Page 1 of 2

RX Warrior med Arctic Pantera 1000 boggie

Posted: 27 February 2008, 20:05
by Mikael
Så här blev resultatet. Har testkört och skillnaden enorm. Kliver upp på det lösa, inget rappande hittills och sväljer gupp väldigt bra.

Posted: 28 February 2008, 15:29
by Maggy
Erkänn att det är liiiite roligt att modda hobbyfordon!? :wink:

Yampantera is just born!

Posted: 28 February 2008, 21:30
by Bearcat
Snyggt jobbat! Hur mycket högre blev den?

Re: Yampantera is just born!

Posted: 28 February 2008, 22:31
by Mikael
Bearcat wrote:Snyggt jobbat! Hur mycket högre blev den?
I nuvarande justering så är den kanske 5 cm högre i maxläge, i körläge med mig på ca 3 cm högre.

Testade på ospårat en sväng och med ett givet varvtal (ca 9500) så kom jag med ProAction boggien upp i ca 110km/h, med denna boggie ca 130km/h (enligt GPS... givetvis)

Nu kan förhållandena ha ändrats från denna helg till igår, men den flyter upp bättre.

Men det jag gillar är att det inte rappar då jag ger full mutter i det lösa.

Posted: 14 March 2008, 08:23
by ranchn
Mikael. Är det vanlig vagnsbult du använder som dubb i mattan?
Hur många och vilken storlek?
Håller de?
Hur höll du emot på insidan av mattan (vangsbulten har ju rund skalle utan spår).

Eller kanske det rent av är cormantdubb du använder. Jag har sett att det finns sånna. (Torde väl kosta multum).

Posted: 14 March 2008, 10:29
by Mikael
Det är inte dubb. Det är för att minska slitaget på slidsen samt att skotern går mycket lättare (mindre soppa).

Jag har tagit vanliga M6x20 (eller M6x16) vagnsbuld + karossbricka + lockingmutter, 36 st av varje. (kostnad 50:-)

Borrat hål i de 'stängda' hålen i mattan med hjälp av ett 6-7 mm spetsat rundjärn.

Istället för att gummi glider mot slidsen (= MYYYYYCKET friktion) så glider bultskallarna mot mattan (=LÅÅÅÅG friktion).

Speciellt bra vid isigt före.

Jag håll bara fast skallen med en polygrip och drog så att skallen precis dras in i mattan.

Posted: 14 March 2008, 13:05
by ranchn
Där ser man. :idea:

Re: Yampantera is just born!

Posted: 14 March 2008, 16:45
by Mikael
Bearcat wrote:Snyggt jobbat! Hur mycket högre blev den?
Jag tror jag fick ca 5cm mer fjädringsväg, bakändan ligge ca 2cm högre än tidigare då jag sitter på de.n

Fint arbete med boggien

Posted: 24 March 2008, 10:46
by rubberhog
Har en warrior 04:a, skulle gärna vilja byta till en bättre boggie, du verkar nöjd me Panthera boggien, finns de någon annan typ av boggie som man skulle kunna använda ?[/quote]

Posted: 24 March 2008, 20:10
by Mikael
Det du skall sikta på, för att slippa ändra så mycket, det är att leta efter en boggie som suttit i en maskin med någorlunda likadan vikt. Då slipper du schimsa dämpare/byta fjädrar.

Finns smidigare/lättare boggies än just Pantera, men jag gillar att ha möjlighet till overloadsen då man skjutsar / drar kälke.

Annars så finns Thundercat Mountain Cat som är en 345, samt CrossCountry-modellerna.

Posted: 25 March 2008, 10:36
by rubberhog
Ok, gillar åxå de där med overloadsen, var fick du tag i din boggie ?

Posted: 25 March 2008, 11:03
by Mikael
På blocket, var från en skrotad Pantera 1000 -00.
Har småletat i 2 års tid och ramlade över den.

Det finns en här på forumet som känner en som har en 156" boggie från en Arctic till salu.

Posted: 25 March 2008, 22:19
by rubberhog
ok, vore intressant, borde väl gå bra att såga den en bit, va tror du om en boggie från en F7:a ?

Posted: 26 March 2008, 08:13
by Mikael
F7an är ju lite lättare, men med lite schimsning av dämpare så borde det gå bra. Tror dessutom att F7ans chassi är något smalare än RXens så du slipper problemet med att boggien är för bred. Är axlarna smalare på F7 så är det bara att förlänga dem med en liten hylsa eller tjockare bricka.

Boggien i sig är mycket bra samt en hel del lättare än Pro Action CK-boggien.

Posted: 4 April 2008, 19:48
by rubberhog
Vad tror du om att slänga in en M10 boggie i den ?, ser ut som att många over there gör de och verkar nöjda