TOMAMI wrote:jag tar nog vägen förbi Rutvik och mot Furufjärden (men det känns som en omväg)
Var ut och testade nya skoterledskartan. Vilket kartformat resp. kartdatum ska jag ha. Den visar 50-100m från spåret. Har provat de flesta men den visar samma.
Förmodligen skit bakom GPS:en

Kan du hjälpa mig??
Mvh/ TOMAMI
Kartformat/datum har ingen betydelse. GPSen visar var du är i kartan.
Felen du ser beror mest troligt på att det är gamla leder med gammal GPS som spårat.
Med ytterligare krydda så hade USA tidigare en beräknad missvisning på ca 200 meter inlagt i GPSsystemet, detta är avstängt numera.
I kurvor så kan det ibland fela uppåt en 50 meter beroende på hur punktreduceringen i GPSen gör (GPSens spår kan 'gena' i kurvan). Och äldre GPSer hade ibland så långt som 300 meter som standard mellan varje spårpunkt (spårminnet räckte ju långt

). Dessutom kunde användaren ändra på det hursomhelst.
Ladda ur och skicka mig spåret så korrigerar jag kartan.
Noggrannheter på <20 meter är svårt. GPSen påstår ex. 2 meters noggrannhet, men det sätts inte en punkt varannan meter utan det reduceras till ca 70+ meter mellan varje punkt. (en skum algoritm som jag inte kommer ihåg namnet på används, så i raksträckor är det längre mellan punkter och i kurvor kortare)
Dessutom, spår innehåller en punkt varannan meter och jag lägger in dem så skulle det inte finnas någon GPS som klarade av att hantera den kartan. Skulle väl ta 10 minuter mellan varje omritning av kartan.