Filurade på det, men det blir ju alltid en glipa mellan varje däck, så då blir det en inverterad fåra på 3-4 cm mellan varje däck då en däcksida är konvex. Kan bli lite otrevligt att köra på.Andreas wrote:montera samman ett gäng däck som rullar efter sladden. När dom rullar går det inte allt för trögt att dra den, men leden packas
Ledsladd skall byggas
Moderator: Mikael
/Mikael Nordlund - KartMan
Yamaha Apex X-TX MCX290 -11
Yamaha RX Warrior -04
Yamaha Apex X-TX MCX290 -11
Yamaha RX Warrior -04
Vill man så kan man ta ett nät (sträcknät) men man rullar upp det på 2 plåtfälgar, och svetsar fast det....
...Eller modifiera 2 stycken oljefat, det borde göra susen, då man sedan kan fylla oljefaten med sand eller liknande för att få tyngd...
Men det spelar nog ingen roll att det blir 3-4 cm's ränder..... Det packas....
Och det är huvudsaken....
...Eller modifiera 2 stycken oljefat, det borde göra susen, då man sedan kan fylla oljefaten med sand eller liknande för att få tyngd...
Men det spelar nog ingen roll att det blir 3-4 cm's ränder..... Det packas....
Och det är huvudsaken....
Andreas Nordlund - System developer - Develops with many tools, but mostly using the keyboard.
---
Yamaha RX-Warrior -06 (fullsmeckad med Öhlinare)

---
Yamaha RX-Warrior -06 (fullsmeckad med Öhlinare)

- TurboTorung
- Ledjägare
- Posts: 120
- Joined: 22 February 2007, 09:37
- Location: Lycksele
För många år sen gjorde vi en tramprulle av strängnät och en massa järnskrot, vägde väl omkring 150 kg så man orkade knappt koppla den på skotern. Sen var inte axeln i centrum så den började hoppa när man fick upp farten.....inte så praktiskt för att leden blev guppig redan när man trampande. Jag tror på en väldigt blank plåt som man förlänger sladden med, sen att man lägger på barlast beroende på hur mycket man vill trampa ihop snön.
Arctic Cat TurboTouring 660 -06
Garmin 276c -07
VW Sharan V6 -02
Garmin 276c -07
VW Sharan V6 -02
Blir den så tung? Kanske det....
Jag har sett en del sladdar med detta koncept, och dom verkar funka bra, men dom hade inte sträcknät, utan det var hjul på lager (och centrerad axel).
Sträcknätet i sig suger fast i marken och till slut är rullen fylld med snö, kanske inte den bästa lösningen med lite eftertanke, men jag tror fortfarande på nån typ av rulle som packar, och det hindrar att man kör för fort. Leden blir inte så bra om man stressar med en sladd efter skotern...
Annars var ju plåten en bra idé, men man skulle behöva kunna variera trycket på den.
Jag har sett en del sladdar med detta koncept, och dom verkar funka bra, men dom hade inte sträcknät, utan det var hjul på lager (och centrerad axel).
Sträcknätet i sig suger fast i marken och till slut är rullen fylld med snö, kanske inte den bästa lösningen med lite eftertanke, men jag tror fortfarande på nån typ av rulle som packar, och det hindrar att man kör för fort. Leden blir inte så bra om man stressar med en sladd efter skotern...
Annars var ju plåten en bra idé, men man skulle behöva kunna variera trycket på den.
Andreas Nordlund - System developer - Develops with many tools, but mostly using the keyboard.
---
Yamaha RX-Warrior -06 (fullsmeckad med Öhlinare)

---
Yamaha RX-Warrior -06 (fullsmeckad med Öhlinare)

- TurboTorung
- Ledjägare
- Posts: 120
- Joined: 22 February 2007, 09:37
- Location: Lycksele
Jasså, ska man inte sladda i 90km/h....man hinner ju med många mil om man har lite fart. Nä, brukar ligga mellan 20-25 km för att det ska bli ett bra resultat.
Hur man justerar trycket. Man skulle kunna lyft av vikter på något sätt kankse.
Hur man justerar trycket. Man skulle kunna lyft av vikter på något sätt kankse.
Arctic Cat TurboTouring 660 -06
Garmin 276c -07
VW Sharan V6 -02
Garmin 276c -07
VW Sharan V6 -02
Skall man nu vara lite gnällig så är 20-25 nästan lite väl att kliva på.
Farsan drar om kring med sin sladd och en gammal Doo Alpine 640 i 15 knyck. Han har gjort någon form av schaktbladsmodell med justerbara medar. Och schaktbladet har inte någon säkerhetsspärr, hittar den en sten så tar det STOPP, såvida inte Alpine vikt/dragförmåga vinner.
Farsan drar om kring med sin sladd och en gammal Doo Alpine 640 i 15 knyck. Han har gjort någon form av schaktbladsmodell med justerbara medar. Och schaktbladet har inte någon säkerhetsspärr, hittar den en sten så tar det STOPP, såvida inte Alpine vikt/dragförmåga vinner.
/Mikael Nordlund - KartMan
Yamaha Apex X-TX MCX290 -11
Yamaha RX Warrior -04
Yamaha Apex X-TX MCX290 -11
Yamaha RX Warrior -04
- TurboTorung
- Ledjägare
- Posts: 120
- Joined: 22 February 2007, 09:37
- Location: Lycksele
- TurboTorung
- Ledjägare
- Posts: 120
- Joined: 22 February 2007, 09:37
- Location: Lycksele
- TurboTorung
- Ledjägare
- Posts: 120
- Joined: 22 February 2007, 09:37
- Location: Lycksele
-
- Medelmåtta
- Posts: 36
- Joined: 17 November 2006, 21:54
- Location: Krokom
Ledsladd
Tycker det borde vara lagstadgat att alla som kör skoter ska ha en sladd efter sig - alltid. Ju mer gasglad desto tyngre sladd borde det vara lol .
Sen ska det helst vara riktigt robusta grejor - är det taskigt med snö så kan man ju alltids fylla hålen med stubbar, sten å annat skit man får med sig.
Skämt åsido så har jag funderat på vad som är en ultimat konstruktion på en sladd. Ett problem jag har upplevt är att sladden följer med i groparna och tar med sig snön upp. Det jag tänkte mig är en förlängning bak på sladden. En ganska enkel lösning på en sladd byggd i fyrkantsprofil är att ta en något grannare fyrkantsprofil som enkelt kan skjutas in i själva sladden. Hål görs på ett par ställen så att man kan justera förlängningen efter behag och låsa med ett par sprintar. Längst bak på förlängningen sitter ett par plastskidor som den löper på. Ju längre förlängningen är utdragen desto mer vill sladden fylla ut om man kommer till en svacka. Vad trors?
Sen ska det helst vara riktigt robusta grejor - är det taskigt med snö så kan man ju alltids fylla hålen med stubbar, sten å annat skit man får med sig.
Skämt åsido så har jag funderat på vad som är en ultimat konstruktion på en sladd. Ett problem jag har upplevt är att sladden följer med i groparna och tar med sig snön upp. Det jag tänkte mig är en förlängning bak på sladden. En ganska enkel lösning på en sladd byggd i fyrkantsprofil är att ta en något grannare fyrkantsprofil som enkelt kan skjutas in i själva sladden. Hål görs på ett par ställen så att man kan justera förlängningen efter behag och låsa med ett par sprintar. Längst bak på förlängningen sitter ett par plastskidor som den löper på. Ju längre förlängningen är utdragen desto mer vill sladden fylla ut om man kommer till en svacka. Vad trors?
Ride hard - Die free !!