Strömförsöjning utan batteri
Moderator: Mikael
Re: Strömförsöjning utan batteri
Håller med föregående talare.
(Se: http://en.wikipedia.org/wiki/Universal_Serial_Bus)
En annan sak är att USB är en rätt kompicerad anslutning som man inte skall använda annat än om nöden kräver, i alla fall för sådana har lösningar.
Jag menar - I USB anslutningen finns även tillgång till dataöverföringar, och i och med detta har USB porten mer eller mindre direktkontakt med processorn i GPS'en. Vad skulle hända ifall du matar kontakten med fel saker?
(Se: http://en.wikipedia.org/wiki/Universal_Serial_Bus)
En annan sak är att USB är en rätt kompicerad anslutning som man inte skall använda annat än om nöden kräver, i alla fall för sådana har lösningar.
Jag menar - I USB anslutningen finns även tillgång till dataöverföringar, och i och med detta har USB porten mer eller mindre direktkontakt med processorn i GPS'en. Vad skulle hända ifall du matar kontakten med fel saker?
Andreas Nordlund - System developer - Develops with many tools, but mostly using the keyboard.
---
Yamaha RX-Warrior -06 (fullsmeckad med Öhlinare)

---
Yamaha RX-Warrior -06 (fullsmeckad med Öhlinare)

Re: Strömförsöjning utan batteri
Hittade inte den där likriktaren på Clas Ohlson längre. Vad har den för specifikationer så jag kan beställa en på ELFA. Kan för lite på detta område.
/eastbay
/eastbay
/eastbay - Polaris 800 SKS 155 - Garmin Montana
- Whovally
- Ledjägare
- Posts: 74
- Joined: 24 June 2008, 15:15
- Location: Byskogen/Östersund-Vemdalen
- Contact:
Re: Strömförsöjning utan batteri
Är det växel el. lik ström i cig uttaget på bilen? För där funkar det bra. Ska väcka upp multimetern ur vinter sömnen och kolla.Andreas wrote:Håller med föregående talare.
(Se: http://en.wikipedia.org/wiki/Universal_Serial_Bus)
En annan sak är att USB är en rätt kompicerad anslutning som man inte skall använda annat än om nöden kräver, i alla fall för sådana har lösningar.
Jag menar - I USB anslutningen finns även tillgång till dataöverföringar, och i och med detta har USB porten mer eller mindre direktkontakt med processorn i GPS'en. Vad skulle hända ifall du matar kontakten med fel saker?
EDIT: Det var likström i ciguttaget i bilen.
Ang. USB och procesorer och sånt, så tror jag inte att det är någon större fara då nästan alla mobiler idag har laddning och data överföring via mini USB, men visst är det säkert säkrare att anv. den rätta ingången.
Var negativ, så blir du inte besviken!
Re: Strömförsöjning utan batteri
http://www.clasohlson.se/Product/Produc ... d=60637463eastbay wrote:Hittade inte den där likriktaren på Clas Ohlson längre. Vad har den för specifikationer så jag kan beställa en på ELFA. Kan för lite på detta område.
/eastbay
En sån här likriktare hade jag i min F7:a, funka hur bra som helst!

**Lynx 850 DS BoonDocker-18**
**Garmin 276c**
" It´s not the fart that kills, it´s the smell"
**Garmin 276c**
" It´s not the fart that kills, it´s the smell"
Re: Strömförsöjning utan batteri
Jo, dom har laddning via USB, men det är fabrikskontakter, inte kontakter av oss, "elektroik-amatörer".Whovally wrote:EDIT: Det var likström i ciguttaget i bilen.
Ang. USB och procesorer och sånt, så tror jag inte att det är någon större fara då nästan alla mobiler idag har laddning och data överföring via mini USB, men visst är det säkert säkrare att anv. den rätta ingången.

En annan sak jag fått lära mg om USB-laddning är att den inte laddar lika effektivt på grund av USB specifikationen.
Ang. specifikationer på bryggan; Du har två parametrar volt och ampere.
Volten behöver du inte bry dig om, bryggorna klarar ofta av upp till 400 v.
Amperenivån på bryggan (på föregående länk) är på 10 A vilket räcker med råge till att ladda GPS'en. (Och telefonen om du så vill)
Andreas Nordlund - System developer - Develops with many tools, but mostly using the keyboard.
---
Yamaha RX-Warrior -06 (fullsmeckad med Öhlinare)

---
Yamaha RX-Warrior -06 (fullsmeckad med Öhlinare)

- Whovally
- Ledjägare
- Posts: 74
- Joined: 24 June 2008, 15:15
- Location: Byskogen/Östersund-Vemdalen
- Contact:
Re: Strömförsöjning utan batteri
Jag tror att den likriktaren jag köpte var på 40A, jag tog den med höst Ampere så var jag säker att det skulle räcka. Nu är det bara tid som inte räcker till, då likriktarna fortfarande ligger i min jackficka 

Var negativ, så blir du inte besviken!
Re: Strömförsöjning utan batteri
Det räcker om bryggan är på 1 eller 2 A. Men det krävs nog att man kopplar en kondensator på c:a 1 mF över + & - annars kommer GPS:en att signalera "spänningsbortfall" hela tiden. Kondensatorn bör tåla en spänning på 50V.
Har du 12V växelström så kommer bryggan att leverera c:a 25V likström. Kolla att inte spänningen överstiger 35V när GPS:en är inkopplad.
Har du 12V växelström så kommer bryggan att leverera c:a 25V likström. Kolla att inte spänningen överstiger 35V när GPS:en är inkopplad.
HMR
Montana, GPSMAP 278, Nüvi 760, eTrex HCx, Nüvi 765, Street Pilot on Android
Montana, GPSMAP 278, Nüvi 760, eTrex HCx, Nüvi 765, Street Pilot on Android
- Whovally
- Ledjägare
- Posts: 74
- Joined: 24 June 2008, 15:15
- Location: Byskogen/Östersund-Vemdalen
- Contact:
Re: Strömförsöjning utan batteri
Jag får prova först utan kondensator, men om man har batterier i samtidigt som man har närkabel och spänningen blir för låg så borde väl gps:en gå över till batteridrift.....eller?
Jag vet att man inte ska ha batterier i, men den borde väl inte ta nåon skada om man har ett avvibrerat fäste?
Jag vet att man inte ska ha batterier i, men den borde väl inte ta nåon skada om man har ett avvibrerat fäste?
Var negativ, så blir du inte besviken!
Re: Strömförsöjning utan batteri
Ett tips för att kontrollera ifall du har växel eller likström i systemet är att använda en fluke eller liknande.
Ställ in den på växelspänning och kolla nivån.
Gör samma sak med att testa likspänning.
Om du har växelspänning i systemet borde likspänningstestet ge mindre än ca. 5 volt.
Om du har likspänning i systemet borde växelspänningstestet där också ge mindre än 5 volt.
Om du nu har en likriktarbrygga så kan det vara på sin plats att montera en 12 volts regulator efter bryggan för att få ner spänningen i kabeln.
Ställ in den på växelspänning och kolla nivån.
Gör samma sak med att testa likspänning.
Om du har växelspänning i systemet borde likspänningstestet ge mindre än ca. 5 volt.
Om du har likspänning i systemet borde växelspänningstestet där också ge mindre än 5 volt.
Om du nu har en likriktarbrygga så kan det vara på sin plats att montera en 12 volts regulator efter bryggan för att få ner spänningen i kabeln.
Andreas Nordlund - System developer - Develops with many tools, but mostly using the keyboard.
---
Yamaha RX-Warrior -06 (fullsmeckad med Öhlinare)

---
Yamaha RX-Warrior -06 (fullsmeckad med Öhlinare)

Re: Strömförsöjning utan batteri
Lägger man ett batteri efter bryggan så brukar det lösa sig. Du skall ha en ganska häftig regulator för att inte bränna upp den. Och har du en häftig regulator som dödar spänningen så kan du istället ta kål på likriktaren.Andreas wrote: Om du nu har en likriktarbrygga så kan det vara på sin plats att montera en 12 volts regulator efter bryggan för att få ner spänningen i kabeln.
/Mikael Nordlund - KartMan
Yamaha Apex X-TX MCX290 -11
Yamaha RX Warrior -04
Yamaha Apex X-TX MCX290 -11
Yamaha RX Warrior -04
Re: Strömförsöjning utan batteri
Tja, de flesta klarar av detta.
Denna (https://www1.elfa.se/elfa~se_sv/b2b/cat ... ab=catalog) klarar av inspänning på 35 volt och kan leverera 1.5A.
(10 watt med kylelement)
Kostar 9 + moms...
Denna (https://www1.elfa.se/elfa~se_sv/b2b/cat ... ab=catalog) klarar av inspänning på 35 volt och kan leverera 1.5A.
(10 watt med kylelement)
Kostar 9 + moms...
Andreas Nordlund - System developer - Develops with many tools, but mostly using the keyboard.
---
Yamaha RX-Warrior -06 (fullsmeckad med Öhlinare)

---
Yamaha RX-Warrior -06 (fullsmeckad med Öhlinare)

Re: Strömförsöjning utan batteri
Nja - 278:an känner när den "hackade" likspänningen då och då (c:a 100 ggr/sek....) närmar sig noll och larmar då. Måste närmast betraktas som ett fel på 278:an men enklast är att hålla uppe spänningen med en konding. Troligtvis funkar vilken konding som helst mellan 100 och 1000 mikrofarad.Whovally wrote:Jag får prova först utan kondensator, men om man har batterier i samtidigt som man har närkabel och spänningen blir för låg så borde väl gps:en gå över till batteridrift.....eller?
HMR
Montana, GPSMAP 278, Nüvi 760, eTrex HCx, Nüvi 765, Street Pilot on Android
Montana, GPSMAP 278, Nüvi 760, eTrex HCx, Nüvi 765, Street Pilot on Android
- Whovally
- Ledjägare
- Posts: 74
- Joined: 24 June 2008, 15:15
- Location: Byskogen/Östersund-Vemdalen
- Contact:
Re: Strömförsöjning utan batteri
Om jag ska köpa en konding, vart ska den sitta före eller efter likriktaren? Hur kopplar man kondingen? Nån som vet om Clas i sjön söljer någon lämplig konding för endamålet?
Var negativ, så blir du inte besviken!
Re: Strömförsöjning utan batteri
Efter likriktare tvärs över polerna. Se bara till att polvända den rätt.
Ta nån kondensator med lite mer mikrofarad som tål ca +35v
Ta nån kondensator med lite mer mikrofarad som tål ca +35v
/Mikael Nordlund - KartMan
Yamaha Apex X-TX MCX290 -11
Yamaha RX Warrior -04
Yamaha Apex X-TX MCX290 -11
Yamaha RX Warrior -04
Re: Strömförsöjning utan batteri
Jag slaktade en gammal telefax. Där hittade jag didoder, diodbryggor och ett 10-tal kondingar av lämplig storlek.Whovally wrote:Om jag ska köpa en konding, vart ska den sitta före eller efter likriktaren? Hur kopplar man kondingen? Nån som vet om Clas i sjön söljer någon lämplig konding för endamålet?
HMR
Montana, GPSMAP 278, Nüvi 760, eTrex HCx, Nüvi 765, Street Pilot on Android
Montana, GPSMAP 278, Nüvi 760, eTrex HCx, Nüvi 765, Street Pilot on Android