Page 1 of 3

Hjälp med el-system på trädgårdstraktor

Posted: 17 June 2008, 21:00
by ranchn
Jag har skaffat mig en trädgårdstraktor i påse… Åtminstone hela elsystemet är i en påse.
På traktorn finns det olika säkerhetskontakter /startspärrar som är trasiga. Dessa kontakter/brytare kommer jag EJ att använda.
Så nu återstår lite färre kablar. Traktorn har 12V startmotor som idag är kopplat via startnyckel.
Min ide är att endast ha en Huvudströmbrytare och sedan ha en återfjädrande knapp för starten.

Men jag har ett några kablar som jag är osäker på…

1.
Kabel från laddspolen (med en diod) under svänghjulet ska till ???

2.
Kabel från tändspolen ska till ???

3.
Kabel från solenoid ska till???
(Från batteriets + går det en grövre kabel till Solenoiden, för att sedan gå vidare till startmotorn. Den är ok, men på själva Solenoiden ska det finnas ytterligare en kabel tunnare).

Posted: 17 June 2008, 22:08
by ô-Man
1. Låter som om den skall kopplas på driekt på batteriet.
2. Tändspolen skall ha 12v via tändnignslåset. (Så du kan slå av den)
3. Smala kabeln från solenoiden 12v från batteriet via din återfjädrande napp.
Solenoiden är i verkligheten bara ett start relä som tillför ström till starmotorn vid behov, dvs när du trycker på knappen så slår relät och stratmotorn rotarer.

Tror du fattar hur jag menar.

Posted: 18 June 2008, 05:34
by ranchn
Tackar. tänker man efter, så låter ju detta rätt logiskt.


Mao...
2:ans kabel ska jag dra till batteriet via en "killswich" (I stället för nyckel).
Alltså denna kabel man stänger motorn med.

Posted: 18 June 2008, 12:24
by Mikael
ranchn wrote:Tackar. tänker man efter, så låter ju detta rätt logiskt.


Mao...
2:ans kabel ska jag dra till batteriet via en "killswich" (I stället för nyckel).
Alltså denna kabel man stänger motorn med.
Yups! När 2'an bryts så stannar motorn.

Posted: 18 June 2008, 12:56
by ranchn
Tänk att man lyckas få igång ett annars ganska så vinterbetonat forum, så här på sommaren.
Vad sakulle jag ha gjort utran er. 8)

I alla fall så tänkte jag använda denna brytarpanel.
Image

Jag köpte en gammal trädgårdstraktor som var trasig... gängorna som är i motorblocket för att skruva fast toppen var sönderdragna, men med helicoil fixade sig.
Som sagt tidigare, så följde el-härvan med i en plastpåse.

Nya lager. remmar, knivar och lite allmän uppsmörjning, så har man en så gott som nyrenoverat gräsklippartraktor med uppsamalare för endast 4500 kronor.

Posted: 18 June 2008, 16:34
by Mikael
Grym panel.

Kommer "Engine start" att lysa neonblått då man trycker på den? :)

Posted: 18 June 2008, 18:28
by ranchn
Ja visst är panelen cool.
Tror den lyser rött, men är ej säker. Dessa paneler finns på Biltema och i olika utföranden
Ni hittar dem under Bil / Biltillbehör / Bil el / Strömbrytare.

Posted: 18 June 2008, 21:13
by ô-Man
Kul med lite projekt även på sommaren.
Själv kör jag hoj så jag har inte tid med annat, den behöver ju lite kärlek den med.

Trevlig midsommar på er allesammans

Posted: 19 June 2008, 13:47
by ranchn
Ja, det är kul att vi även kan ses här när snön inte finns.

Ang. kabeln från tändspolen. Ska inte den till jord via en killswich stället för till ström? (alltså, när man jordar tändspolen så stannar motorn).

Fick en känsla av det är så den ska koplas och inte enligt nämnd tidigare.
Men jag har ju haft fel förut.

Jag kanske ska passa på at fråga dig ô-Man , om du vill svänga om Biltema vid tillfälle och handla en brytarpanel till mig... Så du kan väl höra av dig om du har möjligheter.

Glad Midsommar på er alla!

Posted: 19 June 2008, 19:31
by Mikael
Jag som var på Biltema för ca 2 timmar sen, att jag inte visste att du ville ha en.


Tändspolen skall ha konstant spänning på ena polen då brytare ser till att dra den andra polen på tändspolen till jord, när brytare sedan släpper jord så får du en 25 kilovolts urladdning i fingret, eller jag menar tändstiftet. ;)

Posted: 23 June 2008, 00:04
by ô-Man
Visst kan jag remma in och handla en sådan åt dig.
Återkommer när uppdraget är utfört.

Posted: 23 June 2008, 16:54
by ranchn
Låter jättebra. Men du behöver inte stressa ihjäl dig. Ta det när det passar dig.
ô-Man wrote:Visst kan jag remma in och handla en sådan åt dig.
Återkommer när uppdraget är utfört.

Posted: 5 July 2008, 11:38
by ranchn
Jag fortsätter väl med mina frågor.
Den diod som sitter (satt) på kabeln frän laddspolen under svänghjulet var trasig.
Jag skulle vara tvungen att kjöpe hela laddspolen för denna lille diod. Men som tur var så hade en traktorgubben en trasig laddspole med en hel diod.
Jag fick köpa dioden. Han klipte av själva dioden och skickade mig den. Men jag har ingen information om den ska vändas åt ett visst håll.
Vet ni?

Image

Posted: 5 July 2008, 13:03
by Andreas
Om det inte finns ett streck på ena sidan som markerar det håll som spärras, så kan du koppla dioden i serie två aa batteier (2*1.5 volt tillsammans med en lampa på 1.5 - 3 volts märkspänning. Om lampan lyser vet du vilket åll spänningen tar (plus till minus). En vanlig diod har en öppningsspänning på 0.6 volt, mendet finns också dioder som öppnar på en högre spänning, så testa med 2 seriekopplade batterier...

(Om du har en multimeter så blir livet mycket enklare, men iom frågan förutställer jag att du inte har tillgång till en...)


PS. Har du tittat på husritningen? Duger den, så skickar jag tillbaka ritningen, och fortsätter med uthuset. Det tar inte lång stund...
Jag måste ursäkta att det tar sån tid, men jag har haft en sjuh*vetes arbetsbörda nu i vår, så det är bara nattetid jag hinner med ritningen...

//Andreas

Posted: 5 July 2008, 14:07
by ranchn
Jo jag har en multimeter... men ingen bruksanvisning. Kan bara mäta volt i ett bilbatteri :-) Hur gör man?

Jo ritningen blev alldeles perfekt. Skitsnyggt rättare sagt.
ps. har faktiskt helt glömt bort det. Anledningen är har jag att jag har bytt job och har haft annat och tänka på. Känner mig metalt våldtagen efter 2 veckor...