Jag behöver lite hjälp i djungeln! Jag har kikat lite på Nuvi 500 då priset på denne är oslagbart men den ska ju funka också... Min erfarenhet är begränsad till en Nuvi 200 så jag behöver verkligen er hjälp.
Jag åker mest friåkning med skotern så min tanke med en gps är att jag ska kunna märka ut mina guldställen för att kunna hitta dit en annan gång, bli ledd dit av GPS:en åtminstone att den pekar dit jag behöver åka... Självklart åker jag tyvärr endel led också så en ledkarta i GPS:en vill jag ha. Jag gillar att härja på myrar med massor av lössnö men också att klättra lite uppför kullar. Därför tror jag att det vore bra med hyfsad detaljrikedom så man ser höjdskillnader och myrar. Jag har tänkt att montera GPS:en på skotern så jag hela tiden ser den så en hyfsad stor skärm vore nog bra.
När det gäller båten vet jag inte riktigt. En funktion som jag vet att jag vill ha är att den visar farten

Vad jag har läst så funkar 500:an så där till mina ändamål. Vad jag förstår går det inte att stänga av autozoomen? nått som jag kan tänka mig är till en stor nackdel.
Jag har frågat om råd på två båtforum om 500:an och fick då dessa svar.
"Jag hade satsat på 620, den där är på tok för liten för skoteråka, åker skoter själv. Vad gäller 500:an i en båt säger jag samma sak där, du kommer bli tvungen att slå av/stanna för att kunna se något. De där små/billiga duger till bilen inget annat."
Hyrde en segelbåt med en liknande Garmin i nu i somras. Skitruttna sjökort, inte alls som de jag sett i Garmins båt-GPS:er. Till skotern och bilen funkar det kanske men men inte på sjön. Garmin har en som jag tror heter 276, som det finns landkartor till också. Kolla en sån i stället så får du i alla fall ett sjökort värt namnet.
276C är den jag kör på, funkar rolex till mina behov. En apparat att ha med sig i bilen, båten hojen, när man kör i skogen. Något stor för att ha som handhållen när man plockar svamp eller åker skidor men man kan ju inte få allt!!
Kartorna är väldigt bra tycker jag, något opraktiska med minneskorten och hela upplägget, men har man väl lärt sig tänket bakom så ser man fördelarna, sjösätta båten, sen tar det 10 sekunder att växla från bilnavigator till båtläge och sjökort med rutter förberedda och hela fadderullan.
Jag har faktiskt bara dåliga erfarenheter av pekskärmar förutom i bilar. Det funkar helt enkelt inte när det studsar lite och skvätter vatten, man är kall och blöt om fingrarna osv.
Hjälp! Kan jag ha en till både skoter och båt eller ska jag satsa på två?