Ominstallation av skoterledskarta

Frågor/problem kring installation och uppdateringar.

Moderator: Mikael

Post Reply
Ronald
Nybörjare
Nybörjare
Posts: 2
Joined: 29 October 2013, 21:06

Ominstallation av skoterledskarta

Post by Ronald »

Halloj!

Jag tror att jag behöver ominstallera min skoterledskarta.
Jag har mixtrat med detta och tror att jag har lyckats installera hela tre skoterledskartor i min gps (?) - är detta möjligt?

Försökte använda programmet TYP hantering för att ändra färg på skoterlederna från röd till gul och stötte på patrull. Läste här på forumet att eventuellt kunde problemet vara en felaktig installation. Jag skulle vilja fixa till så att jag bara har en korrekt installerad skoterledskarta i m in gps. Hur går jag tillväga?

Mvh,
Ronald
User avatar
Mikael
Moderator
Moderator
Posts: 5408
Joined: 13 April 2006, 21:17
Location: Kalix
Contact:

Re: Ominstallation av skoterledskarta

Post by Mikael »

Felet du gjort är att du har markerat alla kartorna i Skoterledskartan och sedan överfört till GPSen.
Då tror GPSen att det är olika kartor fast det är från samma karta.
Orsaken till det är att vissa kartor är bakgrunder och andra inte.

Dvs, lederna, 6969697x blir en karta i GPSen.
Bakgrunderna, dvs Bakgrund Finland osv. blir en annan.
Förbudsområdena blir en tredje.

För att fixa det, välj endast själva lederna, dvs 6969697x kartorna och överför till GPSen. Då kommer dne skriva över den tidigare Skoterledskartan.

Kom ihåg att ta ut eventuellt original Friluftskartaminneskort innan du börjar.

Samkör du inte med Frilufts skall du givetvis ta med bakgrunderna från Skoterledkartan, då får du 2 likadana kartor i GPSen.

Förbudsområderna är det väldigt få GPSmodeller som kan hantera så undvik dem.
/Mikael Nordlund - KartMan
Yamaha Apex X-TX MCX290 -11
Yamaha RX Warrior -04
Ronald
Nybörjare
Nybörjare
Posts: 2
Joined: 29 October 2013, 21:06

Re: Ominstallation av skoterledskarta

Post by Ronald »

Tack!
Mikael wrote:För att fixa det, välj endast själva lederna, dvs 6969697x kartorna och överför till GPSen. Då kommer dne skriva över den tidigare Skoterledskartan.
Ok. Jag tror att jag samkör med friluftskartan så det betyder att jag kommer i slutändan ha minst två kartor installerade, antar jag...

Edit: påverkar det hur lederna och rutter markeras i GPS:n. Just nu ser det ut som jag har två olika färger, röd för skoterlederna och rosa för min inlagda rutt - det är bara det att den rosa ligger under den röda...
User avatar
Mikael
Moderator
Moderator
Posts: 5408
Joined: 13 April 2006, 21:17
Location: Kalix
Contact:

Re: Ominstallation av skoterledskarta

Post by Mikael »

Samkör du med Frilufts så skall du endast markera de kartor som heter 6969697x och do skall du endast ha 1 skoterledskarta i GPSen.
När det gäller att rutten hamnar under kartan så är det den berömda Zumo-buggen.

Använd TYP-hanteringasprogramemt och ändra ledernas färg till någon av de semitransparenta färgerna. Skicka sedan om 6969697x-kartorna till GPSen. Då kommer du se rutten 'genom' leden samt att rutten kommer synas på varsin sida om leden.
/Mikael Nordlund - KartMan
Yamaha Apex X-TX MCX290 -11
Yamaha RX Warrior -04
Post Reply