Blir så irri, måste lufta lite

Moderator: Mikael

Post Reply
User avatar
Andreas
Site Admin!
Site Admin!
Posts: 372
Joined: 13 April 2006, 21:06
Location: Kalix
Contact:

Blir så irri, måste lufta lite

Post by Andreas »

Jag är emot alkohol på skoter (emot fordon+alkohol över huvudtaget), tro inte annat, men...

Vägverket skall testa alkolås på skoter:
http://www.op.se/parser.php?level1=2&level2=6&id=771827
(Vem skall betala kalaset, och hur skall det gå när man fastnar, blåsa i ett f*rbannat plaströr varje gång man skall försöka ta sig loss?)

Alkolås på båtar:
Skulle inte ens komma på tanken, tydligen...

Vad ligger skilnaden här? De bestämmande makterna äger båt, hittar ingen annan faktor

Straffnivå alkohol på fordon:
0.2 promille: Bil, motorcykel, traktor, moped, lastbil.

Fri framfart utan definierade gränser
1.0 promille + fara för annan: Båt. (VAFAN!)

Vad ligger skilnaden här? DE bestämmande makterna äger båt, hittar ingen annan faktor

Moderaterna vill inte ha låg straffnivå på båttrafiken, då det inte är så tät trafik, förumtom i farlederna.
Citat: " I farlederna är det tät trafik, men ofta kör båtarna i insjöar och längs kusten, där är det inte tät trafik, och då behöver man inte vara lika sträng vad gäller alkoholgränsen"
Få se nu, skotrar kör ofta i insjöar och längs kusten, ingen skillnad där inte

Annat citat: "Båten anses som en bostad, och i den egna bostaden skall man få dricka alkoholhaltiga drycker, och om en olycka inträffar måste man kunna ta sig iland"
Vad händer i en husbil/husvagn om en olycka sker?



Fakta kring antalet dödsolyckor:

Skoter - Döda: 11
Fakta: www.snofed.se

Båt - Drunkning: 38
Fakta: www.sls.a.se
Andreas Nordlund - System developer - Develops with many tools, but mostly using the keyboard.
---
Yamaha RX-Warrior -06 (fullsmeckad med Öhlinare)
Image
User avatar
65nord
Ledjägare
Ledjägare
Posts: 104
Joined: 19 April 2006, 15:33
Location: Luleå
Contact:

Post by 65nord »

Enligt sjöfartsverket så omkom 30 personer i 75 allvarligare fritidsbåtsolyckor 2004
Källa: http://www.sjofartsverket.se/templates/ ... _4267.aspx

Enligt SNOFED (som agerar som en myndighet och inte en intresseorganisation) så har 7 personer hittills omkommit i skoterolyckor denna säsong.

Siffrorna talar väl sitt tydliga språk, det är tur att våra skattemedel används på bästa sätt för medborgarnas bästa och där de gör mest nytta per skattekrona (ironi). Suck.


Edit såg att Andreas siffror skiljer från de jag hittade, det är dock inte det som jag vill belysa, det är hur galet våra skattepengar används. Det är helt klart lättare att införa restriktioner för snöskotrar än för fritidsbåtar. Tack för det SNOFED. Verkligen bra jobbat av vår egen intresseorganisation!
User avatar
Andreas
Site Admin!
Site Admin!
Posts: 372
Joined: 13 April 2006, 21:06
Location: Kalix
Contact:

Post by Andreas »

Det är dags att göra något åt detta problem, jag vill påstå att detta borde kunna klassas som "hobby" diskriminiering eller liknande...

Siffrorna som jag hittade belyste endast drunkningsolyckor från fritidsbåt år 2006, se länk: http://www.sls.a.se/upload/362/Drunknade%202006.pdf
(Se bild för utrag ut pdf dokumentet)


Vad gäller skoterolyckorna, så belyses dessa väldigt fint och tydligt så ingen kan ungå att se dessa. Olyckorna är en av 6 STORA rubriker på Snofed. (Tack Snofed för att ni tar fram olyckorna som de största händelserna i skotervärlden :( )
Se länk för statistik: http://www.snofed.org/kpxt/cgibin/expolyck.cgi
(Se bild, för att slippa hoppa till snofed, för dit vill vi inte med vilje)
Attachments
Båtolyckor
Båtolyckor
olycka.jpg (61.22 KiB) Viewed 5958 times
Skoterolyckor
Skoterolyckor
skoter.jpg (47.72 KiB) Viewed 5958 times
Andreas Nordlund - System developer - Develops with many tools, but mostly using the keyboard.
---
Yamaha RX-Warrior -06 (fullsmeckad med Öhlinare)
Image
User avatar
ranchn
Ledjägare
Ledjägare
Posts: 332
Joined: 5 November 2006, 20:05
Location: Hällnäs

Post by ranchn »

Jag håller med föregående talare. Ett dåligt gjenomtänkt förslag.

Men jag kan förstå tanken bak detta. I nyheterna i dag sade de att i 2 av 3 olyckor är det alkohol inblandat. Det betyder ju att... Är du ute och kör nykter så är de två nästa du möter påverkad av alkohol. Låter skrämmande, men alkolås är inte rätt väg.
Mvh ranchn
User avatar
Andreas
Site Admin!
Site Admin!
Posts: 372
Joined: 13 April 2006, 21:06
Location: Kalix
Contact:

Post by Andreas »

ranchn wrote:Det betyder ju att... Är du ute och kör nykter så är de två nästa du möter påverkad av alkohol. Låter skrämmande...
Njae, det skulle också innebära att alla ni tre skulle vara med i en olycka innan dagen var slut. Jag hajjar tanken dock... :)


Egentligen är det ganska enkelt att förstå varför det beslutas en massa konstiga saker som berör vår hobby:

1. De som bestämmer regler för snöskotrar sitter och käkar muffins och kaffe i en lokal i vår huvudstad. Att besluta om snöskotrar rör dom inte i rygger... förutom...
2. ...När dom skall på semester i fridfulla norrland och/eller fjällvärden så vill dom ha tyst och lungt. Inga skotrar som kan störa friden.
3. Dom törs inte lägga regler på båttrafiken, för då jävlas dom med sig själva och grannen...
Andreas Nordlund - System developer - Develops with many tools, but mostly using the keyboard.
---
Yamaha RX-Warrior -06 (fullsmeckad med Öhlinare)
Image
User avatar
Mikael
Moderator
Moderator
Posts: 5408
Joined: 13 April 2006, 21:17
Location: Kalix
Contact:

Post by Mikael »

Dessutom:
Skotrarnas branchorganisation Snofed är helt emot skoterkörning och gör allt för att skotern skall ses som ett hot mot svenska välfärden.
/Mikael Nordlund - KartMan
Yamaha Apex X-TX MCX290 -11
Yamaha RX Warrior -04
User avatar
Andreas
Site Admin!
Site Admin!
Posts: 372
Joined: 13 April 2006, 21:06
Location: Kalix
Contact:

Post by Andreas »

Årets dödsfall:

* (1) En man omkom när han, på svag is, gick igenom med sin snöskoter.

* (1) En snöskoter, med två personer på, påkördes bakifrån och en ung kvinna avled av skallskadorna hon ådrog sig i kollisionen. Övriga inblandade skadade sig lindrigt men chockades svårt.

* (1) Man påträffades död bredvid sin snöskoter. Det är oklart om dödsfallet inträffat pga olycka eller sjukdom.

* (1) Skoterföraren, en ung man, åkte skoter på Utteråns is, föll av sin skoter och avled.

* (1) Snöskoterförare körde av okänd anledning av skoterleden och krockade mot en sten. Förare och passagerare kastades av snöskotern. Föraren avled och passageraren bröt armen.

* (2) Två män drunknade när snöskotern de två färdades på gick genom isen.

* (1) En 75-årig man befaras ha drunknat i samband med snöskoterkörning på Ångermanälven. Mannen är försvunnen men hans snöskoter har hittats på botten av älven.

* (1) En person drunknade när snöskotern denne färdades på gick genom isen.

Sammanfattning:
Med isdubbar, hjälm och flytoverall hade troligen 7 liv kunnat sparas.
Med alkolås hade kanske kanske 2-3 liv kunnat räddats.
Med sunt förnuft hade 8 liv kunnat sparas?
Med bättre sjukvård hade en kunnat sparas?
Med mer poliser ute på spåret skulle nåågra liv kunna sparas.

Jag vill påstå att utbildning och sunt förnuft samt att polisen syns ute i spåren skulle spara mer liv än en liten dosa.

Alkolåset är en "ersättare" för poliser som inte kommer fungera. Nästa steg är väl att montera en GPS sändare som skickar ut signaler till Polisen när skotern färdas för fort. Sedan har vi det härliga storebrorssamhället där vi är kontrollerade av maskiner 100% av dygnet.
Andreas Nordlund - System developer - Develops with many tools, but mostly using the keyboard.
---
Yamaha RX-Warrior -06 (fullsmeckad med Öhlinare)
Image
User avatar
65nord
Ledjägare
Ledjägare
Posts: 104
Joined: 19 April 2006, 15:33
Location: Luleå
Contact:

Post by 65nord »

Andreas wrote:Årets dödsfall:

* (1) En man omkom när han, på svag is, gick igenom med sin snöskoter.

* (1) En snöskoter, med två personer på, påkördes bakifrån och en ung kvinna avled av skallskadorna hon ådrog sig i kollisionen. Övriga inblandade skadade sig lindrigt men chockades svårt.

* (1) Man påträffades död bredvid sin snöskoter. Det är oklart om dödsfallet inträffat pga olycka eller sjukdom.

* (1) Skoterföraren, en ung man, åkte skoter på Utteråns is, föll av sin skoter och avled.

* (1) Snöskoterförare körde av okänd anledning av skoterleden och krockade mot en sten. Förare och passagerare kastades av snöskotern. Föraren avled och passageraren bröt armen.

* (2) Två män drunknade när snöskotern de två färdades på gick genom isen.

* (1) En 75-årig man befaras ha drunknat i samband med snöskoterkörning på Ångermanälven. Mannen är försvunnen men hans snöskoter har hittats på botten av älven.

* (1) En person drunknade när snöskotern denne färdades på gick genom isen.

Sammanfattning:
Med isdubbar, hjälm och flytoverall hade troligen 7 liv kunnat sparas.
Med alkolås hade kanske kanske 2-3 liv kunnat räddats.
Med sunt förnuft hade 8 liv kunnat sparas?
Med bättre sjukvård hade en kunnat sparas?
Med mer poliser ute på spåret skulle nåågra liv kunna sparas.

Jag vill påstå att utbildning och sunt förnuft samt att polisen syns ute i spåren skulle spara mer liv än en liten dosa.

Alkolåset är en "ersättare" för poliser som inte kommer fungera. Nästa steg är väl att montera en GPS sändare som skickar ut signaler till Polisen när skotern färdas för fort. Sedan har vi det härliga storebrorssamhället där vi är kontrollerade av maskiner 100% av dygnet.
Det pågår en debatt på www.kuriren.nu om alkolås på skoter. Skicka detta inlägg dit - det är så bra skrivet och sammanfattat!
User avatar
Andreas
Site Admin!
Site Admin!
Posts: 372
Joined: 13 April 2006, 21:06
Location: Kalix
Contact:

Post by Andreas »

Fixat, men moderatorerna på Kuriren verkar inte vilja publicera den...
Andreas Nordlund - System developer - Develops with many tools, but mostly using the keyboard.
---
Yamaha RX-Warrior -06 (fullsmeckad med Öhlinare)
Image
User avatar
65nord
Ledjägare
Ledjägare
Posts: 104
Joined: 19 April 2006, 15:33
Location: Luleå
Contact:

Post by 65nord »

Hmmm...redaktionen på Kuriren vill kanske inte ha en nyanserad debatt? De kanske tänkt driva en hatkampanj mot skotrar och styr därför vad de vill ha publicerat?
Återstår att se om det kommer någon uppföljningsartikel på temat "förbjud skotrarna"....eller "majoriteten av läsarna vill ha ytterligare skoterrestriktioner!"....

Jag kommer ihåg när Erling Wälivaara (kd) skrev en motion till riksdagen som gick ut på att regnumret skulle vulkas in i skotermattorna så man skulle kunna se vem som kört var. Dessutom hade han mage att påstå att det redan var verklighet i Kanada och Finland. Suck....jag blir bara less över alla felaktigheter och personligt tyckande bland folk som får utrymme i media och som dessutom påstår sig ha objektiva fakta som grund för sin argumentation.
User avatar
Andreas
Site Admin!
Site Admin!
Posts: 372
Joined: 13 April 2006, 21:06
Location: Kalix
Contact:

Post by Andreas »

Jag skrev två stycken inlägg, men bara ena blev publicerat, vilket verkar vara lite mysko.
Det är nog som du säger, 65NOrd, att dom inte vill ha en nyanserad debatt.

Följande inlägg gick igenom:

Andreas (12/4 16:09) Nytt!
Det är vansinne att inte alla motorbaserade fortskaffningsmedel inte hanteras med samma lagar och förordningar.
Jag vill gärna se att bilar, lastbilar, båtar, skotrar, motorcyklar, traktorer och alla andra fortskaffningsmedel har samma alkohollås, och jag ser framför allt att alla fortskaffningsmedel lyder under samma alkohollagar.
Andreas Nordlund - System developer - Develops with many tools, but mostly using the keyboard.
---
Yamaha RX-Warrior -06 (fullsmeckad med Öhlinare)
Image
User avatar
Mikael
Moderator
Moderator
Posts: 5408
Joined: 13 April 2006, 21:17
Location: Kalix
Contact:

Post by Mikael »

Kladdade om Antes inlägg lite och testade att skicka in den igen.
Jag tog bort 'storebrors'-meningen och la till lite annat.
/Mikael Nordlund - KartMan
Yamaha Apex X-TX MCX290 -11
Yamaha RX Warrior -04
User avatar
Andreas
Site Admin!
Site Admin!
Posts: 372
Joined: 13 April 2006, 21:06
Location: Kalix
Contact:

Post by Andreas »

...Hmmm... INget av dessa kom in, jag tycker det liknar censur...!
Andreas Nordlund - System developer - Develops with many tools, but mostly using the keyboard.
---
Yamaha RX-Warrior -06 (fullsmeckad med Öhlinare)
Image
User avatar
Mikael
Moderator
Moderator
Posts: 5408
Joined: 13 April 2006, 21:17
Location: Kalix
Contact:

Post by Mikael »

Jag fick detta till svar:

Det här inlägget är för långt och har för övrigt skickats in av flera än du.
Du måste kapa det på hälften för att det över huvud taget ska kunna komma
med.

Jag svarade med:

Om jag skall kapa inlägget till hälften så försvinner tyvärr för mycket
fakta och inlägget skulle inte ge något till debatten.

Fick då till svar:

Det är alltså praktiskt omöjligt på grund av tekniska orsaker att få med ett sådant här långt inlägg. Jag föreslår att du skickar det till friaord@kuriren.com, så får Roland Johnsson, redaktören för papperstidningens friaordsida, ta hand om det.
/Mikael Nordlund - KartMan
Yamaha Apex X-TX MCX290 -11
Yamaha RX Warrior -04
User avatar
ranchn
Ledjägare
Ledjägare
Posts: 332
Joined: 5 November 2006, 20:05
Location: Hällnäs

Post by ranchn »

Väntar med spänning på uppföljning i detta.

Det hela känns som toppstyrning och censur.
Mvh ranchn
Post Reply