600 SDI motorer Lynx/Ski Doo
Moderator: Mikael
600 SDI motorer Lynx/Ski Doo
Undertecknad har en Yeti 600 SDI 2006.
Har problem med denna, den tappar effekt vid belastning oavsett det gäller tom maskin på 5-10 cm nysnö eller lastad maskin med Nila o et par hundra kilo i denna, problemet uppstår såväl i kustregionen som vid fjällkörning. Först över sjön till en början men bland de sista i slutet utan att det för den skull handlar om höghastighetskörning utan normal marschfart 70-80 km/H som mot slutet sjunker till 40-50 trots efterhand ökat gaspådrag. Kort och gott motormässigt är den svagare än min föregående ST 600.
Återförsäljaren har gjort allt han kan i byte/uppdatering programvaror, byte av avgtastempmätare osv mm, han har verkligen försökt men verkar inte få nått gehör från Lynx i Rovaniemi.
Till saken hör dessutom att samma bekymmer upptäckts på et antal 2006:or och det går även att få fram detta beteende på 2007:or
Är det någon annan som känner till liknande problem?, testa och ligg på er återförsäljare, för mig känns det som att Lynx försöker skjuta problemet bortanför den tvååriga garantigränsen för att slippa åtgärda 1000 talet maskiner med denna motor
Har problem med denna, den tappar effekt vid belastning oavsett det gäller tom maskin på 5-10 cm nysnö eller lastad maskin med Nila o et par hundra kilo i denna, problemet uppstår såväl i kustregionen som vid fjällkörning. Först över sjön till en början men bland de sista i slutet utan att det för den skull handlar om höghastighetskörning utan normal marschfart 70-80 km/H som mot slutet sjunker till 40-50 trots efterhand ökat gaspådrag. Kort och gott motormässigt är den svagare än min föregående ST 600.
Återförsäljaren har gjort allt han kan i byte/uppdatering programvaror, byte av avgtastempmätare osv mm, han har verkligen försökt men verkar inte få nått gehör från Lynx i Rovaniemi.
Till saken hör dessutom att samma bekymmer upptäckts på et antal 2006:or och det går även att få fram detta beteende på 2007:or
Är det någon annan som känner till liknande problem?, testa och ligg på er återförsäljare, för mig känns det som att Lynx försöker skjuta problemet bortanför den tvååriga garantigränsen för att slippa åtgärda 1000 talet maskiner med denna motor
YETI
- TurboTorung
- Ledjägare
- Posts: 120
- Joined: 22 February 2007, 09:37
- Location: Lycksele
Vägrar dom att fixa det så har du stöd av konsumentköplagen, ta kt med konsumentombudsmannen. Det finns oftast ett ombud anställt i varje kommun.
http://www.konsumentverket.se/mallar/sv ... goryID=892
Jag har en gång en Arctic som brände en kolv efter 10 mil, jag krävde att få en ny skoter och fick det. Nu vet jag inte hur långt du hunnit köra med din...men garantin är förlängd till 3 år enligt konsumentköplagen, se länken
Lycka till!
http://www.konsumentverket.se/mallar/sv ... goryID=892
Jag har en gång en Arctic som brände en kolv efter 10 mil, jag krävde att få en ny skoter och fick det. Nu vet jag inte hur långt du hunnit köra med din...men garantin är förlängd till 3 år enligt konsumentköplagen, se länken
Lycka till!
Enl. konsumentköplagen har du rätt att byta ut varan ifall du har haft in varan på repration 3 ggr för samma fel utan att dom har lyckats åtgärda det.
Om det gäller motorfordon vet jag dock inte.
Om det gäller motorfordon vet jag dock inte.
Andreas Nordlund - System developer - Develops with many tools, but mostly using the keyboard.
---
Yamaha RX-Warrior -06 (fullsmeckad med Öhlinare)

---
Yamaha RX-Warrior -06 (fullsmeckad med Öhlinare)

Jag har en -05'as 600SDI, men har inte märkt någonting alls av det du nämner. Vet inte om jag haft tur eller inte med min, men jag bara tankar och kör. Har kört ca 450 mil och har utöver normal service endast bytt 2 stift och ett relä.
Vad händer när du tappar effekt? Tappar motorn varv eller tappar du bara fart? Kan det vara variatorn som växlar på för mycket efter en stund så att motorn inte orkar?
Vad händer om du stannar när du upplever att du börjar förlora effekt och sedan kör vidare? Är den svag på en gång då eller efter en stund?
Vad har du för maxvarv på motorn? (har för mig det skall ligga på 8100-8200 varv). Hur ser stiften ut? Vita/bruna/svarta?
Vad gäller garnativillkor så räcker det med att du påtalat felet inom garantitiden, sedan är det upp till leverantören att fixa felet eller lösa in skotern enl. villkoren i konsumentköplagen.
Vad händer när du tappar effekt? Tappar motorn varv eller tappar du bara fart? Kan det vara variatorn som växlar på för mycket efter en stund så att motorn inte orkar?
Vad händer om du stannar när du upplever att du börjar förlora effekt och sedan kör vidare? Är den svag på en gång då eller efter en stund?
Vad har du för maxvarv på motorn? (har för mig det skall ligga på 8100-8200 varv). Hur ser stiften ut? Vita/bruna/svarta?
Vad gäller garnativillkor så räcker det med att du påtalat felet inom garantitiden, sedan är det upp till leverantören att fixa felet eller lösa in skotern enl. villkoren i konsumentköplagen.
Motorn tappar både effekt och varv, variatorn noga kollad och skall växla rätt, stift mm ok osv.
Antar själv att det är Mjukvaran som skjuter på för mycket bränsle då förbrukningen är åt hvete dvs upp mot 4 liter milen vilket jmf med föregåenda förgasarmaskin är 2 liter mer.
Lynx jobbar på detta(eller inte), hursomhelst börjar man ju ledsna och tittar på andra alternativ
Antar själv att det är Mjukvaran som skjuter på för mycket bränsle då förbrukningen är åt hvete dvs upp mot 4 liter milen vilket jmf med föregåenda förgasarmaskin är 2 liter mer.
Lynx jobbar på detta(eller inte), hursomhelst börjar man ju ledsna och tittar på andra alternativ
YETI
- TurboTorung
- Ledjägare
- Posts: 120
- Joined: 22 February 2007, 09:37
- Location: Lycksele
Felsökning pågår
De har inte hittat roten till det onda fullt ut ännu, justering av trottelpositionsgivare mm börjar ge resultat i form av lägre bränsleförbrukning ned mot 2 l/mil men jag anser ännu att det är för mycket då jag med föregående förgasarversion fick busa hårt för att komma över två liter milen.
Effekttappet ligger dock kvar vid ihållande körning (3 km eller längre) med eller utan last i varvtalsområdet 6000-8000 rpm, och i alla höjdområden mellan 0 upp till 1600 öh, detta förekom ej heller på den gamla förgasar ST600 som sagt (lägre toppvarv givetvis)
Nu när det diskuteras hör man mer o mer att detta problem finns på sndra maskiner, har själv testat en 07:a o felet kom direkt, gissar att de flesta "vanliga" pruttåkarna aldrig får fram felet men det finns där
Lynx har någon form av mekanikersymposium i Finlad i veckan så vi får se om det kommer nått nytt eller konsumentköplagen får gälla.
Någon som tagit ut ny maskin på detta vis, vad kan standardavdraget per mil tänkas vara
Effekttappet ligger dock kvar vid ihållande körning (3 km eller längre) med eller utan last i varvtalsområdet 6000-8000 rpm, och i alla höjdområden mellan 0 upp till 1600 öh, detta förekom ej heller på den gamla förgasar ST600 som sagt (lägre toppvarv givetvis)
Nu när det diskuteras hör man mer o mer att detta problem finns på sndra maskiner, har själv testat en 07:a o felet kom direkt, gissar att de flesta "vanliga" pruttåkarna aldrig får fram felet men det finns där
Lynx har någon form av mekanikersymposium i Finlad i veckan så vi får se om det kommer nått nytt eller konsumentköplagen får gälla.
Någon som tagit ut ny maskin på detta vis, vad kan standardavdraget per mil tänkas vara
YETI
- TurboTorung
- Ledjägare
- Posts: 120
- Joined: 22 February 2007, 09:37
- Location: Lycksele
Kämpa på och stå på dig. Till veckan ska jag lämna in min skoter på service. Den har missljud från bromsskivan.....låter som inte bromskolven inte går tillbaks....variatorn har börjat att "gnissla" vid belastning på låga varv samt att den trycker ut bränsle i luftarslangen från tanken, även vid lite soppa i tanken.
Arctic Cat TurboTouring 660 -06
Garmin 276c -07
VW Sharan V6 -02
Garmin 276c -07
VW Sharan V6 -02
Nu börjar det komma till vägs ände dvs inga konkreta åtgärder vidtagna, återförsäljaren har gjort o gör allt han kan inom rimliga gränser.
Däremot är det tydligt att BRP Sverige inte tar tag i detta ärende, ansvarig servicechef bemödar sig inte ens att svara på ett antal enkla frågor ej heller vill han prata per telefon utan gömmer sig bakom växeltelefonist.
KORT OCH GOTT VET INTE BRP Sverige vad KUNDSERVICE/KUNDBEMÖTANDE är och min övertygelse är att de kommer att förlora på detta i långa loppet.
Kommer att gå vidare i ärendet direkt mot Finland och sedan är det Konsumentverket som gäller.
Däremot är det tydligt att BRP Sverige inte tar tag i detta ärende, ansvarig servicechef bemödar sig inte ens att svara på ett antal enkla frågor ej heller vill han prata per telefon utan gömmer sig bakom växeltelefonist.
KORT OCH GOTT VET INTE BRP Sverige vad KUNDSERVICE/KUNDBEMÖTANDE är och min övertygelse är att de kommer att förlora på detta i långa loppet.
Kommer att gå vidare i ärendet direkt mot Finland och sedan är det Konsumentverket som gäller.
YETI
- TurboTorung
- Ledjägare
- Posts: 120
- Joined: 22 February 2007, 09:37
- Location: Lycksele
Kämpa på...
Allmäna reklamationsnämden samt Sverker på Plus brukar få fart på de flesta. Lycka till!
Arctic Cat TurboTouring 660 -06
Garmin 276c -07
VW Sharan V6 -02
Garmin 276c -07
VW Sharan V6 -02