29 december 2010, 17:27
Ort: UMEÅ

Re: Nuvi 500 på Lynx Xtrim

Inlägg av leo_zvar »

riktigt fin montering =).

För dom som är ute efter något sådär billiga hållare så rekommenderar jag www.outnet.se
Användarvisningsbild
65nord
Ledjägare
Ledjägare
Inlägg: 103
Blev medlem: 19 april 2006, 15:33
Ort: Luleå
Kontakt:

Re: Nuvi 500 på Lynx Xtrim

Inlägg av 65nord »

Snygg lösning!

Sen kan man ju tycka vad man vill om att 12V-uttaget är strömlöst på tomgång. Själv tycker jag det verkar som att någon på utvecklingsavdelningen hade otroligt mycket otur när de försökte tänka. ETEC behöver ju inte 12V från batteriet för att startas till skillnad mot tex SDI som måste ha 12V för att startas (manuellt). Jag funderar på dra egna kablar från batteriet till 12V-uttaget på min Xtrim.
Skriv svar