Konstiga färger Garmin Montana/Friluftskartan

Frågor, problem och annat rörande GPSn

Moderator: Mikael

Post Reply
simnil
Avancerad nybörjare
Avancerad nybörjare
Posts: 10
Joined: 7 July 2011, 09:35
Location: Malå

Konstiga färger Garmin Montana/Friluftskartan

Post by simnil »

Hej. Far min har en Montana på skotern men den är jävligt svår att tyda, särskilt i dagsljus och under körning. Problemet är att om man kikar rakt på skärmen så blir färgskillnaden mellan sjö och mark nästan ingen alls, typ ljus blågrå mot aningens lite mindre ljus blågrå.
Vinklar man skärmen så man ser i 45-60 graders vinkel mot skärmen så ändras färgerna så man ser klockrent.

Har googlat lite och tydligen ska det gå att gå i programfilen på kartorna och ändra något man sak jag ge mig på det krävs det en jävligt bra steg för steg-beskrivning.

Någon som har några tips annars? (eller länk till bra beskrivning på EXAKT hur jag ska göra). Som det är nu är GPSen i princip värdelös.
User avatar
Mikael
Moderator
Moderator
Posts: 5408
Joined: 13 April 2006, 21:17
Location: Kalix
Contact:

Re: Konstiga färger Garmin Montana/Friluftskartan

Post by Mikael »

Antar att du har Friluftskartan V5. Enligt mig så har Friluftskartan V3 den bästa färgkontrasten. Sedan har det gått utför.

Det finns tricks för att ändra på det men det är allt annat än lätt. Då V5 endast kommer på SDkort så måste man in och ändra inne i IMG-filen.
Dvs, först extrahera den stora IMG-filen så alla underliggande filer syns.
Då kommer man åt TYP-filen och det är den man ändrar i för att få fram fina klara färger.
Efter det så slår man ihop alla filer tillbaka till IMG-filen och lägger tillbaka den på samma SDkort.

Bör tilläggas att kunnande inom Garmins kartformat är en stor fördel, samt backup av originalfilen. :)
/Mikael Nordlund - KartMan
Yamaha Apex X-TX MCX290 -11
Yamaha RX Warrior -04
simnil
Avancerad nybörjare
Avancerad nybörjare
Posts: 10
Joined: 7 July 2011, 09:35
Location: Malå

Re: Konstiga färger Garmin Montana/Friluftskartan

Post by simnil »

Lät precis som att jag ska ge fan i att försöka göra om kartfilen.
Meeen det skulle kunna gå gräva fram en äldre kartversion om det turas. Dom är ändå bara ute på fjället och kör så ingenting där har ändrats nämnvärt sen senaste istiden =)
simnil
Avancerad nybörjare
Avancerad nybörjare
Posts: 10
Joined: 7 July 2011, 09:35
Location: Malå

Re: Konstiga färger Garmin Montana/Friluftskartan

Post by simnil »

Utifall att någon annan är intresserad. Fick tag i och la in en jättegammal friluftskartan Pro och då fungerade det och såg jättebra ut. Färgerna blev som dom ska vara.

Dom terränginslag som Far och Mor mina är intresserade har ändå inte ändrats sen istiden så om kartan är ett par år gammal spelar ingen roll =)
HMR
Kung
Kung
Posts: 203
Joined: 2 January 2009, 11:42
Location: Österlen, Scania, Sweden

Re: Konstiga färger Garmin Montana/Friluftskartan

Post by HMR »

Hördududu Nordlund. Inte är det väl så svårt att fixa till FPv4 eller FPv5 med bättre tydlighet? Jag har gjort typ-filer för MC & ATV. Runar har för skoterspår, andra har för MTB.

Har inte du fixat till något som passar ihop med skoterledskartan? Dvs som ger tydlig terränginfo och samtidigt lyfter upp dina leder? Borde kunna paketeras inkl en procedur som uppdaterar det inköpta minneskortet med både typfil till Fri Pro och skoterledskartan. Väl?

:) HMR
HMR
Montana, GPSMAP 278, Nüvi 760, eTrex HCx, Nüvi 765, Street Pilot on Android
User avatar
Mikael
Moderator
Moderator
Posts: 5408
Joined: 13 April 2006, 21:17
Location: Kalix
Contact:

Re: Konstiga färger Garmin Montana/Friluftskartan

Post by Mikael »

Jag vill inte göra något som ändrar på ett originalkort. Går något fel så får jag ersätta det. :)

Med det sagt så har min Frilufts tydligare färger än original, dvs vattnet är blått, skogen är grön osv.
Finns olika sätt att göra det, enklast är att ta ut TYPfilen från kortets IMG-fil, ändra färgerna och sedan skapa en IMG-fil och lägga på internminnet. Då blir det prioriterat och TYP-filen på kortet kommer inte användas.

Eller så bygger man om hela kortets IMG-filen med sin egna TYP-fil...

Allt beror på vilka kunskaper man har.

Sådant piller får en användare själv fixa, börjar jag med sådant så blit allting mer komplicerat, finns olika versioner, nedladdade kartor direkt till GPS osv så mycket kan gå snett. Dessutom kan då Garmin börja titta snett på mig vilket är onödigt.
/Mikael Nordlund - KartMan
Yamaha Apex X-TX MCX290 -11
Yamaha RX Warrior -04
Post Reply