Möjlighet till plantage i gps:en?

Lite av varje kring kartor, leder, gpsspår (tracks), waypoints (landmärken) och rutter.

Moderator: Mikael

Post Reply
Martin_80
Avancerad nybörjare
Avancerad nybörjare
Posts: 10
Joined: 2 September 2009, 14:08
Location: Västerås

Möjlighet till plantage i gps:en?

Post by Martin_80 »

Hej,

Som säkert alla vet ses skoteråkning och friåkningen som nått onödigt och negativt, motiveringarna till totalt skoterförbud bland "hatarna" är många bland annat att det förstörs plantor för skogsägarna. Jag förstår deras ilska men som lössnöfantast är det inte alla gånger så lätt att se eller komma på tanken att det kan vara planterat man är ju så inne och lite speedad i det man gör... Jag läste på forumet på snowmobile om en skogsägare som satt upp en 1x1m stor skylt där det stod skoterförbud, det är ju jätte bra så länge man kommer från rätt håll så att man ser skylten och är området stort blir det många skyltar...

Jag kom att tänka på skoterledskartan och om det kanske kan finnas nån möjlighet att på sikt få till ett register där skogsägare kan gå in och meddela att området är planterat. Detta läggs sedan in i skoterkartan. Då blir lättare för oss som iaf vill sköta oss att göra det.

Vet inte skogsvårdstyrelsen om var det avverkas och planteras?

Vet inte riktigt hur det skulle gå till eller om det ens är möjligt. Jag tror det är en funktion som många skulle ha glädje av både skoteråkare och markägare = fler nöjda och glada istället för mer och mer förbud.
User avatar
Mikael
Moderator
Moderator
Posts: 5408
Joined: 13 April 2006, 21:17
Location: Kalix
Contact:

Re: Möjlighet till plantage i gps:en?

Post by Mikael »

Tanken är bra men jag tror att det blir en administrativ mardröm. Finns typ hur många planteringar som helst.
Man kan mer eller mindre räkna med att där det inte är skog/myrmark så är det en plantering.

Få markägare vet egentligen hur deras skifte är med koordinaterna.
Man får tänka på att de flesta skogsägare hör till den något äldre generationen som inte är så himskans på när det gäller datorer.

Som sagt, bra ide, men jag vet inte hur man skall
/Mikael Nordlund - KartMan
Yamaha Apex X-TX MCX290 -11
Yamaha RX Warrior -04
Martin_80
Avancerad nybörjare
Avancerad nybörjare
Posts: 10
Joined: 2 September 2009, 14:08
Location: Västerås

Re: Möjlighet till plantage i gps:en?

Post by Martin_80 »

Jag tänker så här. Antingen vet nån myndighet att det har planterats eller så vet skogsägarna att nu har jag planterat och då ska jag rapportera det till nån myndighet så att det sedan kan uppdateras i skoterkartan. Jag förstår att detta jobb inte är möjligt att genomföra med ett fåtal man utan att det krävs flera. Eftersom det verkar vara ett sånt problem iaf när man läser kommentarerna till skoterrelaterade artiklar så kanske det finns intresse från myndighetshåll att försöka få till ett sånt här system.

Eller att man når ut till skogsägare som får betala en liten slant till "Skoterledskartan AB" som då lägger in det plus att det finansieras av försäljningen av kartorna. Gör business av det helt enkelt.

Vad vet jag bara kastar ut mig lite :)

Tänkte bara nämna det här och få igång tankegångarna så kanske nån kommer på nått.
User avatar
65nord
Ledjägare
Ledjägare
Posts: 103
Joined: 19 April 2006, 15:33
Location: Luleå
Contact:

Re: Möjlighet till plantage i gps:en?

Post by 65nord »

Tanken tycker jag är god, men som skogsbruket fungerar idag så kan man förutsätta att om något ser ut som ett hygge, så är det också plantor på hygget även om det inte syns ovanpå snön.
Eller om man vill förenkla resonemanget: Ser det ut att vara ett hygge, så kan man utgå från att det är det ett hygge med plantor och låta bli att köra där - även om det kliar i lössnötarmen...
Martin_80
Avancerad nybörjare
Avancerad nybörjare
Posts: 10
Joined: 2 September 2009, 14:08
Location: Västerås

Re: Möjlighet till plantage i gps:en?

Post by Martin_80 »

Jag förstår men problemet är när man kommer farandes man är inne i sitt och det är svårt att se om det är myr eller plantor under snön. Det är inte så självklart alla gånger och dom gångerna det inte syns så tydligt (plantorna sticker upp ur snön) så tror jag det är lätt att inte tänka sig för och bara njuta vidare av pudret. Jag tycker inte att det är så självklart alla gånger men sen måste jag själv också bli bättre på att tänka mig för. Jag vill inte förstöra för andra men åkningen är för mig så pass njutningsfull att jag helt försvinner nån annanstans men skulle jag se det på GPS:en så har jag iaf ett hjälpmedel.
runte
Ledjägare
Ledjägare
Posts: 358
Joined: 13 May 2008, 09:16
Location: Sävast

Re: Möjlighet till plantage i gps:en?

Post by runte »

Möjligt att jag alltid vistas i "konstiga områden" men har aldrig haft problem med att se om det är en myr/sjö eller ett kalhygge och sen är det ju så att även på ett icke planterat kalhygge så spirar det små plantor
Så egentligen är det ganska lätt, men kör inte över ett kalhygge såvida att det inte finns en markerad led att följa
Garmin 45
Garmin Nuvi 55
Locus Map
Garmin Tread 8"
Skidoo Expedition Sport
Post Reply