Elektrisk boggidämpare RX 1

Allt om alla skotrar, dock ej GPS relaterad

Moderator: Mikael

Post Reply
veipe
Avancerad nybörjare
Avancerad nybörjare
Posts: 19
Joined: 10 February 2012, 17:32
Location: Skoghall

Elektrisk boggidämpare RX 1

Post by veipe »

Får ej fram symbolen för dämpare till hastighetsmätaren, står ej något i instruktionsboken men har för mig att man ska trycka på mode knappen.
Har kollat el kabeln och den är OK, mätt strömmen fram till dämparen 12 volt verkar finnas. Någom som vet mer om funktionen för dämparen?
JONASA
Ledjägare
Ledjägare
Posts: 27
Joined: 5 February 2007, 22:21
Location: Sävar/Umeå

Re: Elektrisk boggidämpare RX 1

Post by JONASA »

Du har avbrott i den lilla kabeln som går till soleniden på dämparen. Det är bara att lämna in så dom får byta soleniden så du får hel kabel.
Jag har råkat ut för samma. Försök ej själv så du sabbar dämparen. Dämparen kommer i mittenläge då kabeln är av.
veipe
Avancerad nybörjare
Avancerad nybörjare
Posts: 19
Joined: 10 February 2012, 17:32
Location: Skoghall

Re: Elektrisk boggidämpare RX 1

Post by veipe »

Hade den inlämnad för byte av kabel nyligen samt översyn dämpar funktion (läckage olja och gas). Fungerade (ibland) när jag var i Sälen förra veckan men nu i garaget (testning) så vill den ej vara med alls. Glapp i soleniden?
JONASA
Ledjägare
Ledjägare
Posts: 27
Joined: 5 February 2007, 22:21
Location: Sävar/Umeå

Re: Elektrisk boggidämpare RX 1

Post by JONASA »

Byte du den korta kabeln som sitter på dämparen.. Den går till en svart plastklump som är soliniden (spolen) Den skall bytas komplett.. Om den är hel och kabeln till den är hel så skall det fungera. Annars fungerar inte mode knappen.
veipe
Avancerad nybörjare
Avancerad nybörjare
Posts: 19
Joined: 10 February 2012, 17:32
Location: Skoghall

Re: Elektrisk boggidämpare RX 1

Post by veipe »

Hela paketet med soliniden och kabel byttes ut. kabel blev betydligt längre och skyddad med plastslang ca 10-15 cm. Använde även dem gamla gummi propparna på varje sida av slangen för att vara säker på montaget. Har varit i kontakt med firman som gjorde jobbet och dem skulle återkomma med svar men ännu har inget hörts från dem.
Ska montera av dämparen samt lämna in den för kontroll test/mätning kommande vecka.
Monterade ner dämparen och testade kabeln med mätinstrument och signal finns i kretsen (kabel OK). Mode knappen på multidisplayen kanske kass fast den känns vid intryckning levande?
JONASA
Ledjägare
Ledjägare
Posts: 27
Joined: 5 February 2007, 22:21
Location: Sävar/Umeå

Re: Elektrisk boggidämpare RX 1

Post by JONASA »

Skumt! Då borde ju det fungera! Har du ohm mätt kabeln från dämparen som går upp till pluggen som sitter ovanför bakspaken. Så den är hel! Du bör ha 0,3 ohm per kabelpart.
Eller ohm mät soleniden. Att du har ett värde där och ej avbrott i spolen. Lycka till.
veipe
Avancerad nybörjare
Avancerad nybörjare
Posts: 19
Joined: 10 February 2012, 17:32
Location: Skoghall

Re: Elektrisk boggidämpare RX 1

Post by veipe »

Ohm mätning ska göras, bakspaken är väll kopplingsplinten vid backspaken du menar antar jag . Har ej hittat någon annan plint vid syn av kabel härvan.
kabeln till knappen (samma som handtagsvärmen)borde vara ok när värme signal förändring fungerar utmärkt.
JONASA
Ledjägare
Ledjägare
Posts: 27
Joined: 5 February 2007, 22:21
Location: Sävar/Umeå

Re: Elektrisk boggidämpare RX 1

Post by JONASA »

Helt rätt, back ska det va. ;-)
Då det strulat för mig så har det varit kabeln eller solenid som har spökat.
Kanske är garanti på soleniden!
veipe
Avancerad nybörjare
Avancerad nybörjare
Posts: 19
Joined: 10 February 2012, 17:32
Location: Skoghall

Re: Elektrisk boggidämpare RX 1

Post by veipe »

Ska ringa firman på måndag, tack för råden jag har fått.
veipe
Avancerad nybörjare
Avancerad nybörjare
Posts: 19
Joined: 10 February 2012, 17:32
Location: Skoghall

Re: Elektrisk boggidämpare RX 1

Post by veipe »

Dämparen fungerade åter igen vid provning innan den skulle lämnas in till Öhlins i Karlstad för iväg skickning till Uppland Väsby (Öhlins) som ska testa dämparen i provbänk. Jag tror på glapp i solinoden med tanke på att den fungerade ibland.
veipe
Avancerad nybörjare
Avancerad nybörjare
Posts: 19
Joined: 10 February 2012, 17:32
Location: Skoghall

Re: Elektrisk boggidämpare RX 1

Post by veipe »

Ska hämta dämparen imorron (fredag) efter testningen i Upplands Väsby, inget fel har hittats. Spolen verkar OK. Men en reserv dämpare kommer med från Väsby för eventuellt byte om det ej skulle fungera med min egen dämpare efter montering och prov tur under helgen.
veipe
Avancerad nybörjare
Avancerad nybörjare
Posts: 19
Joined: 10 February 2012, 17:32
Location: Skoghall

Re: Elektrisk boggidämpare RX 1

Post by veipe »

Har nog hittat felet med avsaknaden av signal för dämpare. Verkar som att kabel vid soliniden blir klämnd av stoppbandet och tappar på något sätt kontakten.
Kabel går uppåt mot mattan så frågan är om den går att vinkla om 180' så att kabeln kommer nerifrån istället? O-rings tätning finns innanför plasthuven om jag minns rätt. Hur dem testade dämparen i Väsby kan man ju undra? Reklamation på testnings jobbet blir det i alla fall.
veipe
Avancerad nybörjare
Avancerad nybörjare
Posts: 19
Joined: 10 February 2012, 17:32
Location: Skoghall

Re: Elektrisk boggidämpare RX 1

Post by veipe »

Ny spole kom men var av fel sort så jag fick låna reserv dämparen som kom tillsammans med den testade dämparen som reserv. Kabel är monterad neråt (annars uppåt mot olje/gas behållaren) får se om det fungerar bättre eller ger mer utrymme mot stoppremmen. Test av dämparen blir till veckan i Sälen.
Ny solinod/spole med längre kabel är beställd och ska monteras i dämparen. Mycket krångel av kabel brott har der varit i alla fall.
veipe
Avancerad nybörjare
Avancerad nybörjare
Posts: 19
Joined: 10 February 2012, 17:32
Location: Skoghall

Re: Elektrisk boggidämpare RX 1

Post by veipe »

Åter igen har kabeln gått av till boggi dämparen efter körning vid polcirkeln i Finland. Kabeln fastsatt enligt beskrivning i yamahas instruktionsbokstillägg så frågan är om det är fastfrysen isklump som är boven i dramat och gör att kabeln dras med vid fjädring? Eller ska kabel skyddas med gummislang en längre bit mot chassit?
JONASA
Ledjägare
Ledjägare
Posts: 27
Joined: 5 February 2007, 22:21
Location: Sävar/Umeå

Re: Elektrisk boggidämpare RX 1

Post by JONASA »

Ja isbildning blir det lätt på kabeln. Jag var väldigt noga att rengöra när körningen var klar för dagen. STORA isklumpar satt ofta fast på kabeln. Det räddade nog den.
Post Reply