Page 1 of 2

Posted: 25 September 2008, 19:05
by runte
Ser att du har vagnsbultar i matta, vad är dina erfarenheter av dessa?

Min matta omöjliggör tyvärr en sådan operation men har funderingar på montera på fler mattklammer, det sitter bara på var fjärde kam dvs klammer-tom-tom-klammer osv, vet inte om det skulle minska risken för varmgång...........

Slidsen slets ner en del tämligen fort men verkar ha stannat upp en bit innan "smärtgränsen"

Posted: 26 September 2008, 09:25
by Andreas
Vagnsbultarna gör allt (Om man kan säga det).

Det ersätter inte mattjärn helt och hållet, men det skonar slides och gör at skotern går lättare.

Posted: 26 September 2008, 10:16
by Mikael
runte wrote:Ser att du har vagnsbultar i matta, vad är dina erfarenheter av dessa?

Min matta omöjliggör tyvärr en sådan operation men har funderingar på montera på fler mattklammer, det sitter bara på var fjärde kam dvs klammer-tom-tom-klammer osv, vet inte om det skulle minska risken för varmgång...........

Slidsen slets ner en del tämligen fort men verkar ha stannat upp en bit innan "smärtgränsen"
Håller med Andreas.
Skillnaden är natt och dag, speciellt på vårföre. Hade tidigare våldsamma problem med slidesnötning/varmgång av slides då det var lite hårdare, trots isrivare, var i princip omöjligt att åka 2 på.

Efter monteringen så är dessa problem ett minne blott. Körde för 2 år sedan upp mot Nikkaloukta, som bekant så är det väl ett antal mil som går på is och det var STENHÅRT, eller snarare mer eller mindre bara is.
Hade inga problem alls, polarna som hade PACE3 (var 3dje klippt) fick hela tiden jaga snö efter kanterna.

Dessutom så har jag märkt en viss förminskning av bränsleförbrukningen, med vagnbultarna så är det inga problem att putta maskinen framåt för hand.

Slidesnötningen har i princip upphört.

Har också testat det i hastigheter +170km/h och inga problem, man märker, speciellt i högre hastigheter på hårt underlag, att skotern liksom går lättare, inga smånapp av tokvarm slides.

Mattan går även lättare då det är slaskigt vårföre, då i annat fall gummit vill på att gnissla på slidsen.

Posted: 26 September 2008, 10:48
by runte
Ett j-vla problem detta, på min förra skoter Lynx G-Touring blev det varmgång så fort det var hårt före eller, konstigt nog, lite slaskigt i spåret, löste det någorlunda med isrivare av egen modell Hmmm.. hur lägger man upp bilder. Har skurit upp ett spår längst bak på skidorna har i detta spår lagrat en mossarivarfjäder (justerbar) som aut. fälls bakåt när jag backar, river upp betydligt mer isdamm än vajerrivarna

På min hustrus Indy Lite -91 340 kort ser slidsen helt oslitna ut fortfarande trots en hel del mil (aldrig bytta) men där är det fullmatat med mattklammer, undrar om det är det som gör skillnaden, brukar ibland leka med den på hårdskare och på isunderlag men aldrig någon tendens till varmgång

Har förutom isrivarwajers gjort likadana isrivare som jag hade på min förra maskin, det är inte optimalt men funkar någorlunda

Funderar som sagt att sko mattan där tomrum finns men vet inte om det är värt besväret

Posted: 26 September 2008, 11:35
by Mikael
Är ju en aning jobb med att sko mattan, man bör har ett speciellt verktyg för detta men det brukar man kunna låna från någon skoterfirma (om man har bra kontakt med dem)

Jag tror att det helt klart är värt att lägga ner de timmar som behövs för att sko mattan. Då slipper du byta slides hela tiden...

Jag har testat att ha rivare på medarna men jag tycker att det påverkar maskinen för mycket så mina sitter fast där fram i krängningshämmarna.

Orsaken till att det öven går varmt på blötföre/slask är att det blir så våldsamt friktion mellan gummi och slidsen pga vattnet.



För att lägga in bilder, klicka längst ner på "Bläddra"-knappen då du skriver ett meddelande. Sedan klickar du på "Bifoga fil".
Alternativt att du surfar in på www.postimage.org och laddar upp bilden där, sedan kopierar du forum-koden och klistrar in den i meddelandet.

Posted: 26 September 2008, 12:09
by runte
Hmm... är väl ovanligt korkad, hittar varken "bläddra" elller "bifoga fil"[/url]

Posted: 26 September 2008, 16:13
by Andreas
runte wrote:Hmm... är väl ovanligt korkad, hittar varken "bläddra" elller "bifoga fil"[/url]
Hmmm. Kanske inte rätt forum för sådana svar, men kolla nedan för lite snabbinfo om detta...

Hur man använder extern lagringsyta för bilder:
viewtopic.php?t=589

Hur man adderar filer:
Image

Posted: 26 September 2008, 16:40
by runte
Jaja som jag fattade Micke så hade jag två alternativ varav detta var det ena

Prototypmodellen på min förra skoter, den är lite snyggare idag


Image
Image

Posted: 26 September 2008, 17:00
by Andreas
Får man skratta? Jag gör det iaf... *garv*
Alla idéer är bra, utom dom dåliga, och detta hör till dom bra... :)

Klart udda montering av isrivare, men dom funkar säkert bra.
Jag tror dock att denna montering inte är möjlig på plastskidorna som RX'en har. Kölen på medarna är nog för djup... Men testa kan man alltid...

Ha det...

Posted: 26 September 2008, 17:30
by runte
Funkar fint på Yamahas plastskidor oxå, jag var tvungen att gå ut till garaget och fota
En stor fördel som sagt att backa är inga problem samt att dom river bättre än vajerrivarna på hårt underlag
(Framvagnen är uppallad)


Image
Image

Posted: 26 September 2008, 18:01
by Andreas
Då var den saken utredd :)

En annan fördel med det du gjort är att mossrivare är billigare än isrivare... =)

Posted: 27 September 2008, 08:02
by Mikael
Delade ämnet då det blev lite väl olika ämnen.

Billigare

Posted: 27 September 2008, 09:25
by StaLin
Precis, mossrivarna är betydligt billigare (25 kr/par på Jula), men man måste byta dom varje år. Jag har liknande lösning men inte lika raffinerad fastsättning och efter en vår i fjällen så är dom helt slut.
En annan fördel är att den även kyler undersidan av fotstegen, vilket om man har en gammal vätskekyld Polaris med kylarna under fotstegen.
/Staffan

Posted: 27 September 2008, 09:33
by Mikael
Jag har tidigare kört med isrivare både längst bak på medarna samt också sådana man mekar fast mitt på medan vid spindlarna.

Jag tycker att båda dessa lösningarna påverkar skoterns beteende alldeles för mycket, speciellt i vissa fören. Dessutom så pallar spindel-föst-modellen inte då man klipper in backväxeln.

Vajerrivarna som man monterar på krängningshämmarna är nu inne på sin 4'e säsong. Jag har aldrig haft rivare som överlevt så länge (+1500 mil), och de fixar backen utan problem...

Fördelen är att de dessutom ligger mer eller mindre rakt framför sidorna på mattan så att snön åker rakt in mot både slidsen och precis utanför.

Posted: 27 September 2008, 09:55
by runte
Mikael wrote: Fördelen är att de dessutom ligger mer eller mindre rakt framför sidorna på mattan så att snön åker rakt in mot både slidsen och precis utanför.
Håller med om detta, med min variant av mossarivarna så åker ju hälften av snö/isdammet ut åt sidan men på blankis så tycker jag att vajerrivarna inte gör så stor nytta

Har inte märkt något negativt med körningen med mina mossarivare, kanske beror på mig eller på min maskin :roll: