Nuvi500 - Nu GPS för Skoter och mc bruk

Frågor, problem och annat rörande GPSn

Moderator: Mikael

Mikael
Moderator
Moderator

Post by Mikael »

Micke wrote:Har editerat:
Line #13) Type 0x20 [Land Contour (thin, 1/10)]
Line #14) Type 0x21 [Land Contour (medium, 1/2)]

genom att sätta "Font style" till "no label(invisible)

Tänker jag helt galet????
Mvh // Micke
Finns det ingen 0x22? (Major Land Contour)
/Mikael Nordlund - KartMan
Yamaha Apex X-TX MCX290 -11
Yamaha RX Warrior -04
Micke
Medelmåtta
Medelmåtta

Post by Micke »

Mikael wrote:
Micke wrote:Har editerat:
Line #13) Type 0x20 [Land Contour (thin, 1/10)]
Line #14) Type 0x21 [Land Contour (medium, 1/2)]

genom att sätta "Font style" till "no label(invisible)

Tänker jag helt galet????
Mvh // Micke
Finns det ingen 0x22? (Major Land Contour)
Jo, nu finns det........
Tack Mikael, man lär sig når varje dag.
Och bra blev det också!
// Micke
perokk
Expert
Expert

Post by perokk »

Behöver man ett minnes kort till 500 om man ska ha fri pro i den och isåfall hur stort ??

mvh perokk
Micke
Medelmåtta
Medelmåtta

Post by Micke »

Internminnet är ca 1 gig och Fripro Norra Norrland är knappt 240Mb, så man rymmer ju Fripro utan problem.

Dock kan det av praktiska skäl vara bra med minneskort, då kan man ha skoterledskartan i interminnet och resterande kartor på kortet.
Då går det ju snabbt och smidigt att lägga in skoterledskartans uppdateringar, och det brukar ju bli några sådana varje vinter.......

Jag använder ett 1Gig kort, bara för att jag hade ett liggande. Jag rymmer hela Fripro Norra Norrland, Sveriges östra kust av Bluechart och så lade jag in gamla friluftskartan Omr4 och Omr1 bara på kul.
Detta blir under 500 Mb så det finns gott om plats för PIO eller bilder eller vad man vill.

Men vill man ha mer plats så kostar det ju inget i dag:
http://datorfixarna.com/catalog/product ... ts_id=7073

Lycka till.
// Micke
perokk
Expert
Expert

Post by perokk »

Ok tack för det verkar bli en 500 som jag ska ha så jag återkommer med mer frågor senare :D :D

mvh perokk
ankaon
Expert
Expert

Re: Nu GPS för Skoter och mc bruk

Post by ankaon »

Har Nuvi 500 samma mottagare som 60Csx, eller är det nån gammal i Nuvi 500 typ den som är i 276c?
Polaris Titan Adventure 2018
Garmin 276CX
Mikael
Moderator
Moderator

Post by Mikael »

Står inget på hemsidan men jag antar och utgår ifrån att de kör med SirfIII chippet i 500an, som i andra Nüvisar.
Dvs inte det som körs i gamm-276C etc.

Hittade en test av Nüvi 500an. Bara att klicka å läsa. Var ganska omfattande.

http://www.gpsmagazine.com/2008/07/garm ... php?page=1
Yamaha RX Warrior -04
Grobosch
Ledjägare
Ledjägare

Post by Grobosch »

Hej

Nu har jag fått hem min Nuvi 510 (en 500 fast med blåtand) jag är imponerad!
Väntar bara på skoterleds kartorna jag beställt, Micke var är dom...jag vill prova!

/Anders
Mikael
Moderator
Moderator

Post by Mikael »

Grobosch wrote:Hej

Nu har jag fått hem min Nuvi 510 (en 500 fast med blåtand) jag är imponerad!
Väntar bara på skoterleds kartorna jag beställt, Micke var är dom...jag vill prova!

/Anders
En vild chansning från min sida är att kartorna kommer dyka upp ikväll. :)
Yamaha RX Warrior -04
trollungarna
Nybörjare
Nybörjare

Post by trollungarna »

Tjena , läste i denna tråd att skoter/fritids kartan kan gå att lägga in i nuvi 200 ? tillvägagångs sätt för en sådan appplikation? .. gissar att man lägger in kartan i minneskorter på nåt sätt.
svara gärna om någon har råd eller tips. :)
Just ja skoterkartan, för man skall kunna se den i pc ? .. programvara för detta ?
Fridens på er alla skoter åkare.. och snart är det nytt år :D
Mikael
Moderator
Moderator

Post by Mikael »

trollungarna wrote:Tjena , läste i denna tråd att skoter/fritids kartan kan gå att lägga in i nuvi 200 ? tillvägagångs sätt för en sådan appplikation? .. gissar att man lägger in kartan i minneskorter på nåt sätt.
svara gärna om någon har råd eller tips. :)
Just ja skoterkartan, för man skall kunna se den i pc ? .. programvara för detta ?
Fridens på er alla skoter åkare.. och snart är det nytt år :D
Yups, man kan köra skoterledskartan i Nuvi200an. Nivi200an är väl inte så vädertålig så du bör ha den ganska skyddad.

Kartan installeras till datorn. En program som heter Mapsource används sedan för att se på kartan, föra över den till GPS, hämta/skicka rutter, waypoints etc. till och fån GPSen.

Mapsource kan följa med GPSen. Den följer också med om man köper kartor på CD till Garminenheten.
Den går också att ladda ner från Garmin med hjälp av Training Center.

Jag distribuerar inte ut Mapsource pga att jag ej har avtal med Garmin.
Yamaha RX Warrior -04
HMR
Kung
Kung

Post by HMR »

Efter att ha läst igenom hela denna tråd så noterar jag att egentligen innehåller den precis allt viktigt angående GPS för skoter. Men lite splittrat. Vill därför sammanfatta. Och göra den oerfarne uppmärksam på fallgroparna.

Funderar du på att för snöskoterbruk köpa en Nüvi så är du sannolikt på helt fel spår! Undvik även Zumo, Colorado och Oregon.

Helt överlägset bäst lämpade är Garmins 276C och 278. Fullt användbara är även 60Cx/CSx, eTrex Vista HCx och ett par till.

Bäst, och helt nödvändig, karta är Friluftskartan Pro. OBS - köp aldrig en karta på minneskort! Köp den på DVD!

Vad är då skälen till att jag sågar vissa modeller? Jo Nüvi & Zumo är avsedda för att hitta snabbaste vägen mellan två platser och då på riksvägar och i städer. De visar inte någon tydlig kartbild och de kan inte hantera guidning i väglöst land.

Det som gör GPSMAP 276C, 278, 60 liksom eTrex mer lämpade är bl a att de kan hantera spår. I Mapsource på PC kan man skapa ett antal spår & rutter som man sedan tankar upp till GPS:en. Spåren är i praktiken nödvändiga för att planera körning utanför vägar & leder. Och det måste man på skoter eftersom ingen karta är helt komplett. Dessutom är det en säkerhetsfråga. I händelse av plötsligt dåligt väder är det viktigt att kunna "backtracka" i sitt eget spår. Detta är t ex Nüvi oduglig till.

Vidare är tydlig karta viktigt. Garmins "GPSMAP" modeller är gjorda för att visa en tydlig karta medan Zumo och Nüvi är gjorda för att ge svänganvisningar i Stockholm & London.

Sammanfattningsvis så menar jag att den som är ute efter en optimal snöskoterGPS i första hand skall titta på 276C/278 och i sista hand titta på Nüvi/Zümo.
Glidern
Nybörjare
Nybörjare

Post by Glidern »

Måste fråga HMR om du har provat en Colorado ute i snön eftersom du dömer ut den??
runte
Ledjägare
Ledjägare

Post by runte »

Glidern wrote:Måste fråga HMR om du har provat en Colorado ute i snön eftersom du dömer ut den??
Vet inget om just detta speciella fall men "HMR" brukar veta vad han talar om enl. min bedömning
Välkommen hit "HMR"
Garmin 45
Garmin Nuvi 55
Locus Map
Garmin Tread 8"
Skidoo Expedition Sport
HMR
Kung
Kung

Post by HMR »

Glidern wrote:Måste fråga HMR om du har provat en Colorado ute i snön eftersom du dömer ut den??
Nej, jag har inte provat. Men från olika håll har jag hört att skärmen, hanterbarheten och kartvisningen är bra.

Problemet är att Garmin har velat göra Colorado/Oregon "lättanvända" vilket inneburit att dom tagit bort en mängd viktig funktionalitet. Bl a så förstör dom den upptankade rutten så fort man kör lite grand bredvid planerad rutt. I praktiken är det oerhört irriterande. Funkar till fots men är kass på offroad-MC och snöskoter.

Om du bara kör på "kartbild" och inte på "rutt" så är Colorado/Oregon helt OK. Annars så rekommenderar jag 60Cx/CSx eller eTrex HCx.

Men det finns ingen absolut sanning här. Olika användare har olika syn. Tyvärr är just Coloradon en sådan som många blir besvikna över. Väldigt få som köpt 60CSx eller eTrex blir besvikna.
HMR
Montana, GPSMAP 278, Nüvi 760, eTrex HCx, Nüvi 765, Street Pilot on Android
Post Reply