Jag bestämde mig för en Backcounty 38x365x44 (original 38x345x32) och sedan bygga om tunnelförlängningen.
Dock hade jag en 38mm sedan tidigare, fast 44mm är bättre

Jag ringde lillebrorslandet i öst (Blingfactory) och vips var dessa på väg:
När jag monterat bort den gamla mattan så upptäckte jag att dubbskydden måste bort, men då får man ett annat problem.. Mattan slänger upp i tunneln vid inbromsning vilket leder till att förr eller senare knäcker man avgassystemet. Detta avhjälptes med att använda de befintliga dubbskydden, fast avkapade och ställda på högkant...
Sedan var det dags för att förlänga boggien, och det var inga problem, bara ett gäng bultar och så var det gjort...
Det jobbigast med detta moment var att få bort nitarna i mattspänningen.
Nu kommer det jobbiga - Fixa en tunnelförlängning som jag är nöjd med. Originalförlängningen sitter på nedrekant av chassiet och vinklat neråt. Detta innebär att när man kör i lössnö fungerar förlängningen som en smörkniv; d.v.s. packar ner snön efter skotern. Till slut är det så mycket snö därunder, så man hänger upp skotern... Inte vad jag vill... Så Sketchup och skjutmått nästa.
Efter lite fungeringar ocg ändringar i ritningen så åkte jag och pratade med Modulsystem och resultatet ser ni nedan.
Efter en jäkla massa popnitar fattigare så sitter nu förläningninen på plats. Det som återstår är lite småfix... Som t.ex. kylaren som skall monteras, och svetsas om för att passa...
Jag modifierade plastskyddet som döljer kylslangarna, dock ett enkelt ingrepp med en dremel.
(Sista däckparet som skall sitta i tunneln är inte fastskruvat på grund av arbetet därunder så jag har inte glömt det

Och för att få en uppfattning på hur det såt ut före: