Berättelsen om Warriorn som fick större skor.

Allt om alla skotrar, dock ej GPS relaterad

Moderator: Mikael

Post Reply
User avatar
Andreas
Site Admin!
Site Admin!
Posts: 372
Joined: 13 April 2006, 21:06
Location: Kalix
Contact:

Berättelsen om Warriorn som fick större skor.

Post by Andreas »

Efter den gångna vinterns snöankarfasoner bestämde jag mig för att sko om skotern med större skor.
Jag bestämde mig för en Backcounty 38x365x44 (original 38x345x32) och sedan bygga om tunnelförlängningen.
Dock hade jag en 38mm sedan tidigare, fast 44mm är bättre :)
Mattan, en backcounty 38x365x44
Mattan, en backcounty 38x365x44
Jag ringde lillebrorslandet i öst (Blingfactory) och vips var dessa på väg:
Skenförlänganrna
Skenförlänganrna
När jag monterat bort den gamla mattan så upptäckte jag att dubbskydden måste bort, men då får man ett annat problem.. Mattan slänger upp i tunneln vid inbromsning vilket leder till att förr eller senare knäcker man avgassystemet. Detta avhjälptes med att använda de befintliga dubbskydden, fast avkapade och ställda på högkant...
Dubbskydden
Dubbskydden
Sedan var det dags för att förlänga boggien, och det var inga problem, bara ett gäng bultar och så var det gjort...
Skenförlängninen på plats
Skenförlängninen på plats
Det jobbigast med detta moment var att få bort nitarna i mattspänningen.

Nu kommer det jobbiga - Fixa en tunnelförlängning som jag är nöjd med. Originalförlängningen sitter på nedrekant av chassiet och vinklat neråt. Detta innebär att när man kör i lössnö fungerar förlängningen som en smörkniv; d.v.s. packar ner snön efter skotern. Till slut är det så mycket snö därunder, så man hänger upp skotern... Inte vad jag vill... Så Sketchup och skjutmått nästa.
Efter lite fungeringar ocg ändringar i ritningen så åkte jag och pratade med Modulsystem och resultatet ser ni nedan.
Tunnelförlängning
Tunnelförlängning
Efter en jäkla massa popnitar fattigare så sitter nu förläningninen på plats. Det som återstår är lite småfix... Som t.ex. kylaren som skall monteras, och svetsas om för att passa...

Jag modifierade plastskyddet som döljer kylslangarna, dock ett enkelt ingrepp med en dremel.
(Sista däckparet som skall sitta i tunneln är inte fastskruvat på grund av arbetet därunder så jag har inte glömt det :) )
Efter ombyggnad 1
Efter ombyggnad 1
Efter ombyggnad 2
Efter ombyggnad 2
Och för att få en uppfattning på hur det såt ut före:
Före ombyggnad
Före ombyggnad
Andreas Nordlund - System developer - Develops with many tools, but mostly using the keyboard.
---
Yamaha RX-Warrior -06 (fullsmeckad med Öhlinare)
Image
User avatar
Andreas
Site Admin!
Site Admin!
Posts: 372
Joined: 13 April 2006, 21:06
Location: Kalix
Contact:

Re: Berättelsen om Warriorn som fick större skor.

Post by Andreas »

Premiären



/Andreas
Attachments
uploadfromtaptalk1326054277377.jpg
Andreas Nordlund - System developer - Develops with many tools, but mostly using the keyboard.
---
Yamaha RX-Warrior -06 (fullsmeckad med Öhlinare)
Image
User avatar
Mikael
Moderator
Moderator
Posts: 5408
Joined: 13 April 2006, 21:17
Location: Kalix
Contact:

Re: Berättelsen om Warriorn som fick större skor.

Post by Mikael »

En smula luftigare där bak... :)
/Mikael Nordlund - KartMan
Yamaha Apex X-TX MCX290 -11
Yamaha RX Warrior -04
Post Reply