Lynx Xtrim 2011 med en Garmin Nuvi 500 i en RAM-hållare (tex > http://www.jaktbutiken.se/produkter/1952)
Första förutsättningen var att den pillriga micro-USB-kontakten skulle byggas om till en snabbkoppling för extern strömförsörjning. Originalutförandet kräver att man sätter i kontakten efter att GPSn satts i hållaren och glömmer man ta bort kontakten innan GPSn tas ur hållaren så bryts kontakten. Själva fästet är ett hembygge.
Andra förutsättningen var att fixa strömförsörjningen direkt från batteriet eftersom cigguttaget är strömlöst på tomgång och skulle resultera i frågor från GPSen i tid och otid. Och även om man skulle dra en direktledning från batteriet är en spänningsomvandlare i cigguttaget inte optimalt ur estetisk/praktisk synpunkt, tycker jag. Lösningen blev att spänningsomvandlare, strömbrytare och kontrollampor monterades i manuella starthandtagets utrymme.
Nuvi 500 på Lynx Xtrim
Moderator: Mikael
-
- Nybörjare
- Posts: 1
- Joined: 16 April 2006, 08:05
- Location: Svenstavik
Nuvi 500 på Lynx Xtrim
Skoterdårarnas förening http://skoterdararna.blogspot.com/
Re: Nuvi 500 på Lynx Xtrim
Riktigt finurligt löst med USB-kontakten.
Fin monteringen, verkar sitta stadigt.
Fin monteringen, verkar sitta stadigt.
/Mikael Nordlund - KartMan
Yamaha Apex X-TX MCX290 -11
Yamaha RX Warrior -04
Yamaha Apex X-TX MCX290 -11
Yamaha RX Warrior -04
Re: Nuvi 500 på Lynx Xtrim
riktigt fin montering =).
För dom som är ute efter något sådär billiga hållare så rekommenderar jag www.outnet.se
För dom som är ute efter något sådär billiga hållare så rekommenderar jag www.outnet.se
Re: Nuvi 500 på Lynx Xtrim
Snygg lösning!
Sen kan man ju tycka vad man vill om att 12V-uttaget är strömlöst på tomgång. Själv tycker jag det verkar som att någon på utvecklingsavdelningen hade otroligt mycket otur när de försökte tänka. ETEC behöver ju inte 12V från batteriet för att startas till skillnad mot tex SDI som måste ha 12V för att startas (manuellt). Jag funderar på dra egna kablar från batteriet till 12V-uttaget på min Xtrim.
Sen kan man ju tycka vad man vill om att 12V-uttaget är strömlöst på tomgång. Själv tycker jag det verkar som att någon på utvecklingsavdelningen hade otroligt mycket otur när de försökte tänka. ETEC behöver ju inte 12V från batteriet för att startas till skillnad mot tex SDI som måste ha 12V för att startas (manuellt). Jag funderar på dra egna kablar från batteriet till 12V-uttaget på min Xtrim.