Skoterledskartan förskjuten mot bakgrundskartan

Frågor, problem och annat rörande GPSn

Moderator: Mikael

Post Reply
FruSkalman
Nybörjare
Nybörjare
Posts: 1
Joined: 8 March 2020, 15:34

Skoterledskartan förskjuten mot bakgrundskartan

Post by FruSkalman »

Hej!

Har letat på nätet och i detta forum men har inte lyckats hitta någon lösning på mitt problem. Ställer därför frågan här.
Har ett problem med skoterledskartan i Garmin BaseCamp. Skoterledskartan är förskjuten i för hållande till bakgrundskartan bitvis nästan 1 mil. Har försökt med att byta till olika koordinatsystem men det blir ingen skillnad. Är det någon som har stött på detta och vet hur man löser det?

I GPS:en (Zumo 590) verkar skoterlederna ligga någorlunda rätt. När man sedan tittar på rutten som man åkt så är rutten utritad vid sidan om leden. Detta trots att vi åkt på skoterleden.

Kan någon tala om för mig hur jag ska ställ in GPS/BaseCamp för att det ska fungera bra? Typ koordinatsystem och liknande. Observera att jag är ett blåbär på detta med GPS och kartor. Behöver alltså en förklaring "for dummys". :mozilla_smile:

/Gunilla
User avatar
Lynx driver
Nybörjare
Nybörjare
Posts: 5
Joined: 9 February 2020, 21:31

Re: Skoterledskartan förskjuten mot bakgrundskartan

Post by Lynx driver »

problemet att GPSen inte följer skoterledskartan: Man kan kolla om GPSen är frisk och visar rätt position. Det finns något som heter stompunkt och det är en plats som är noggrant uppmätt.
Här hittar du en stompunkt där du bor,https://stompunkt.lantmateriet.se/ Zooma in och välj en av dom röda som har har bättre precision än dom blå.
Position och noggrannhet står i listan till vänster och även hur den är uppmärkt. Lägg din GPS vid stompunkten och vänta en kvart. Jag provde med min och den visade 4,2 meter fel när displayen visade 3 meter. Jag använde sidan https://rl.se/rt90 för att få reda på hur stort felet var. Fliken koordinater/avstånd var till hjälp för att få skillnad mellan två positioner. Fliken Koordinater/RT90 omvandlar mellan olika format.

Det löser inte problemet med att bakgrundskartan och skoterledskartan inte ligger rätt i förhållande till varandra men det kanske förklarar varför GPSen inte följer skoterledsspåret när du är ute och kör.

Lite mer googlande om noggrannhet från 30 meter till 5 meter säger att om du kan välja WAAS så hjälper det bara i Amerika, EGNOS hjälper i Europa och GLONASS hjälper i hela världen men mer i sverige än sydliga länder.

/Ständigt nybörjare
User avatar
Mikael
Moderator
Moderator
Posts: 5408
Joined: 13 April 2006, 21:17
Location: Kalix
Contact:

Re: Skoterledskartan förskjuten mot bakgrundskartan

Post by Mikael »

Vissa leder i skoterledskartan har funnits med ett bra dag, dvs de kan vara trackade med gamla 12 kanalers mottagare och dessutom på den tiden som USA hade störning på dem.
Resulterade i att det blev en missvisning på ca 200 meter diagonalt ner till vänster (om jag nu kommer ihåg rätt).
Endel av dessa leder har blivit omtrackade men inte alla så skicka gärna in spåren så jag kan korrigera dem.

Hur ena kartan kan vara förskjuten med 1 mil mot annan karta samtidigt i GPSen låter mycket märkligt. När du säger bakgrundskarta, vilken bakgrundskarta menar du? Skoterledskartan, Frilufts eller någon baskarta i GPSen?
/Mikael Nordlund - KartMan
Yamaha Apex X-TX MCX290 -11
Yamaha RX Warrior -04
Post Reply