Hur göra fler spår till ETT

Lite av varje kring kartor, leder, gpsspår (tracks), waypoints (landmärken) och rutter.

Moderator: Mikael

Post Reply
hingstin
Avancerad nybörjare
Avancerad nybörjare
Posts: 14
Joined: 21 March 2011, 11:40
Location: Nykarleby

Hur göra fler spår till ETT

Post by hingstin »

Hejsan
Har i Många års tid tänkt sända inSpår från våra skoterleder i Österbotten till dig..
Samt att jag även skulle villa ha endast ett spår eller ett par.

Om jag kört en led o så kör jag en annan så det blir tex en t korsning eller om leden slutar vid en återvänds gränd. hur gör jag då?
Spåret får ju mer än 2 ändpunkter.. start stop på flere ställen..
Försökte i Basecamp använda Edit > advanced-> join track..
och ja det "joinar" ju dom..men drar ju ett "extra sträck" mellan 2 av ändpunkterna... :(
Blir ju samma som att copy / paste från ett spår till ett annat..
Finns de nå sätt att ha spåren med flere "lösa ändar" ?
exempel-track.JPG
Här i exempel bilden med ett track till höger o ett till vänster , Så "adderas" ju "punkt 030" till
(hela linjen som går under texten fastighet gränsen)
HAr man många återvändsgränder. får man ju en massa raka streck kors o tvärs...
Hur göra...?
~G
User avatar
Mikael
Moderator
Moderator
Posts: 5408
Joined: 13 April 2006, 21:17
Location: Kalix
Contact:

Re: Hur göra fler spår till ETT

Post by Mikael »

Hej!
Du behöver inte lägga ihop spåren, det gör inget om det är en skarv i en korsning. Om du vill så kan du klippa av spåren om det går fram och tillbaka och sedan ta bort "dubbletten".
Lägga ihop spår är ett stort jobb i Basecamp.

Du kan skicka spåren till mig (mikael@kartman.se) så kan jag se hur det ser ut, klipp gärna bort spår som inte är efter skoterled.
/Mikael Nordlund - KartMan
Yamaha Apex X-TX MCX290 -11
Yamaha RX Warrior -04
hingstin
Avancerad nybörjare
Avancerad nybörjare
Posts: 14
Joined: 21 March 2011, 11:40
Location: Nykarleby

Re: Hur göra fler spår till ETT

Post by hingstin »

Men kan man ha flera "spår stumpar" ett här o ett där i samma uat n att de är sammanlänkade...?
I exemplet jag hade beskrivt nu så koplades dom ju igop med ett sträck "fågelvägen till nästa "spår"..?

Jag skulle ju vilja kunna ta fram ett spår på GPs.en fast det då är som flere "korta spår" här o där på kartan är det möjligt..?
Eller om jagvill dela dom med en kompis.. Så skulle jag ju gärna sänada ett spår där alla "delspåren " är med i stället för att ha en för staräcka A-B o ett för Sträcka C-D att de kan va sparade under samma "spår"...

Kan ju finnas massor med T-korsningar. då man smmanbinder spåren eller kopierar in Punkter från ett annat vill det ju alltid börja /dra ett extra streck från en befintlig endpoint, fast man vill att det tillagda ska börja som en T-korsning...

Här som ex. Joinar jag nu dessa spår :
Spår-002-001
Spår-003
Så drar ju Basemap ut ett"extra" streck " vid den rödsträckade linjen om jag trycker ok.. och de blir ju knas...
Går den att dölja eller på nå sätt "kapa" utan att det dras ihop på nå annat ställe
spår_003.JPG
spår_002-001.JPG
Spår-joined.JPG
Post Reply