För att göra ditt val ännu lite svårare skulle jag vilja blanda in Colorado 300. Kanske du redan handlat, men jag skriver ändå om mina erfarenheter. Jag har haft min i ett år och känner att jag behärskar modellen bra. Köpte min i New York för 2700:-

. Eftersom jag inte har erfarenhet av andra modeller får du ta mina åsikter för vad de är...subjektiva. Jag kör med min på skoter, i båt, i bil och till skogs. Jag är överlag mycket nöjd. Om jag börjar med det positiva:

Bra möjligheter till egna
profiler. Jag har gjort egna till bil, båt, skoter och friluft. Det innebär att jag snabbt kan välja profil och att den valda profilen direkt ger mig önskade inställningar. Tex båtläget ger förvalda sjökort, inställningar i knop, marina färger, kartvy uppifrån (jmf lutande vy för bil), förvalda data i skärmnederkant (bra funktion) och önskade snabbval direkt under menyknappen för "Rock n´ Roller Hjulet". De här funktionerna är suveräna!

Fungerar bra i
bilen. Har inte syntetiskt tal men piper strax före och direkt innan vägval. Ruskigt bra på att bedömma ankomsttid. Jag kör med City Navigator som jag tror har inlagda fartbegränsningar. GPS:en verkar ta hänsyn till både min snittfart och fartbegränsningen på föreslagen väg! Saknar dock varning för fartkameror.

Fungerar riktigt bra på
skotern med Norlands Skoterledskarta. Auto routing funkar felfritt. Föreslår kortaste vägen upp på närmaste spåre och guidar med pilar (och pip) genom eventuella korsningar och visar slutligen kortaste vägen från spåret till exakta slutmålet. Ankomstider och övriga standardfunktioner funkar också. Kanonbra!

Snabb i
kartuppdateringen. Har erfarenhet av Garmin 60CSx och skillnaden är stor. Jag har ingen direkt önskan om snabbare uppdateringar.

Inbyggd
elektronisk kompass. Dvs kräver ingen förflyttning för att guida dig i rätt riktning. Måste dock kalibreras ibland och det tar kanske en halv minut att göra.

Två
AA-batterier gör att det är lätt och billigt att byta då batterierna gjort sitt.

Ska vara
vattentät. Har dock ej testat.
Ingen känslig touchscreen. En bekant har en Zumo xxx och jag tycker att han ofta svär då snö och handskar stör. Även kartan var svårläst på denna GPS. Det kan ha berott på ev. olika kartversioner eller skärminställningar.

Fungerar bra med
Mapsource. Det gör dock kanske alla nyare Garmin?!

Funkar bra i min
båt. Har kört med GPS:en i min snipa (6-7 knop) och skärmen räcker bra i storlek. Vet inte om den kanske skulle kännas liten i en snabbare båt. Marina finesser som valbar tillåten avdrift från ankringspunkt (ankringslarm) samt tillåten valbar avdrift från planerad rutt har varit bra egenskaper. Djup kan visas om externt lod finns i båten. Då kan larm för grund/djup ställas in.
Negativa åsikter:

Drar en del
ström. Vet ej hur den står sig mot andra men kombinationen kyla och intern batteridrift är ingen höjdare. För skoter gäller extern matning.
Laddar inte batterierna då extern ström är inkopplad. Extra AA-batterier eller en laddare för AA-batterier bör finnas med på resan om extern strömkälla saknas.

Har
hakat upp sig ett fåtal gånger under året jag haft den. Kan vara ett mjukvaruproblem som då borde kunna lösas i någon uppdatering. Vet ej om detta är gjort.

Besvärlig att göra
rutter med om detta inte görs i Mapsource. Kräver att man först lägger in Waypoints och sedan Rutt. Jag har alltid gjort mina rutter i Mapsource och då går det fint. Överför sedan rutterna till GPS:en.
Summeringsvis kan jag inte annat en rekomendera denna GPS. Skulle jag tvingas köpa en ny skulle jag kanske inte orka kolla upp de nyare modellerna. Jag skulle köpa samma igen! (hoppas du orkat läsa alla mina åsikter)