Yamaha X-ride varm

Allt om alla skotrar, dock ej GPS relaterad

Moderator: Mikael

X-ride
Medelmåtta
Medelmåtta
Posts: 40
Joined: 11 September 2011, 16:43
Location: Who Valley

Yamaha X-ride varm

Post by X-ride »

Har en x-ride 2012 som går varm.
- +5 grader och moddig snö, i skoter spår, gul lampa tänds.
- -2 grader och stenhårt efter nattkyla, gul lampa när vi kört ca 10km.
- Isrivare med "2-klor" monterad på A-armarna, från TR- Skotermek i Sunderbyn.
- Boggieskenor och matta välkyld
- Snö i bakre delen av bandtunneln
- Torrt och snöfritt från ljuddämparn fram till sidokylaren i tunneln.
Har efter diskussion med återförsäljare och Yamaha, tillsatt RedLine WaterWetter dock samma problem.

Enligt Yamaha så tänds gul lampa vid 70 grader och den blir röd vid 92 grader och då startar kylfläkten dock säger instruktionshandboken att motorn skall "stängas av när lampan tänds".

Enligt min mening är skotern oanvändbar i skandinaviska förhållanden och i ett slutet system så borde inte kylarvattnet uppnå kokrisk förrän 105-110 grader.

Finns det andra med liknande "Yamaha problem" och har ni hittat någon lösning? (En lösning är naturligtvis att byta skoterfabrikat)
User avatar
Mikael
Moderator
Moderator
Posts: 5408
Joined: 13 April 2006, 21:17
Location: Kalix
Contact:

Re: Yamaha X-ride varm

Post by Mikael »

Montera en riktig tempmätare på skotern.
På min gammel-RX har jag monterat det, jag skiter fullständigt i vad lampan påstår. När den passerar 90 grader så skottar jag upp snö på fotstegen och kör vidare. Under våren så ligger tempen konstant på ca 75 grader eller mer.

Så varför då tända en gul jäkla lampa vid 70 grader kan man ju fråga sig. Dessutom är motorn halvkall då.

På Apexen har jag inte hunnit montera (varit för lat) en tempmätare. Har alla grejjer liggandes. Tänkte ta tag i det i sommar.
Jag har inte haft en enda lampblinkning på överhettning trots stämjärnsföre. Fläkten har varit igång men ingen lampa.

Varför skall fläkten gå igång på din vid 92 om man skall stänga av maskinen vid 92. Då kommer ju fläkten också att stanna så då är fläkten bara en onödig vikt.

Vet du om din fläkt funkar, dvs gården någonsin igång? Kollat säkringarna? Fläkten bör gå igång bra mycket tidigare än 92.

Står det där med 70/92 grader och fläkt i boken eller är det nån ÅF som sagt det?
/Mikael Nordlund - KartMan
Yamaha Apex X-TX MCX290 -11
Yamaha RX Warrior -04
User avatar
Mikael
Moderator
Moderator
Posts: 5408
Joined: 13 April 2006, 21:17
Location: Kalix
Contact:

Re: Yamaha X-ride varm

Post by Mikael »

Hittade en liten grej:
  • You can test the fan when you enter the MODE setup on the speedo gauge.
    You press and hold both buttons on the left side of the gauge down for 10 seconds, the your in the MODE setup.
Lite mer...
  • Change the coolant out first with some quality premix or do a 50/50 mix or if you see cold air temps a lot try 60/40 first. The Yamaha factory coolant is junk..... almost straight coolant. I added a little "water wetter" to my 60/40 mix and it has worked great this year. Have yet to see the temp light and have rode o pure ice for 10-15 miles!
Kan också vara luft i systemet, tydligen också halvvanligt fel.

Gå in på http://www.ty4stroke.com och sedan på Sök och välj FX Nytro Mountain Talk och sök på "Overheating"
/Mikael Nordlund - KartMan
Yamaha Apex X-TX MCX290 -11
Yamaha RX Warrior -04
Janne
Medelmåtta
Medelmåtta
Posts: 37
Joined: 20 October 2008, 13:35
Location: Kristinehamn/Värmland

Re: Yamaha X-ride varm

Post by Janne »

Funderar på att montera en temp-mätare på min Apex, har du några bilder på montaget Mikael ?
På både givarplacering och mätarplacering.
Mvh/Janne
User avatar
Mikael
Moderator
Moderator
Posts: 5408
Joined: 13 April 2006, 21:17
Location: Kalix
Contact:

Re: Yamaha X-ride varm

Post by Mikael »

Har inte kommit så långt ännu. Har mätare+hus men hittar ingen bra plats att montera den. *suck*
/Mikael Nordlund - KartMan
Yamaha Apex X-TX MCX290 -11
Yamaha RX Warrior -04
X-ride
Medelmåtta
Medelmåtta
Posts: 40
Joined: 11 September 2011, 16:43
Location: Who Valley

Re: Yamaha X-ride varm

Post by X-ride »

Just to keep you updated.

Utifrån mitt reklamationsbrev kommer nu återförsäljaren att ta in skotern i mitten av juli. Plocka ner och testa ingående komponenterna såsom "koka termostat" och kolla av temperatursensorer mm. Får säkert nån bra förklaring på de 70 resp 92 graderna samt när kylfläkt skall starta osv....

Återkommer när de gått igenom skoter/kylsystem och funnit bra förklaringar på vad som är problemet samt hur de avser att lösa eller löst, det hela.
User avatar
Mikael
Moderator
Moderator
Posts: 5408
Joined: 13 April 2006, 21:17
Location: Kalix
Contact:

Re: Yamaha X-ride varm

Post by Mikael »

Intressant och höra vad/om de hittar nåt.
/Mikael Nordlund - KartMan
Yamaha Apex X-TX MCX290 -11
Yamaha RX Warrior -04
axis
Avancerad nybörjare
Avancerad nybörjare
Posts: 15
Joined: 12 January 2010, 22:05
Location: Skellefteå

Re: Yamaha X-ride varm

Post by axis »

Hur gick det med din X-ride? Hade vart kul att veta om, och i så fall vad, de hittade.
X-ride
Medelmåtta
Medelmåtta
Posts: 40
Joined: 11 September 2011, 16:43
Location: Who Valley

Re: Yamaha X-ride varm

Post by X-ride »

Skall dela med mig, när jag fått ta del av beskedet. Inlämnad på SALAB i Juli och har sedan dess, inte hört något. Yamaha har inte ens besvarat brevet och då jag själv ringer för status på skotern, så "håller de fortfarande på", har inte hört något sedan mitt samtal i början av september. Nu går det nästan att åka snart så en fungerande maskin är välkommet alternativt så får jag väl shoppa ett fungerande märke för mitt behov. Återkommer......
User avatar
Mikael
Moderator
Moderator
Posts: 5408
Joined: 13 April 2006, 21:17
Location: Kalix
Contact:

Re: Yamaha X-ride varm

Post by Mikael »

Månne varför Nytron har sådana värmeproblem ner Apexen inte alls har det?
/Mikael Nordlund - KartMan
Yamaha Apex X-TX MCX290 -11
Yamaha RX Warrior -04
X-ride
Medelmåtta
Medelmåtta
Posts: 40
Joined: 11 September 2011, 16:43
Location: Who Valley

Re: Yamaha X-ride varm

Post by X-ride »

Så har jag idag fått följande besked;
- Temostat öppnar vid 72 grader
- Kylfläkten startar vid 80 grader
- Lampan tänds vid 95-96 grader.

Och att jag som Yamahakund "får leva med" att temperaturlampan tänds ibland och då göra de åtgärder som jag kan, dvs. hitta lössnsö, öka fart eller helt enektl stanna, tills motorn kallnar.

Yamaha anser inte att det är något fel på denna Yamaha Nytro X-Ride 2012 och har inga förslag till åtgärder. Samtliga tänkbara alternativ förutom ingrepp av ombyggnadskaraktär har snart provats.
- Water Wetter
- Alternativ vatten/glykol blandning
- Säkra luftningen
- Inför denna säsong, ny primärfjäder med lägre start och utgångs tryck. (På egen begäran.)

Slutsatsen blir; Provar en säsong till och fortsätter denna typ av "driftsstörning" att återkomma så att den påverk körningen och att jag får stanna när övriga åker vidare, så avyttras samtliga 3 Yamaha maskiner. Jag tar den ekonomiska smällen för köpa ett skoterfabrikat som förhoppningsvis, går att använda, vilket bevisligen fungerar för mina övriga skoter åkar kamrater.

End of Story!
axis
Avancerad nybörjare
Avancerad nybörjare
Posts: 15
Joined: 12 January 2010, 22:05
Location: Skellefteå

Re: Yamaha X-ride varm

Post by axis »

Vad trist att de inte kunde hjälpa dig. Lite lustigt dock att yamaha inte anser att det är nåt galet att den går varm. Till 2013 har de ju, åtminstone på ttx:en, monterat tunnelkylaren från mtx vilket verkar innebära att dessa problem försvinner.
Yamma666
Medelmåtta
Medelmåtta
Posts: 41
Joined: 16 January 2012, 19:40
Location: Sthlm/Hede

Re: Yamaha X-ride varm

Post by Yamma666 »

Riktigt tråkigt att du inte får hjälp. Om du har vägarna förbi rondellen utanför Ljusdal så lyssna med Yamaha där. De tycker jag visar större intresse för sina kunder än de i Sveg och Funäs
Yamaha RS Venture TF EPS -12
Montana 650t
X-ride
Medelmåtta
Medelmåtta
Posts: 40
Joined: 11 September 2011, 16:43
Location: Who Valley

Re: Yamaha X-ride varm

Post by X-ride »

Det sitter en tunnelkylare "a la MTX" på X-ride, tyvärr är den monterad längst fram istället för att sitta bak när stänklappen, där mattan kastar upp mer snö och enligt Yamaha så är kylsystemsvolymen ca 1 liter mindre på TTX-en.

Visst, passerar Yamaha u "Ljusdalsrondellen" ofta, skall vid tillfälle prata med dom men SALAB har nog såsom återförsäljare gjort vad dom kan utan att Yamaha i Farsta, vill medge att det är ett kvalitetfel på en crossovermodell. Borde ju rimligen kunna användas vid -3 till +5 med isrivare utan att lampan skall medföra körstopp.

Gissar att det skulle gå att hitta en termostat som öppnar tidigare, en givare som startat fläkten tidigare men finns inte vilja från generalagent utan att skjuta över problemet på kund, trots att garantin gäller, så kan man undra vad garantin igentligen ger trygghet för.

Vi har ju genom åren sett generalargenturer för skotermärken, undvikande att ta på sig garantier som uppenbarligen är "fabrikationsbrister". :x
axis
Avancerad nybörjare
Avancerad nybörjare
Posts: 15
Joined: 12 January 2010, 22:05
Location: Skellefteå

Re: Yamaha X-ride varm

Post by axis »

X-ride wrote:Det sitter en tunnelkylare "a la MTX" på X-ride, tyvärr är den monterad längst fram istället för att sitta bak när stänklappen, där mattan kastar upp mer snö och enligt Yamaha så är kylsystemsvolymen ca 1 liter mindre på TTX-en.
Nja, enligt instruktionsboken har m-ride, x-ride och ttx samma mängd kylvätska år 2013. Det är xtx som har mindre kylsystem, ttx är ju den som går under benämningen xtx 1,75 på andra sidan vattnet. xtx har tidigare fått en annan matta med 1,75 tums kammar i sverige tack vara generalagenten som bytt ut originalmattan. Då har man varit tvungna att ta bort de dubbskydd som suttit svetsade i tunneln. Nu när den är byggd från grunden för att ha en matta med 1,75 tums kammar har man istället utgått från tunneln från en mtx som har denna kylare. Om jag har förstått det hela rätt :D

Hur som helst är det dåligt av yamaha att inte ta tag i problemet ordentligt. Nytron har ju funnits sedan 2007 och då borde dylika problem vara ett minne blott fem år senare! Om inte annat borde det inte vara så svårt att få fläkten att starta tidigare. går det inte ta bort automatiken och starta den manuellt med en knapp så man drar igång den så fort motorn upnått arbetstemperatur?
Post Reply